Page 99 - KobiEfor_Ekim_2019
P. 99
UZMAN
‹hracat ‹çin Bir ‘Orkestra fiefi’ Aran›yor!
B ir nedenle yurt d›fl›nda biraz görebilece¤iniz malum siteye girip,
ihracat listesini ‘Concentration of
uzun kal›p, yurda dönmek
üzere hava alan›na geldi-
¤imde, gözlerim uzaktan THY uça¤›- importing countries’e göre s›ralar-
san›z, ülke olarak 0.03 de¤eri ile ih-
n› arar ve onun iniflini gördü¤ümde racatç› ülkeler s›ralamas›nda so-
de hep heyecanlan›r›m. Bu benim nuncular aras›nda oldu¤umuzu gö-
Haluk Ünald› için yurda geldi¤imin ilk iflaretidir. rürsünüz. Bu rakam, ihracat›m›z›
Ülkemizin tek küresel markas› oldu- herhangi bir co¤rafik alan veya ülke-
haluk@paradigmam.com
¤unu düflündü¤üm ulusal hava yolu- lere konsantre edemedi¤imizin bir
muz THY ile flüphesiz ben de iftihar sonucudur.
ediyorum. K›saca, ülke olarak içinde bulundu-
Biliyorsunuz, bu ulusal hava yolu- ¤umuz ekonomik s›k›nt›lar›n da bir
muz hemen hemen bütün tan›t›mla- sonucu olarak bütün ifl dünyam›z›n
r›nda ayn› slogan› kullan›r; ‘Biz en dikkati ihracata döndü ama bütün il-
Çözüm; ülkemizin çok ülkeye uçan hava yoluyuz.’ Ger- gili kifli, flirket ve kurumlar›m›z ba-
ihracat›n› ‘küresel’ çekten de THY, yaklafl›k 120 farkl› ül- ¤›ms›z ve kendi perspektiflerinden
bir bak›fl aç›s› ile keye uçufl gerçeklefltirmekte, ikinci hareket etti¤inden vermekte oldu¤u-
yönlendirebilecek s›radaki hava yoluna bile yüzde 30 ci- muz mücadele veya harcad›¤›m›z
bir ‘orkestra flefi’ var›nda fark atmaktad›r. pazarlama gayretinin sonucunu al-
Oysa ayn› hava yolumuzu ne ciroda, maktan uza¤›z.
kuruma ihtiyaç var.
ne brüt karl›l›kta, ne de net karl›l›kta
Unutmay›n! ilk s›ralarda göremiyoruz. E¤er, THY
Ülke olarak beceri; bir ticaret flirketi ise ilk amac›n kar-
birçok noktaya l›l›k olmas› gerekiyor. En fazla ülke-
düflük ölçekte ye veya hava alan›na uçmak ola¤a-
ihracat yapmak nüstü bir strateji gerektirmiyor ama
de¤il, sistematik sektörünün en karl› flirketleri aras›-
na girmek hiç de kolay de¤il.
ve rasyonel olarak
Ayn› durum küresel inflaat flirketle-
belirlenecek rimizde de vard›r. Birçok ülkede in-
co¤rafik alan veya flaat yapan inflaat sektörümüz ile de
ülkelerde, iftihar ediyoruz ama en büyük flirket-
o ülkeye uygun ler s›ralamas›na ilk inflaat flirketimiz Çözüm; ülkemizin ihracat›n› ‘küre-
ürün gruplar› ile tam 76. s›radan girebiliyor. ‹nflaat sel’ bir bak›fl aç›s› ile yönlendirebile-
konusundaki yetkinliklerimizi baz› cek bir ‘orkestra flefi’ kuruma ihtiyaç
askeri tabir olarak
co¤rafik alanlara yo¤unlaflt›r›p, lokal var. Bu kurum tercihen ihracat›m›z
‘köprübafl›’ pazar liderliklerini ele geçiremedi¤i- yeteri kadar artmaz ise ‘can› yanan’
oluflturmak ve bu mizden birçok alanda düflük ölçekte bir kurum olmal›d›r. Çünkü ihracatç›
‘köprübafl›n›’ ilk inflaatlar yapabiliyor ve bununla da flirketler canl› organizmalard›r ve
ekonomik krizde iftihar ediyoruz. Ancak bu durum çok ad›n› strateji koymasalar bile uygun
y›k›lmayacak fazla enerji harcamam›z› gerektiri- stratejileri üretemez ise hayatta ka-
flekilde tahkim yor ve harcad›¤›m›z pazarlama gay- lamazlar.
retlerinin de karfl›l›¤›n› alam›yoruz. Unutmay›n! Ülke olarak beceri; bir-
etmektir.
Benzer durumu bütün ihracat faali- çok noktaya düflük ölçekte ihracat
yetlerimizde görmek mümkündür. yapmak de¤il, sistematik ve rasyonel
‹hracat yapmak için çok fazla enerji olarak belirlenecek co¤rafik alan ve-
ve pazarlama gayreti sarf ediyor an- ya ülkelerde, o ülkeye uygun ürün
cak sonuçlar›ndan mutlu olam›yo- gruplar› ile askeri tabir olarak ‘köp-
ruz. Bu durumu ölçmek mümkün rübafl›’ oluflturmak ve bu ‘köprüba-
mü? Kesinlikle evet. fl›n›’ ilk ekonomik krizde y›k›lmaya-
Dünya ihracat verilerini toplu olarak cak flekilde tahkim etmektir.
Ekim 2019 KobiEfor 99