Page 36 - KobiEfor_Mayıs_2019
P. 36

KAPAK






                                 XV. KOB‹ Z‹RVES‹ SONUÇ B‹LD‹RGES‹
             “REKABETÇ‹ YERL‹ ÜRET‹M”                     1.3) KOB‹’lerin kamudan beklentisi, KOB‹’leri ihracata
             TOSYÖV, KOSGEB, TOBB ve T‹M taraf›ndan, DenizBank  özendirmesi, alternatif pazarlara yönlendirmesi, KOB‹
             ana sponsorlu¤unda, KobiEfor medya sponsorlu¤u ve  ‹hracat Seferberli¤i kapsam›nda KOB‹’lerin finansmana
             çözüm ortakl›¤›nda, Bilkent CYBERPARK ile LOGO Yaz›-  eriflimini kolaylaflt›racak mekanizmalar gelifltirmesi ve
             l›m çözüm ortakl›¤›nda, “Rekabetçi Yerli Üretim” tema-  nihayet dikey bir entegrasyon sa¤layarak KOB‹’lerle bü-
             s›yla, 3 Nisan 2019 tarihinde, ‹stanbul’da toplanan XV.  yük ölçekli iflletmeler aras›nda ticari iliflkileri yeniden
             KOB‹ Zirvesi, Türkiye’de “Dijital Dönüflüm” sürecini yö-  düzenleyen reformlar› ve d›fla aç›l›m politikalar›n› ger-
             neten ve sürece destek veren kurumlar›n en yetkin tem-  çeklefltirmesidir. KOB‹’lerin nitelikli iflgücü istihdam›
             sili ile topland› ve konuyla  ilgili “KOB‹ fark›ndal›¤›”n› bü-  zay›ft›r, bu ba¤lamda inovasyon, kapsay›c›l›k ve çeflitlen-
             tün boyutlar›yla ele ald›; deneysel birikimler ›fl›¤›nda çö-  dirme yönünden kamunun rolü önem kazanmaktad›r.
             zümler üreterek KOB‹’lerin istifadesine sundu. Zirve’nin  1.4) ‹hracatç› KOB‹’lerimize potansiyel büyük imkanlar
             ulaflt›¤› sonuçlar› özetliyoruz.              ve f›rsatlar sunabilecek Çin, Hindistan, Rusya ve Meksi-
             TÜRK‹YE (2019-2023) F‹NALE KOfiUYOR           ka pazarlar› büyük önem kazanm›flt›r. Çin pazar›na girifl
             Türkiye, Cumhuriyet’in 100. y›l›na koflmaktad›r. Koflu-  flartlar› kolaylaflt›r›l›yor; serbest ticaret liman› kuruldu,
             muz zorlu olacakt›r. Önümüze yüklü bir gündem koy-  gümrük vergileri düflürüldü, yabanc› yat›r›mc› yasas›
             mufl bulunmaktay›z. Gündemin ana ekseni; “Dijital Dö-  onayland›. Kuflak ve Yol Giriflimi’nden sonra 123 ülkeden
             nüflüme Adaptasyon”; “Endüstri 4.0” ve “Toplum 5.0”›n  129 uluslararas› örgüt ile ikili anlaflma imzaland›. Keza,
             altyap›s›n› oluflturmak; “Rekabetçi Yerli Üretim” ad›n›  Türk KOB‹’leri ile Hindistan KOB‹’leri aras›nda sektörel
             verdi¤imiz “Sürdürülebilir bir Kalk›nma Modeli” infla et-  iflbirlikleri için f›rsatlar do¤uyor. 2 bin Türk flirketinin bu-
             mektir.  Baflaran Türkiye, dünya ekonomisinde ve siya-  lundu¤u Rusya Federasyonu’nda 21 özel yat›r›m bölgesi
             setinde kurucu güçlerden biri olacakt›r. Bu kapsaml› ta-  ve yat›r›mc›lar için özel vergi uygulamalar› var. Meksika
             rihsel dönüflümün baflar›s›n› kendi KOB‹’lerimizin üs-  yeni hükümeti; inovasyon, kapsay›c›l›k, çeflitlendirme
             tünlüklerini kullanarak rekabet edebilir hale getirmek-  ekonomi politikalar›n› ve KOB‹’leri öne ç›kar›yor. Bu ge-
             te görüyoruz. Çünkü Türkiye ekonomisinin omurgas›  liflmeleri KOB‹’lerimiz taraf›ndan izlemek ve de¤erlen-
             KOB‹’lerdir. Türkiye’de bugün 3 milyon 470 bin KOB‹  dirmek; hedef ülkelerle ‘KOB‹ ‹flbirli¤i Etkinlikleri’ yap-
             faaliyet gösteriyor.                         mak ve efllefltirme merkezleri kurarak somuta dönüfl-
             KOB‹’lerimiz;                                türmek Türkiye’ye büyük getiriler sa¤layacakt›r.
             a) Yat›r›mlar›n yüzde 58.3’ünü,              2-REKABETÇ‹ YERL‹ ÜRET‹M ‹Ç‹N SAVUNMA SANAY‹
             b) ‹stihdam›n yüzde 74.2’sini,               2.1) Yüksek katmade¤erli teknolojik üretim yönünden
