Page 71 - KobiEfor_Mart_2019
P. 71

ranti Fonu’nun etkisini ise flöyle aç›kl›yor: “2016’da
           yaflanan ekonomik daralmada biraz da panikle KGF         Dr. Zümrüt ‹mamo¤lu:
           normalden daha fazla kullan›ld›. 3-4 ayda 200 mil-  “IMF tüm dünyada sevilmez”
           yar TL’lik kefalet sa¤land›. O dönem d›flar›ya borcu-
           muz yüzde 47 idi. Bu rakam Haziran 2017’de yüzde    Son dönemlerdeki IMF’nin yeniden gündem
           52’ye ç›kt›. Bu art›fl büyümeyi yüzde 7.4’e ç›kard›  maddesi oldu¤unu hat›rlatt›¤›m›z Zümrüt
           ama kayna¤› d›fl borçtu. fiimdi ise o borcun öden-  ‹mamo¤lu görüfllerini flöyle aktard›: “IMF dövizi-
           mesi gerekiyor. Bu tür uygulamalar büyümemizi     niz bitti¤inde gitmek durumunda oldu¤unuz bir
           sa¤l›yor ama k›sa süreli. Bizim hedefimiz sürdürü-  kurumdur. Bunun alternatifi ise borcunuzu öde-
           lebilir büyümedir.”                               memektir. Türkiye’nin döviz cinsinden borcu var.
                                                             Ödeyebildi¤imiz sürece de sorun yok. Ama Mer-
              “Büyümede dalgalanma azalt›lmal›”              kez Bankas› rezervleri bitmeye do¤ru gidiyorsa
              Zümrüt ‹mamo¤lu’na göre ifl dünyas›n›n en büyük  yurtd›fl›ndan borç bulam›yorsan›z ve borcu öde-
           s›k›nt›s› büyümedeki dalgalanma. Zira ifladamlar› ya-  mek için IMF, yang›n söndürücü gibi mecburi-
           t›r›m planlar›n› ekonomideki geliflmelere göre yürü-  yettir. Gelir baz› koflullar sunarak borç verir.
           tüyor. Geçmiflte yaflanan yüzde 7 ve üstü tüm büyü-  IMF’ye durup dururken gidilmez. 2001’de d›fl
           melerin dengesiz oldu¤unu kaydeden ‹mamo¤lu, gö-  borcumuzun milli gelire oran› yüzde 56 idi. Onu
           rüfllerini flöyle aktar›yor: “Ekonomide gerçekten den-  yüzde 35’lere düflürmüfltük. fiimdi ise bu oran
           geler var. Bu dengeyi regülasyon ve politikalar ile  yeniden yüzde 53’e ç›kt›. Ne yap›lmal›? O borcu
           sa¤layamazsan›z ekonomi kendisi krizlerle dengesi-  nas›l ödeyece¤imizin plan›n› yapmak zorunday›z.
           ni bulmaya çal›fl›r. Türkiye ekonomisi yüksek ve po-  Hükümet bu süreçte s›k› mali duruflunu sürdü-
           tansiyel büyümesinin üzerinde bir noktaya itilmiflti.  rece¤ini zaten aktard›.” Kamu maliyesini disiplin
           Aya¤›m›z› yorgan›m›za göre uzatmam›flt›k. fiimdi    alt›na almas› nedeniyle IMF’nin tüm dünyada se-
           ekonomi dengelenmeye çal›fl›l›yor.” Ülkenin mevcut  vilmeyen bir kurum oldu¤unun alt›n› çizen ‹ma-
           resesyondan ç›kmas› için hükümet eliyle gerçeklefle-  mo¤lu, “Tüm dünyada ekonomik  krizlerin nede-
           cek mekanizmalar›n önemli oldu¤unu aktaran        ni yüksek borçluluk ve sorumsuzca harcamad›r.
