Page 69 - KobiEfor_Şubat_2019
P. 69

UZMAN



                                   ‹hracat›m›z Neden
                                   500 Milyar Dolar De¤il?


                                  B         undan on sene önce ülke   ¤er üyeler ile ihracat ve hedef ülke
                                            olarak Cumhuriyetimizin
                                                                      ihracat bilgilerini genelde paylafl-
                                                                      m›yor veya istesek de paylaflam›yo-
                                            100. y›l› için hepimize he-
                                   yecan veren ulusal hedefler koyduk.  ruz. Bu davran›fl biçiminin ‘Mah-
          Haluk Ünald›             Bunlardan birisi de ‘500 milyar do-  kumlar›n Açmaz›’ ikilemine göre
                                   lar’ ihracat hedefi idi. Daha sonra  do¤ru bir davran›fl biçimi oldu¤u da
          haluk@paradigmam.com
                                   dünya ihracat›n›n daralabilece¤i ön-  söylenebilir.
                                   görüsü ile bu hedefi revize edip,  l Genelde, bilgi paylafl›rsak kendi
          Dünya pazar›             ‘dünya ihracat›ndan yüzde 1.5 pay al-  flirketimiz için ihracat yapma f›rsat›
          hepimize yetecek         mak’ flekline dönüfltürdük.          buldu¤umuz ülkedeki f›rsatlar› kay-
          kadar büyük ve           Hedefe dört y›l kala bu hedefimizi  bedece¤imizi zannediyor ve s›r gibi
          önümüzde iki             tamamen unutmufl görünüyoruz ve     sakl›yoruz.
          tercih var; ya çok       2018 y›l›nda yapm›fl oldu¤umuz 168  l Küresel anlamda ‘Sektörel büyük
          da¤›n›k ve bireysel      milyar dolar ihracata, dünya ihra-  resim’ ulafl›labilir olmad›¤›ndan,
                                   cat›n›n zaten büyüdü¤ünü dikkate   sektörel ihracat stratejileri olufltura-
          bir flekilde ihracat
                                   almadan, ‘Rekor k›rd›k’ diye sevini-  mad›¤›m›z veya bu stratejilere ula-
          yapmaya çal›fl›p
                                   yoruz.                             flamad›¤›m›z için hepimiz kendi ken-
          150-200 milyar
                                   Bu davran›fl biçiminin kök nedenleri-  dimize ve kendi ihracat›m›z› artt›r-
          dolar band›nda
                                   ni flöyle s›ralayabiliriz;          maya çal›fl›yoruz.
          ihracata                 l 1981 y›l›ndan beri küresel olarak  l Di¤er taraftan bilgi yetersizli¤i ne-
          sevinece¤iz veya         yap›lan ‘Dünya De¤erler Araflt›rmas›  deni ile kolayl›kla ‘Kruger Sendro-
          birbirimize              (World Values Survey)’ verilerine gö-  mu’ içine giriyor ve kendimizi ‘müt-
          güvenerek ve             re ülkemiz insanlar› olarak birbiri-  hifl bir ihracatç›’ zannediyoruz.
          sektörel ulusal          mize hiç güvenmiyoruz.             l Bütün bu davran›fl biçimleri içinde
          ihracat stratejileri     l Oyunlar Teorisi’nin en popüler ko-  sektörel olarak bir ahenk ve koordi-
          oluflturarak              nusu olan ‘Mahkumlar›n Açmaz›      nasyon oluflturamad›¤›m›zdan ülke
          150-200 milyar           (Prisoner’s Dilemma)’ ikilemi bilgi  olarak ‘Export Concentration (‹hra-
                                   paylafl›m›na da uygulanabilir. Bu iki-  cat Konsantrasyonu)’ de¤erimizi,
          dolar band›n›n
                                   leme göre birbirlerine güvenmeyen  0.04 olarak dünyan›n en düflük ülke-
          ‘Al›n yaz›s›’
                                   kurum ve bireyler birbirleri ile bilgi  lerinden birisi haline getiriyoruz.
          olmad›¤›n›
                                   paylaflmaz ve bu ispat edilebilir.  l Sonuç olarak, 500 milyar dolar he-
          görebilece¤iz.
                                   l Bu iki olgu dikkate al›nd›¤›nda ih-  def koyup, 168 milyar dolar ihracat
          K›saca, karar            racatç›lar›m›z ve ihracatta kritik ko-  yapt›¤›m›zda birlikte seviniyoruz, k›-
          bütün ihracat            numda olmas› nedeni ile ihracat ve-  saca fark›nda olmadan beraberce
          dünyam›z›n!              rilerine ulaflan görevlilerimiz de di-  kaybediyoruz.
                                                                      Oysa dünya pazar› hepimize yetecek
                                                                      kadar büyük ve önümüzde iki tercih
                                                                      var; ya çok da¤›n›k ve bireysel bir fle-
                                                                      kilde ihracat yapmaya çal›fl›p 150-
                                                                      200 milyar dolar band›nda ihracata
                                                                      sevinece¤iz veya birbirimize güvene-
                                                                      rek ve sektörel ulusal ihracat strate-
                                                                      jileri oluflturarak 150-200 milyar do-
                                                                      lar band›n›n ‘Al›n yaz›s›’ olmad›¤›n›
                                                                      görebilece¤iz.
                                                                      K›saca, karar bütün ihracat dünya-
                                                                      m›z›n!
                                                                                     fiubat 2019 KobiEfor 69
   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74