Page 47 - KobiEfor_Mayıs_2020
P. 47
tımızı artırmayı başardık” bilgisini de etti: “Bu salgın süreci özellikle gı-
verdi. Erken alınan tedbirler nedeniy- da ve medikal ürünler ihracatçılarımız
le iş dünyasının kendisini salgının ya- ve bu sektörlere yatırım yapmayı dü-
ratacağı koşullara hazırlamak için za- şünen iş insanlarımıza gıda ve sağlık
man kazandığının altını çizen Gülle, ürünleri sektörlerinin her koşulda
görüşlerini şöyle aktardı: “Özellikle vazgeçilmez ve talep sorunu yaşama-
Ticaret Bakanlığımızın büyük çabala- yan sektörler olduğunu gösterdi.
rıyla gerçekleşen ‘Temassız İhracat’ Özellikle kısa ve orta vadede özellikle
tüm bu zorlu koşullara rağmen ihracatımızın sü- bu iki sektöre yatırımların ciddi oranda artmasını
rekliliğinin sağlanması konusunda çok önemli. Ay- bekliyoruz. Yine ülkemiz sağlık turizmi bakımından
rıca, bu sürece gelmeden ihracat açısından başarı- lider ülkeler arasında yer alıyor. Salgın sonrası
lı bir süreç geçirmemiz, yılın ilk iki ayını da rekor- Sağlık Bakanlığımız öncülüğünde virüse karşı ver-
larla tamamlamamız da bizler için ayrı bir motivas- diğimiz tüm dünya tarafından takdir edilen bu ba-
yon kaynağı. Yaşanan bu sorunların kısa vadeli ola- şarılı sınav ile sağlık turizmi alanında hasta sayısı
cağını, salgın sonrası dönemde ise ihracatçılarımı- ve cirolarda büyük bir artış yaşanması kuvvetle
zın yeni rekorlara devam edeceğini öngörüyoruz.” muhtemel.” Özellikle gıda alanında kısa vadede tü-
keticinin önceliklerinin değişmesinin gayet doğal
“Bazı iş kollarında yatırımcı patlaması olacağını dile getiren Gülle, “Tüketici artık gıda gü-
olabilir” venliği ve temizliğine karşı daha hassas. Bu nokta-
COVID-19, birçok ürün grubunda üretimin ne da firmaların alacağı ekstra hijyen önlemleri ile tü-
kadar önemli olduğunu gözler önüne serdi. Temel keticilere kendilerini kanıtlamaları gerekiyor, ayrı-
ihtiyaç olarak tanımlayacağımız gıda ve sağlık ca pek çoğunun strateji olarak belirlediği raf ömrü
ürünleri bunlardan birkaçı oldu. TİM Başkanı İsma- uzun olan ürünlerin paketli olarak satışa sunulma-
il Gülle de önümüzdeki dönem üreticilerin bazı sı, süreci minimum hasarla atlatmak için önemli
alanlara yoğunlaşacaklarını belirterek, şunları ifa- bir hamle olarak gözüküyor” dedi.
İsmail Gülle: “Türk ihracatçısı bu süreçten güçlenerek çıkacak”
Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM), Mart ayı geçici men Mart ayında 83 ülkeye ihracatını 512 milyon
dış ticaret verilerini açıkladı. Mart ayında ihracat, dolar artırmayı başardı. Bu 83 ülkenin 62’sinde ar-
Genel Ticaret Sistemi’ne (GTS) göre yüzde 17.8 dü- tış yüzde 10’un, 28’inde ise yüzde 50’nin üzerinde
şüşle 13 milyar 426 milyon dolar oldu. Son 12 aylık gerçekleşti. Bu ülkeler arasında, geçtiğimiz yılın
ihracat ise 179 milyar 98 milyon dolara ulaştı. TİM Mart ayına göre 15.2 milyon dolar ihracat artışıyla
Başkanı İsmail Gülle, “Mart ayı ihracat rakamları- Cibuti, 15.1 milyon dolar ihracat artışıyla Gana ve
mız, tüm dünyayı etkisi altına alan koronavirüs sal- 14.1 milyon dolar ihracat artışıyla Umman dikkat
gınının küresel ticaret üzerinde beklenen etkilerini çekti. Mart ayında ihracatçılar, ülkemizin bayrağı-
gözlemlediğimiz bir tabloya işaret etmektedir. Tür- nı 205 ülke ve bölgede dalgalandırmayı başardı. En
kiye ihracatçısının proaktif gücüyle dünya ekonomi- çok ihracat gerçekleştirilen ilk 3 ülke ise 1.3 milyar
sini durma noktasına getiren koronavirüse karşı iyi dolar ile Almanya, 880 milyon dolar ile ABD ve 802
bir sınav verdi. Çin, Almanya ve İtalya gibi birçok ih- milyon dolar ile Birleşik Krallık oldu. İlk 10 ülkenin
racatçı ülkenin aksine ihracatçı sayımız artarken ihracattaki payı yüzde 46.2 olurken ilk 20 ülkede bu
pazarlarımızı genişletmeyi başardık” dedi. Küresel pay yüzde 64.8’e yükseldi. ABD, Almanya, Birleşik
virüs salgınının dünya ekonomisi ve küresel ticare- Krallık, İspanya ve Fransa’nın da yer aldığı tam 20
te yönelik öngörüleri tümüyle değiştirdiğini hatırla- ülkeye her sektör ihracat gerçekleştirmeyi başar-
tan Gülle, 2020 ve sonrası için hedeflerinin arkasın- dı. En büyük pazar olan Avrupa Birliği’nin ihracat-
da olduklarını söyledi. taki payı 6.2 milyar dolarlık bir hacim ile yüzde 46.2
TİM Başkanı Gülle, şu bilgileri paylaştı: “TİM ola- seviyesine yükseldi. İllerin ihracatına bakıldığında;
rak ülkemizin her noktasında yürüttüğümüz KOBİ Mart ayında 25 il ihracatını artırdı. En çok ihracat
ihracat Seferberliği eğitimlerimizin en net sonucu gerçekleştiren ilk 3 il sırasıyla; 5 milyar 268 milyon
olarak; Mart ayında ihracat ailemize 1.335 firmamı- dolarla İstanbul, 1 milyar 98 milyon dolarla Bursa
zın katıldığını bildirmekten memnuniyet duyuyo- ve 1 milyar 88 milyon dolarla Kocaeli oldu. En dik-
rum. İhracata yeni başlayan bu firmalarımız Mart kat çekici artışlar ise; yüzde 184 artışla 17.9 milyon
ayında 61.3 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirdi. dolar ihracata imza atan Kastamonu, yüzde 98 ar-
Firma özelinde bakıldığında, Mart ayı içerisinde tışla 43.5 milyon dolara ulaşan Düzce ve yüzde 65
toplam 35.910 firmamız ihracat gerçekleştirdi.” artışla 22.5 milyon dolar ihracat yapan Giresun’da
Türkiye küresel ticaretteki olumsuz tabloya rağ- yaşandı.
May›s 2020 KobiEfor 47