Page 3 - Dijital KobiEfor Eylül 2025
P. 3
rebiliyor. Kayıt ve işlemlerin bakımı, yazılım robotu veya botu
olarak adlandırılan RPA teknolojisi, çeşitli ortamlarda önceden
tanımlanmış pek çok görevi yapabiliyor. Bu robotlar, bir çalı-
şanı taklit ederek, izin verilen uygulamalara girebiliyor,
API’lerle bağlantı kurup hesaplamalar yapabiliyor, e-postaları
kontrol edebiliyor, veri girebiliyor, fatura tutarı doğrulaması ya-
parak fatura kesebiliyor, görevleri hesaplıyor, tamamlıyor ve
çıkış yapıyor.”
RPA’nın kullanım alanları
RPA hemen her sektörde farklı iş süreçlerine entegre edi-
•Rekabet avantajı: Dijital dönüşümü hızlandıran işletme-
lebiliyor. Bu geniş kullanım yelpazesi, RPA’nın esnek ve ölçek-
ler, rakiplerine göre daha çevik hareket ediyor. RPA, bu avantajı
lenebilir bir teknoloji olduğunu gösteriyor. RPA’nın kullanım
elde etmenin önemli araçlarından biri.
alanlarından en dikkat çekenleri ise şöyle:
•Finans ve muhasebe: Fatura işlemleri, banka mutaba-
RPA ve işin geleceği
katları, ödeme takibi.
Yapay Zeka (AI), Makine Öğrenmesi (ML) ve Doğal Dil İş-
•İnsan kaynakları: Personel işe alım süreçleri, bordro iş-
leme (NLP) teknolojilerinin RPA ile birleşmesi, bu teknolojiyi
lemleri, çalışan verilerinin güncellenmesi. bir adım öteye taşıyor. Artık RPA sadece kurallı ve tekrarlı işleri
•Müşteri hizmetleri: Talep ve şikayet kayıtlarının otomas- değil; daha karmaşık, karar verme gerektiren süreçleri de
yonu, hızlı cevap sistemleri. üstlenmeye başlıyor. Bu da işletmelerin daha stratejik alan-
•Sağlık sektörü: Hasta kayıtları, sigorta onayları, labora- larda RPA’dan faydalanabileceği bir döneme işaret ediyor. Ge-
tuvar sonuçlarının entegrasyonu. lecekte, RPA yalnızca maliyetleri düşüren bir araç değil; iş
•Lojistik ve tedarik zinciri: Stok takibi, siparişlerin işlen- süreçlerini yeniden tanımlayan, çalışanların daha yaratıcı iş-
mesi, sevkiyat süreçleri. lere yönelmesini sağlayan ve müşteri deneyimini kökten de-
•Perakende: Ürün stok raporları, fiyat güncellemeleri, ğiştiren bir teknoloji olmaya devam edecek.
müşteri sadakat programlarının yönetimi.
RPA’da yeni trendler
RPA’nın şirketlere sağladığı faydalar
Yapay Zeka ile Entegre RPA, Doğal Dil İşleme (NLP) Des-
RPA, yalnızca verimlilik artışıyla değil, aynı zamanda iş gü-
tekli RPA, No-Code / Low-Code RPA Platformları, Kognitif
cünün değerli zamanını daha stratejik işlere ayırmasını sağ-
RPA, Bulut tabanlı RPA, Siber Güvenlik Odaklı RPA, Hibrit RPA
layarak şirketlere birçok fayda sunuyor: (Attended+Unattended Bots), RPA + Process Mining Enteg-
•Verimlilik artışı: RPA yazılımları, görevleri insanlar kadar
rasyonu, Otomatik Süreç Keşfi (Automatic Process Disco-
hızlı değil, onlardan onlarca kat daha hızlı tamamlayabiliyor.
very), RPA ile Akıllı Doküman İşleme (IDP),
Böylece günlük işler saatler yerine dakikalarda bitirile-
Konuşma Tanıma (Voice Recognition) Destekli
biliyor.
RPA, Mobil RPA, RPA ile IoT Entegrasyonu,
•Zaman ve maliyet tasarrufu: Tekrarlayan iş-
Otonom RPA Botları, Blokzincir (Blockc-
lerin otomasyonu sayesinde, işletmeler daha az
hain) ile Entegre RPA, RPA-as-a-Ser-
insan kaynağıyla daha fazla iş yapabiliyor, bu da
vice (RPAaaS), Kuantum RPA
operasyonel maliyetlerin ciddi ölçüde azalma-
Çalışmaları, RPA ve Analitik Entegras-
sını sağlıyor.
yonu, Kendi Kendini Onaran (Self-
•Hata oranının azalması: İnsanların yaptığı Healing) RPA Botları, Sektör Spesifik
manuel veri girişlerinde sık sık hata meydana
RPA Çözümleri, Hiperotomasyon (Hyper
gelebiliyor, RPA se belirlenen kurallara harfiyen
automation) Yaklaşımı, Dijital İkiz ile RPA
uyduğu için hata riskini en aza indiriyor.
•Çalışan ve müşteri memnuniyeti: Rutin ve sıkıcı gö- Entegrasyonu, Sürekli Öğrenen (Adaptive Le-
revlerden kurtulan çalışanlar, daha yaratıcı ve katma değerli arning) RPA Botları, Edge Computing Destekli RPA,
ve stratejik işlere odaklanabiliyor, bu da iş tatminini ve moti- RPA ile Müşteri Deneyimi Otomasyonu, Yeşil / Sürdürülebilir
vasyonu artırıyor. Daha hızlı işlem süreleri, hatasız hizmet ve RPA Uygulamaları, API-First RPA Çözümleri, RPA ile 5G Ta-
banlı Hızlı Veri İşleme, Çoklu Bot Yönetim Platformları, RPA
7/24 kesintisiz destek imkanı, müşterilere olumlu bir deneyim
ile İnsan Kaynakları (HR) Otomasyonu, Sektörel Uyum İçin Re-
yaşatıyor.
gülasyon Odaklı RPA, RPA ile Finansal Dolandırıcılık Tespiti,
•Ölçeklenebilirlik: İş yükü arttığında RPA çözümleri hızla
ölçeklendirilebiliyor; yeni bir departman veya süreç eklenmesi SaaS (Software-as-a-Service) RPA, Mikro Hizmet Mimarisi
Tabanlı RPA, RPA ile Tedarik Zinciri Otomasyonu, Dijital Asis-
oldukça kolay.
tan+RPA Entegrasyonu, RPA ile Robotik Çağrı Merkezi Oto-
•Uyumluluk ve denetim kolaylığı: RPA sistemleri yapılan
masyonu, RPA+Chatbot Entegrasyonu, Enerji Yönetimi İçin
her işlemi kaydediyor, böylece denetim süreçleri kolaylaşıyor
RPA Çözümleri, Otomatik Test Süreçlerinde RPA Kullanımı.
ve yasal uyumluluk sağlanıyor.
Eylül 2025 KobiEfor 41