Page 95 - KobiEfor_Temmuz_2020
P. 95

UZMAN



                                   ‹K ‹çeri¤inde Yapay Zeka Temelleri


                                   Y         apay Zeka Nedir?         lefltirilmifl bir çal›flan deneyimi sa¤-
                                                                      lanmas›d›r.
                                             Yapay zeka, genellikle in-
                                             san zekas› ile iliflkili bilifl-
                                                                      Derin Ö¤renme nedir?
                                             sel problemleri çözmeyi  Derin ö¤renme, bir bilgisayar› sinir
                                   amaçlayan bir bilgisayar bilimi ala-  a¤ mimarisi yoluyla büyük miktarda
                                   n›d›r. Baflka bir deyiflle, “yapay ze-  veriden ö¤renmesi için e¤iten bir
          Kadri Demir              ka”, makinelerin “insanlar gibi dü-  makine ö¤renim dal›d›r. Verileri so-
          kadri.demir@poldy.com.tr  flünmesini” sa¤lar ve ö¤renme,     yutlama katmanlar›na ay›ran daha
                                   problem çözme, ak›l yürütme ve dil  geliflmifl bir makine ö¤renme flekli-
                                   iflleme gibi görevleri yerine getirir.  dir. Önceden tan›mlanm›fl denklem-
                                   Bugün, “yapay zeka” iki temel tekno-  lerle çal›flacak verileri düzenlemek
                                   loji taraf›ndan yönetiliyor; makine  yerine, derin ö¤renme verilerle ilgili
                                   ö¤renmesi ve derin ö¤renme.        temel parametreleri ayarlar ve bilgi-
                                   Makine Ö¤renmesi nedir?            sayar› ifllemek için birden fazla sinir
                                   Makine ö¤renmesi, makinelerin veri-  a¤› katman›n› (beyindeki nöronlar gi-
                                   lerini ö¤renmelerini ve verilere daya-
          “Yapay zeka”,                                               bi) kullanarak kal›plar› tan›yarak
                                   l› tahminler yapmalar›n› sa¤layan bir
          makinelerin                                                 kendi bafl›na ö¤renmesi için e¤itir.
                                   yapay zeka dal›d›r. Makine ö¤renme-  Yeterli e¤itimden sonra derin ö¤ren-
          “insanlar gibi           nin kökleri, örüntü tan›ma ve algorit-  me algoritmalar› çok karmafl›k veri-
          düflünmesini”             malar›n kaydedilen verilerden prog-
                                                                      lerin tahminlerini veya yorumlar›n›
          sa¤lar ve ö¤renme,       ramlanmadan ö¤renebilecekleri kav-  yapmaya bafllayabilir.
          problem çözme,           ramlara gömülüdür. Örne¤in; otomo-  ‹K ba¤lam›nda derin ö¤renmenin
                                   billeri tan›mlamas› gereken bir algo-
          ak›l yürütme ve dil                                         anahtar kullan›m örnekleri:
                                   ritma, kendine araba gibi göründü¤ü-
          iflleme gibi                                                 Görüntü ve video tan›ma: Derin ö¤-
                                   nü ö¤retmek için di¤er otomobillerin
          görevleri yerine                                            renme algoritmalar› nesne s›n›flan-
                                   görüntülerine dayanacakt›r.
          getirir.                 ‘‹nsan Kaynaklar›’ ba¤lam›nda ‘Ma-  d›rmadaki insanlardan daha iyi per-
          Bugün,                   kine Ö¤renimi’nin kilit kullan›m du-  formans gösterir. Binlerce aday›n vi-
                                                                      deosu ve foto¤raflar› göz önüne al›n-
          “yapay zeka”             rumlar›:                           d›¤›nda, derin ö¤renme sistemleri
          iki temel teknoloji      Anomali tespiti: Beklenen bir pater-  nesnel verilere dayanarak adaylar›
          taraf›ndan               ne veya bir veri kümesindeki di¤er  belirleyebilir ve s›n›fland›rabilir.
                                   maddelere uymayan ö¤eleri, olaylar›
          yönetiliyor;                                                Konuflma tan›ma: Ço¤u insan için in-
                                   veya gözlemleri tan›mlanmas›d›r.
          makine ö¤renmesi                                            san sesini ve say›s›z vurguyu anla-
                                   Arka plan do¤rulamas›: Makine ö¤-
          ve derin ö¤renme.        renmeye dayal› tahmin modelleri,   mak zor olsa da insan sesi girifllerini
                                                                      tan›mak ve bunlara yan›t vermek için
                                   baflvuru sahiplerinin özgeçmifllerin-
                                                                      derin ö¤renme algoritmalar› tasar-
                                   den yap›land›r›lm›fl ve yap›land›r›l-
                                                                      lanabilir. Sanal asistanlar, insan se-
                                   mam›fl veri noktalar›na dayanarak
                                                                      sini ifllemek ve buna göre yan›t ver-
                                   anlam ç›karabilir ve k›rm›z› bayrak-
                                   lar oluflturabilir.                 mek için konuflma tan›ma algorit-
                                   Çal›flanlar›n y›pranmas›: Y›pratma  malar›n› kullan›r.
                                   riski yüksek olan çal›flanlar› bulun,  Öneri motorlar›: Dijital ö¤renme de-
                                   ‹K’n›n proaktif olarak onlarla etkile-  neyimleri genellikle beceri düzeyleri
                                   flimde bulunmalar›n› sa¤lay›n.      ve mesleki ilgi alanlar›yla ilgili kifli-
                                   ‹çerik kiflisellefltirme: Kariyer yolla-  sellefltirilmifl ö¤renme önerilerini
                                   r›, mesleki geliflim programlar›    içerir. ‘Büyük Veri’ ve ‘Derin Ö¤ren-
                                   önermek veya önceki baflvuru ey-    me’ kullanarak, ö¤renme deneyimi
                                   lemlerine dayanarak bir kariyer site-  platformlar›, bireysel çal›flanlar›n il-
                                   sini optimize etmek için tahmine da-  gisini çekebilecek ö¤renme yollar›n›
                                   yal› analitik kullanarak daha kiflisel-  belirleyebilir.

                                                                                   Temmuz 2019 KobiEfor 95
   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100