Page 10 - Dijital KobiEfor Eylül 2025
P. 10

D$J$TAL-UZMAN




                                     Robotik Süreç Otomasyonu:
                                  Yeni Nesil Dönüşümün Anahtarı


              RPA (Robotic Process Automation) artık sadece maliyetleri düşürmenin
                 değil, aynı zamanda stratejik avantaj sağlamanın da anahtarı olarak
               görülüyor. RPA’nın geleceği “saf otomasyon” değil, “akıllı otomasyon.”
             Yapay zekâ, süreç madenciliği, orkestrasyon ve IDP ile birleşen RPA, artık
              öğrenen, karar veren ve iş akışlarını yöneten dijital ajanlara dönüşüyor.
              RPA (Robotic Process Automa-                               BaCl ca nedenler yanl C süreç se-
            tion) son on y l n en çok konuCu-                            çimi, de<iCim yönetimi eksikli<i ve
            lan dönüCüm araçlar ndan biri                                yönetiCim sorunlar . Deloitte ise
            haline geldi. BaClang çta yaln zca                           entegrasyon zorluklar , yetkinlik
            tekrarlayan iCleri h zland rmak için                         eksiklikleri ve organizasyonel di-
            kullan lan yaz l m robotlar , bugün                          rençleri en büyük engeller ara-
            yapay zekâ, süreç madencili<i ve                             s nda s ral yor. Güvenlik ve uyum
            ak ll  doküman iCleme teknolojile-                           da kritik konular. RPA botlar  arka
            riyle birleCerek yepyeni bir oto-                            planda çal Ct <  için do<ru denet-
            masyon ça< n n kap s n  aral yor.                            lenmezse görünmez riskler ortaya
              Özellikle 2020 sonras nda “diji-                           ç kabiliyor. KVKK çerçevesinde ki-
            tal iC gücü” kavram  daha fazla                              Cisel veri iCleyen botlar n mutlaka
            gündeme geldi. RPA art k sadece                              teknik ve idari tedbirlerle korun-
            maliyetleri düCürmenin de<il, ayn                            mas  gerekiyor.
            zamanda stratejik avantaj sa<la-  Mehmet Göker SARP            Sonuç olarak, RPA hem dün-
            man n da anahtar  olarak görülü-                             yada hem  Türkiye’de güçlü bir
            yor. Gartner, 2024 y l nda RPA    RPA Komitesi ve Kurumsal   yükseliC trendinde. Verimlilik sa<-
            yaz l m gelirlerinin tüm dünyada     Dönüşüm Platformu       l yor, h z kazand r yor, çal Canlar n
            toplam 3.8 milyar dolara ulaCt < n     Koordinatörü          de<erli iClere odaklanmas na yar-
            söyledi. Grand View Research ise
                                                 goker.sarp@gmail.com    d mc  oluyor. Ancak baCar s zl k
            2030’a kadar pazar n 30.85 milyar                            ve güvenlik göz ard  edilmemeli.
            dolar  aCaca< n  öngörüyor. Bu ra-  ederek y lda yüz bini aCan saatlik  RPA’ya tek baC na bir teknoloji
            kamlar asl nda tek baC na iC dün-  iC gücü tasarrufu elde etti. Voda-  olarak de<il, ak ll  otomasyon stra-
            yas n n otomasyona ne kadar “aç”  fone Türkiye ise üç y l gibi k sa bir  tejisinin parças  olarak bak lmal .
            oldu<unun bir göstergesi.     sürede yüzlerce süreci dijitalleCtirdi  Süreçler bilimsel yöntemlerle se-
              RPA günümüzde bankac l ktan  ve bir milyon saati aCan iC süresini
            sigortaya, telekomdan e-ticarete  otomatik hale getirdi.     çilmeli, KVKK uyumuna dikkat
            birçok sektörde gündelik iClerin ay-  Bu örneklerin ortak noktas ,  edilmeli, yetkinlikler geliCtirilmeli-
            r lmaz bir parças  haline geldi.  RPA ve IDP’nin art k sadece ve-  dir. En önemlisi ise  Cirketler bu
            Bankalar kredi kontrolünde, sigor-  rimlilik sa<layan bir araç de<il, iC  teknolojiyi dönüCüm yolculu<unun
            tac lar hasar yönetiminde, telekom  yap C biçimlerini yeniden tan mla-  bir ad m  olarak görmelidir.
            Cirketleri müCteri hizmetlerinde, pe-  yan stratejik yat r mlar olmas d r.  Bana göre Türkiye, do<ru stra-
            rakendeciler ve di<er sektörler ise  Önümüzdeki dönemde bu tekno-  tejilerle bu dönüCümü büyük bir
            entegrasyonlar için bu teknolojiyi  lojilerin üretimden sa<l <a, kamu  f rsata çevirebilir. Finans ve tele-
            h zla yayg nlaCt r yor.       kurumlar ndan lojisti<e kadar bir-  kom öncülük etti; s rada kamu ve
              Türkiye’de de RPA ve Ak ll  Do-  çok alanda h zla yayg nlaCmas   üretim sektörü var.  Yak n gele-
            küman  Cleme (IDP) uygulamalar   bekleniyor.                 cekte dijital ajanlar, yani “ak ll  ya-
            son y llarda güçlü bir ivme kazand .  RPA’n n gelece<i “saf otomas-  z l m çal Canlar ,” iC dünyas n n en
              Bankac l k ve telekom sektörle-  yon” de<il, “ak ll  otomasyon.”  önemli aktörlerinden biri olacak.
            rindeki yat r mlar, bu teknolojilerin  Yapay zekâ, süreç madencili<i, or-
            yaln zca operasyonel verimlilik  kestrasyon ve IDP ile birleCen  Kaynaklar: Gartner (2024) Robotic
            sa<lamad < n , ayn  zamanda ça-  RPA, art k ö<renen, karar veren  Process Automation Software Market
            l Canlar n rollerini dönüCtürdü<ünü  ve iC ak Clar n  yöneten dijital ajan-  Forecast / Grand View Research
            de ortaya koyuyor. Yap  Kredi, de-  lara dönüCüyor. Gartner ve IDC bu  (2024) Robotic Process Automation
            netim süreçlerinde RPA’y  yapay  dönüCümü “agentic automation”  Market Size, Share & Trends Report,
            zekâ ve doküman iCleme teknolo-  olarak tan ml yor.          2024-2030 / IDC (2025)  Automation
            jileriyle birleCtirerek tüm kredi dos-  Bununla birlikte her f rsat gibi  Platforms  and Agentic Automation
            yalar n  denetime almay  baCard .  RPA’n n da riskleri var. EY’nin  Report / EY (2021) Why RPA Projects
            Türkiye Finans ise para transferi  araCt rmas na göre, RPA projele-  Fail / Deloitte (2022) Global Intelligent
            talimatlar n  RPA ve IDP ile entegre  rinin %30–50’si baCar s z oluyor.  Automation Survey

          48 KobiEfor Eylül 2025
   5   6   7   8   9   10   11   12