           ‹mamo¤lu, o mekanizmalar›n olmamas› halinde ise   Hükümetler kendi sorumsuzlu¤unun bedelini
           ekonomide ‘U’, ‘L’ ye giden bir süreç olabilece¤ini,  vatandafla ödetirken IMF’yi gerekçe gösterir.
           yaflan›lan›n ‘V’ tipi olmas› için bahsedilen mekaniz-  IMF’nin en büyük hatas›  her ülkeye özgü bir yak-
           malar›n kurulmas› gerekti¤ini savunuyor.          lafl›m› yoktur. Ayn› flablonu kullan›r. IMF’den
                                                             do¤ru yararlanmak için kendi ekonomisinin so-
              Seçim sonras› için politika                    runlar›n› iyi anlayan, liyakatl› bürokratlara ihti-
              tercihleri önemli                              yaç vard›r. Ama iflin özünde ekonomide do¤ru
              TÜS‹AD, 2019 y›l› ekonomi öngörüsünde a¤›rl›¤›  ad›mlar at›ld›¤›nda IMF bir mecburiyet de¤ildir.”
           yüzde 1 büyümeye veriyor. Seçim sonras› politika ter-
           cihlerinin önemli oldu¤unu aktaran ‹mamo¤lu, seçim  sa¤layabiliriz. Bu ikisini tutturunca ister istemez ve-
           sonras›nda s›k› mali ve para politikas›n›n devam ede-  rimlilik art›r›c› reformlar yapmam›z laz›m. Büyüme
           ce¤ine inan›yor: “Bütçe a盤›n› dengelemek ad›na  de buradan gelecektir. Üretim ekonomisi denilen
           ÖTV ve KDV’de baz› vergi art›fllar› gelebilir. Çünkü it-  kavram da budur” aç›klamas›n› yap›yor.
           halattaki düflüflten kaynakl› vergi gelirleri k›s›tl› kala-
           cak. 2019’un dördüncü çeyre¤inden itibaren büyü-   “Yap›sal Reformlara öncelik verilmeli”
           meye geri dönebiliriz.”                            ‹mamo¤lu’na göre üretim ekonomisinin yolu ya-
                                                           p›sal reformlardan geçiyor. TÜS‹AD’›n bu anlamda
              “Ç›k›fl üretim ekonomisinden gelir”           önemli çal›flmalara imza att›¤›n› hat›rlatan
              Yaflan›lan ekonomik durgunluktan ç›k›fl›n adresi  ‹mamo¤lu, kavram kargaflas› yaflanmamas› ad›na
           olarak “Verimlilik art›fl›yla daha rekabetçi bir ekono-  ise flu ifadeleri kullan›yor: “Vergi konusu bir re-
           miye geçmek zorunday›z” görüflünü sunan ‹mamo¤-  formdur. Yayg›n ve adaletli bir sistemimiz yok. E¤i-
           lu, aksi halde büyümeye devam edilemeyece¤i uyar›-  tim konusu bir reformdur. Çünkü verilen e¤itim bu-
           s›n› yap›yor. Bu dönem ekonomide hem hane halk›  günün dünyas›n›n ihtiyaçlar›na cevap vermiyor.
           hem KOB‹’lerin borçlu oldu¤unu hat›rlatan ‹mamo¤-  Yarg› alan› reform gerektiriyor. Yat›r›mc› yarg›ya
           lu, “Dolay›s›yla hem faiz hem kur art›fllar› ekonomiye  gitti¤inde hakk›n› arayabilece¤ini hissetmeli. Tar›m
           çok zarar veriyor. O zaman ne yapaca¤›z? Finansal  alan›nda art›k herkes bir reform yap›lmas› gerekti-
           istikrar› sa¤layacak politikalar› devreye almal›y›z.  ¤i konusunda hemfikirdir. Bunlar yeni alanlar de-
           Bunun yöntemi de s›k› para ve mali politikad›r. Bu fle-  ¤il, TÜS‹AD olarak y›llard›r söylüyoruz, ülkenin ç›k›-
           kilde enflasyonu düflürürken kurun stabil kalmas›n›  fl› buradan gelecek.”
                                                                                       Mart 2019 KobiEfor 71
   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76