Page 37 - KobiEfor_Mayıs_2019
P. 37

3.1) KOB‹’lerin ekonominin omurgas›n› oluflturmas›na  l›k seviyesinin düflük olmas›” olarak tarif edilmektedir.
             ra¤men yeterince katmade¤er üretemedi¤ini biliyoruz.  3.7) Dijital dönüflümde ve yüksek katmade¤er üretimin-
             Türkiye’de Ar-Ge harcamalar›n›n yüzde 17.7’sini KO-  de “yerli ve milli üretim” bayra¤›n› kimse tek bafl›na ta-
             B‹’ler gerçeklefltiriyor. KOB‹’lerin geliflmesi için Ar-Ge  fl›yamaz. Bu bir ulusal yaklafl›m sorunudur ve çözümü-
             ve inovasyon gerekiyor.                      nün olmazsa olmaz› tek de¤ildir. Büyükler, KOB‹’ler,
             3.2) KOB‹’lerin yolu Ar-Ge çal›flmalar›ndan geçecektir ve  üniversiteler, teknoparklar, OSB’ler, endüstri bölgesi
             bu mecra aç›lm›flt›r, genifllemektedir. Bugün 1466 say›-  flirketleri, teknoloji flirketleri, kamu sahas›n›n tamam›
             s›na ulaflan Ar-Ge ve Tasar›m Merkezi sayesinde Anado-  ve finans sektörü, dijital dönüflümün olmazsa olmazla-
             lu’daki birçok iflletmemiz ciddi flekilde yol almaktad›r.  r›d›r. Çözüme yönelik politikalar, bu genifl ve bütünsel
             Ancak faaliyet yanl›fl mekandad›r; Üniversiteler içinde  tabana oturmal›d›r.
             kurulan Ar-Ge ve inovasyon merkezlerinin OSB’lerde  3.8) Uluslararas› standartlarda, yerli ve milli üretim ya-
             (Organize Sanayi Bölgeleri) yap›lmas› gerekmektedir;  pan biliflim flirketlerimiz bulunuyor. Yerli ve milli üretim
             Türkiye’deki 83 teknopark›n sadece 22’si OSB’lerdedir.  yapan flirketlerimizin yerli ve milli üretim yapan biliflim
             Yan›s›ra halen OSB’lerdeki teknoparklar› da üretim  flirketlerine güvenmesi gerekiyor. Ar-Ge yetkinliklerine
             odakl› teknoparklara dönüfltürmek hedeflenmelidir.  destek programlar›n›n riske ortakl›k oran›n›n artmas›
             3.3) Türkiye katmade¤erli üretim yapan ve tasarruf  gerekmektedir.
             eden bir ülke de¤ildir. Sanayi 4.0 nitelikli üretim s›n›rl›-  3.9) Rekabet kadar önemli di¤er kavram sürdürülebilir-
             d›r ve KOB‹’lere henüz uzakt›r. Bugünkü durumda 500
             büyük firman›n sadece 20’si Endüstri 4.0 denilen tekno-  liktir. Sürdürülebilirlik, satt›¤›n›z›n bedelini zaman›nda
             lojiyi kullan›yor. “Rekabetçi Yerli Üretim” ba¤lam›nda  tahsil etmekten geçiyor. Çünkü KOB‹’lerin sermaye ya-
             KOB‹’lerin kapsanmas›ndan söz ediyorsak, öncelikle  p›s› alacaklar›n› tahsil etmeden bütün borçlar›n› ödeye-
             “Bulut”, “Büyük Veri”, “Yapay Zeka” vb. gibi teknolojile-  bilecek bir boyutta de¤ildir. Alacak riskinin etkin yöneti-
             ri bir an önce Türkiye’de üretmek suretiyle yerlilefltir-  mi için KOB‹’lere destek mekanizmalar› gelifltirilmeli-
             mek durumunday›z.                            dir. KOB‹ destekleri, vergi muafiyeti, vergi aff›, hibe nite-
             3.4) Halihaz›rda endüstriyel üretim sahas›nda ‘beyaz ya-  likli destekler yan›nda destek oranlar›n›n proje kalitesi-
             ka’, ‘alt›n yaka’ 470 adet meslek icra edilmektedir ve bu  ne göre standartlaflt›r›lmas› önem kazanmaktad›r.
             mesleklerden yak›n zamanda 40 tanesinin yok olaca¤›n›  4-REKABETÇ‹ YERL‹ ÜRET‹M ‹Ç‹N F‹NANSMAN VE
             öngörüyoruz. Önümüzdeki süreçte dünya ölçe¤inde 5  DESTEKLER
             y›lda 250 milyon kalifiye iflgücünün iflini kaybedece¤i ve  4.1) KOB‹’ler hem dünyada hem de Türkiye’de üretimin
             e¤itime bu aç›dan bak›lmaya baflland›¤› düflünülürse  ve istihdam›n ana kayna¤› oldu¤una göre finansal hiz-
             önümüze devasa bir görev daha ç›kmaktad›r. O halde  metlerin de buna göre flekillenmesi kaç›n›lmazd›r. KO-
             KOB‹’lerde e¤itim sorunlar›n› gecikmeksizin, bir de bu  B‹ bankac›l›¤›, Türkiye’de, baflar›l› bir -eski dönem- ör-
             aç›dan ele almam›z; üniversite ve meslek okullar›na ye-  ne¤i oldu¤u halde günümüzde görece baflar›l› birkaç ör-
             ni perspektifler kazand›rmam›z gerekmektedir.  nek d›fl›nda kayda de¤er bir ilerleme göstermemifltir.