             c) ‹hracat›n yüzde 56.2’sini,                KOB‹’lerimizin kapasitesine bakt›¤›m›zda ‘Savunma Sa-
             d) Katmade¤erin yüzde 54.1’ini sa¤lamaktad›r.    nayimiz’ en stratejik sektör olarak öne ç›kmaktad›r.
             Yerli mal› ve etik kavram›na önem vermeliyiz. KOB‹’leri-  Türkiye’de rekabetçi yerli üretim için rol model olacak,
             miz ekonominin omurgas›n› oluflturmas›na ra¤men ye-  somut, elle tutulur uygulama ve geliflmeleri savunma
             terince katmade¤er üretemiyor, ihracattan yeterince  sanayimizde faaliyet gösteren binlerce KOB‹’mizin ba-
             pay alam›yor. Bu noktada orta gelir tuza¤›ndan ç›kma-  flar›s›nda bulmaktay›z. ‘Savunma Sanayi’nin yönetti¤i
             n›n yolu KOB‹’lerin Ar-Ge ve inovasyon çal›flmalar›ndan  KOB‹ gelifltirme uygulamalar›n› örnekleme yöntemiyle
             geçecek. “Sürdürülebilir bir Kalk›nma Modeli” için KO-  di¤er rekabetçi sektörlere yayg›nlaflt›rmak, KOB‹’leri-
             B‹’lerimizin ölçeklerini büyütmek ve sermaye birikimi-  mizin zay›f olduklar› kümelenme ve üniversite-sanayi
             mizi art›rmak için çal›flmal›y›z.             iflbirli¤i gibi di¤er alanlarda da önünü açabilecektir.
             XV. KOB‹ Zirvesi teknoloji temelli dönüflümde KOB‹’lerin  2.2) ‘Endüstri 4.0’ ve ‘Toplum 5.0’a yönelik süreçler, üni-
             dönüflüm kapasitesine bakarak yapt›¤› tespit ve ulaflt›¤›  versite-sanayi iliflkileri ve kümelenme disiplini içinde
             sonuçlar› kamuoyunun bilgisine sunmaktad›r.  geliflmektedir. Art›r›lm›fl gerçeklik, ak›ll› fabrikalar, gi-
             1-ALTERNAT‹F DIfi PAZARLAR VE YEN‹ FIRSATLAR  yilebilir teknolojiler vb. beyaz yakal›lar dünyas›n›n kav-
             KOB‹’lere ihracat›n yolu aç›lmal›            ramlar›na KOB‹’lerin adaptasyonu bak›m›ndan savunma
             KOB‹’leri nas›l yükseltebiliriz, ne kadar rekabetçili¤ini,  sanayimizde önemli bir yere gelinmifl bulunmaktad›r.
             tasar›mc›l›¤›n› ve verimlili¤ini art›rabiliriz?  2.3) KOB‹’lerde s›nai mülkiyet bilinci zay›f kalm›flt›r. Re-
             1.1) Acil görevimiz; KOB‹’lerimizi büyütmek ve güçlen-  kabetçi bir yerli üretim için patent ve marka tescili
             dirmektir. Bunun yolu ihracattad›r. Bugünkü ihracat›m›-  önemlidir. 1995’te yerli patent baflvurusu 170 iken bu-
             z›n a¤›rl›kl› bölümünü sadece 1000 firma gerçeklefltir-  gün 8 binleri aflt›, 1690 yabanc› patent baflvurusu, bugün
             mektedir. Bin firman›n alt›nda 84 bin KOB‹ konumlanm›fl  18 binleri geçti. Faydal› model baflvurusu bugün 3 bin ci-
             bulunmaktad›r. ‹hracatç› KOB‹’lerimizi d›fl pazarlarda  var›ndad›r. Ancak flu var ki; dünyada patent baflvurular›
             bütün gücümüzle rekabetçi k›lmal› ve etkinlefltirmeliyiz.  inan›lmaz flekilde art›yor. Birçok yabanc› üretici Türki-
             1.2) KOB‹’lerimiz ürettikleri ile rekabetçi olacaklard›r.  ye’de koruma alm›yor. KOB‹’ler Türkiye’de bunlar› üre-
             Dünyada rekabetçi 1000 ürün analiz edildi. Dünyan›n  tebilir, yaflad›¤› teknik problemlerle ilgili çözümleri de
             yüzde 89’u bu 1000 ürünü kullanmaktad›r. Türkiye’nin  bunlar›n aras›nda bulabilir.
             rekabetçi ürün portföyü ise sadece 200’dür. Amaç, KO-  2.4) Türkiye kaynaklar›n› rekabetçi yerli üretime odak-
             B‹’lerin d›fl pazar yolunu açmak ve geniflletmekse önce-  layarak planlamal› ve gelifltirmelidir.
             lik yerli KOB‹ üretiminde rekabetçi ürün oran›n› art›r-  3-REKABETÇ‹ YERL‹ ÜRET‹M ‹Ç‹N B‹L‹fi‹M AR-GE VE
             mak olmal›d›r.                               ‹NOVASYON


          36 KobiEfor May›s 2019
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41