Page 10 - Dijital KobiEfor Eylül 2025
P. 10
D$J$TAL-UZMAN
Robotik Süreç Otomasyonu:
Yeni Nesil Dönüşümün Anahtarı
RPA (Robotic Process Automation) artık sadece maliyetleri düşürmenin
değil, aynı zamanda stratejik avantaj sağlamanın da anahtarı olarak
görülüyor. RPA’nın geleceği “saf otomasyon” değil, “akıllı otomasyon.”
Yapay zekâ, süreç madenciliği, orkestrasyon ve IDP ile birleşen RPA, artık
öğrenen, karar veren ve iş akışlarını yöneten dijital ajanlara dönüşüyor.
RPA (Robotic Process Automa- BaCl ca nedenler yanl C süreç se-
tion) son on y l n en çok konuCu- çimi, de<iCim yönetimi eksikli<i ve
lan dönüCüm araçlar ndan biri yönetiCim sorunlar . Deloitte ise
haline geldi. BaClang çta yaln zca entegrasyon zorluklar , yetkinlik
tekrarlayan iCleri h zland rmak için eksiklikleri ve organizasyonel di-
kullan lan yaz l m robotlar , bugün rençleri en büyük engeller ara-
yapay zekâ, süreç madencili<i ve s nda s ral yor. Güvenlik ve uyum
ak ll doküman iCleme teknolojile- da kritik konular. RPA botlar arka
riyle birleCerek yepyeni bir oto- planda çal Ct < için do<ru denet-
masyon ça< n n kap s n aral yor. lenmezse görünmez riskler ortaya
Özellikle 2020 sonras nda “diji- ç kabiliyor. KVKK çerçevesinde ki-
tal iC gücü” kavram daha fazla Cisel veri iCleyen botlar n mutlaka
gündeme geldi. RPA art k sadece teknik ve idari tedbirlerle korun-
maliyetleri düCürmenin de<il, ayn mas gerekiyor.
zamanda stratejik avantaj sa<la- Mehmet Göker SARP Sonuç olarak, RPA hem dün-
man n da anahtar olarak görülü- yada hem Türkiye’de güçlü bir
yor. Gartner, 2024 y l nda RPA RPA Komitesi ve Kurumsal yükseliC trendinde. Verimlilik sa<-
yaz l m gelirlerinin tüm dünyada Dönüşüm Platformu l yor, h z kazand r yor, çal Canlar n
toplam 3.8 milyar dolara ulaCt < n Koordinatörü de<erli iClere odaklanmas na yar-
söyledi. Grand View Research ise
goker.sarp@gmail.com d mc oluyor. Ancak baCar s zl k
2030’a kadar pazar n 30.85 milyar ve güvenlik göz ard edilmemeli.
dolar aCaca< n öngörüyor. Bu ra- ederek y lda yüz bini aCan saatlik RPA’ya tek baC na bir teknoloji
kamlar asl nda tek baC na iC dün- iC gücü tasarrufu elde etti. Voda- olarak de<il, ak ll otomasyon stra-
yas n n otomasyona ne kadar “aç” fone Türkiye ise üç y l gibi k sa bir tejisinin parças olarak bak lmal .
oldu<unun bir göstergesi. sürede yüzlerce süreci dijitalleCtirdi Süreçler bilimsel yöntemlerle se-
RPA günümüzde bankac l ktan ve bir milyon saati aCan iC süresini
sigortaya, telekomdan e-ticarete otomatik hale getirdi. çilmeli, KVKK uyumuna dikkat
birçok sektörde gündelik iClerin ay- Bu örneklerin ortak noktas , edilmeli, yetkinlikler geliCtirilmeli-
r lmaz bir parças haline geldi. RPA ve IDP’nin art k sadece ve- dir. En önemlisi ise Cirketler bu
Bankalar kredi kontrolünde, sigor- rimlilik sa<layan bir araç de<il, iC teknolojiyi dönüCüm yolculu<unun
tac lar hasar yönetiminde, telekom yap C biçimlerini yeniden tan mla- bir ad m olarak görmelidir.
Cirketleri müCteri hizmetlerinde, pe- yan stratejik yat r mlar olmas d r. Bana göre Türkiye, do<ru stra-
rakendeciler ve di<er sektörler ise Önümüzdeki dönemde bu tekno- tejilerle bu dönüCümü büyük bir
entegrasyonlar için bu teknolojiyi lojilerin üretimden sa<l <a, kamu f rsata çevirebilir. Finans ve tele-
h zla yayg nlaCt r yor. kurumlar ndan lojisti<e kadar bir- kom öncülük etti; s rada kamu ve
Türkiye’de de RPA ve Ak ll Do- çok alanda h zla yayg nlaCmas üretim sektörü var. Yak n gele-
küman Cleme (IDP) uygulamalar bekleniyor. cekte dijital ajanlar, yani “ak ll ya-
son y llarda güçlü bir ivme kazand . RPA’n n gelece<i “saf otomas- z l m çal Canlar ,” iC dünyas n n en
Bankac l k ve telekom sektörle- yon” de<il, “ak ll otomasyon.” önemli aktörlerinden biri olacak.
rindeki yat r mlar, bu teknolojilerin Yapay zekâ, süreç madencili<i, or-
yaln zca operasyonel verimlilik kestrasyon ve IDP ile birleCen Kaynaklar: Gartner (2024) Robotic
sa<lamad < n , ayn zamanda ça- RPA, art k ö<renen, karar veren Process Automation Software Market
l Canlar n rollerini dönüCtürdü<ünü ve iC ak Clar n yöneten dijital ajan- Forecast / Grand View Research
de ortaya koyuyor. Yap Kredi, de- lara dönüCüyor. Gartner ve IDC bu (2024) Robotic Process Automation
netim süreçlerinde RPA’y yapay dönüCümü “agentic automation” Market Size, Share & Trends Report,
zekâ ve doküman iCleme teknolo- olarak tan ml yor. 2024-2030 / IDC (2025) Automation
jileriyle birleCtirerek tüm kredi dos- Bununla birlikte her f rsat gibi Platforms and Agentic Automation
yalar n denetime almay baCard . RPA’n n da riskleri var. EY’nin Report / EY (2021) Why RPA Projects
Türkiye Finans ise para transferi araCt rmas na göre, RPA projele- Fail / Deloitte (2022) Global Intelligent
talimatlar n RPA ve IDP ile entegre rinin %30–50’si baCar s z oluyor. Automation Survey
48 KobiEfor Eylül 2025