             3.5) Rekabetçilik yüksek katmade¤erli ürün üretimidir.  KOB‹ bankac›l›¤›na haketti¤i de¤er verilerek özel olarak
             Dijitalleflme bunun olmazsa olmazlar›ndan bafll›cas›d›r.  güçlendirilmelidir.
             Dijitalleflmenin toplumsal altyap›s›n›n ileri düzeyde  4.2) “Rekabetçi yerli üretim” kavram› özgün bir KOB‹
             olufltu¤u aç›kt›r. Türkiye bu oluflumun bir parças›d›r.  alan› açmakta ve “Nitelikli ‹malat Sektörü KOB‹’leri”ne
             Dünyaya bakt›¤›m›zda görünen fludur: Dakikada What-  iflaret etmektedir. Finansal destek araçlar›n›n bu neden-
             sApp’ta 38 milyon mesaj, Google’da 3.7 milyon arama,  le bu özgün alana göre flekillendirilmesi beklenmekte-
             Youtube’da 4.3 milyon video, 187 milyon e-mail ile bilgi  dir. Nitelikli imalatç› KOB‹’lere destekler, projelere do-
             transferi gerçeklefliyor. Sadece 1 ay içinde, 2019 Ocak  kunabilecek, geliflim sürecini sonuna vard›racak tatmin-
             ay›nda dünyada nüfus yüzde 1.4 artarken mobil kullan›-  kar destekler olmal›d›r. Limitler düflük olmamal›. Hedef-
             m› yüzde 3.9, internet kullan›m› yüzde 9.3, aktif sosyal  lenen teknolojik seviyeye göre farkl›laflmal›d›r. Üretimle
             medya kullan›c›s› yüzde 2 artt›. Dijital teknoloji kullanma  cari a盤›n azalt›l›yor olmas› flart› esnek olmamal›d›r.
             seviyeleri yükseliyor, en fazla uygulanma oran›na sahip  Rekabetçi yerli üretimin desteklenmesi için yeni strate-
             olan siber güvenlik, en altta ise yapay zeka ve ak›ll› sis-  jik destek mekanizmalar› oluflturmal›d›r. Savunma sa-
             temler var. Görünen o ki, dijital dönüflümde ilk 3 bafll›k  nayi örne¤inde oldu¤u üzere rekabetçi sektörlere odak-
             öne ç›k›yor; veri bilimi, veri güvenli¤i ve veri yönetimi.  lan›lmal›, dijitalleflmeye a¤›rl›k verilmelidir. Uluslarara-
             Büyük veri hayat›m›za girdi. Teknoloji firmalar›n›n ve te-  s›laflt›rmaya yönelik yeni destek programlar› olmal›d›r.
             darikçilerinin önceli¤i yapay zeka ve ak›ll› sistemler, ro-  4.3) KOB‹’lerin toplam kredilerden ald›¤› pay yüzde 26
             bot ve otomasyon üzerinedir. Dijital dönüflümde ileri gi-  gibi düflük seviyede seyretmektedir. Bu bize, KOB‹’lerin
             denler bu karmafl›k küresel a¤ içindeki verileri anlaml›  h›zl› ve uygun maliyetli krediye erifliminde problemler
             hale getirebildikleri oranda ‘ileride’dirler.  yafland›¤›n› göstermektedir. Ancak sebebi KOB‹’lerde
             3.6) KOB‹’leri de kapsayan bir yaklafl›mla ele ald›¤›m›z-  aranmal›d›r. KOB‹’lerin finans kurumlar›na baflvurusu-
             da dijitalleflmede dünyan›n d›fl›nda de¤iliz. Ancak bu ka-  na bak›ld›¤›nda “Bilançosu yok, ciro yok” görülmektedir.
             zan›m› “dönüflümde kullanmak” bak›m›ndan gerideyiz;  Dolay›s›yla ve özellikle imalatç› KOB‹’ler kurumsallafl-
             bu konuda KOB‹ fark›ndal›¤›n› art›rmak bak›m›ndan  ma normlar›n› sa¤lamal›, bu olmad›kça büyüme ve ge-
             bafllang›ç noktas›nday›z. KOB‹’lere yönelmifl teknoloji  liflmeye sa¤lanan f›rsat ve imkanlara eriflemeyecekleri-
             tedarikçilerinin karfl›laflt›¤› en büyük zorluk, “fark›nda-  nin bilincine varmal›d›r.


                                                                                     May›s 2019 KobiEfor 37
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42