Page 99 - KobiEfor_Ekim_2019
P. 99

UZMAN



                                   ‹hracat ‹çin Bir ‘Orkestra fiefi’ Aran›yor!

                                   B       ir nedenle yurt d›fl›nda biraz  görebilece¤iniz malum siteye girip,
                                                                      ihracat listesini ‘Concentration of
                                           uzun kal›p, yurda dönmek
                                           üzere hava alan›na geldi-
                                   ¤imde, gözlerim uzaktan THY uça¤›-  importing countries’e göre s›ralar-
                                                                      san›z, ülke olarak 0.03 de¤eri ile ih-
                                   n› arar ve onun iniflini gördü¤ümde  racatç› ülkeler s›ralamas›nda so-
                                   de hep heyecanlan›r›m. Bu benim    nuncular aras›nda oldu¤umuzu gö-
          Haluk Ünald›             için yurda geldi¤imin ilk iflaretidir.  rürsünüz. Bu rakam, ihracat›m›z›
                                   Ülkemizin tek küresel markas› oldu-  herhangi bir co¤rafik alan veya ülke-
          haluk@paradigmam.com
                                   ¤unu düflündü¤üm ulusal hava yolu-  lere konsantre edemedi¤imizin bir
                                   muz THY ile flüphesiz ben de iftihar  sonucudur.
                                   ediyorum.                          K›saca, ülke olarak içinde bulundu-
                                   Biliyorsunuz, bu ulusal hava yolu-  ¤umuz ekonomik s›k›nt›lar›n da bir
                                   muz hemen hemen bütün tan›t›mla-   sonucu olarak bütün ifl dünyam›z›n
                                   r›nda ayn› slogan› kullan›r; ‘Biz en  dikkati ihracata döndü ama bütün il-
          Çözüm; ülkemizin         çok ülkeye uçan hava yoluyuz.’ Ger-  gili kifli, flirket ve kurumlar›m›z ba-
          ihracat›n› ‘küresel’     çekten de THY, yaklafl›k 120 farkl› ül-  ¤›ms›z ve kendi perspektiflerinden
          bir bak›fl aç›s› ile      keye uçufl gerçeklefltirmekte, ikinci  hareket etti¤inden vermekte oldu¤u-
          yönlendirebilecek        s›radaki hava yoluna bile yüzde 30 ci-  muz mücadele veya harcad›¤›m›z
          bir ‘orkestra flefi’      var›nda fark atmaktad›r.           pazarlama gayretinin sonucunu al-
                                   Oysa ayn› hava yolumuzu ne ciroda,  maktan uza¤›z.
          kuruma ihtiyaç var.
                                   ne brüt karl›l›kta, ne de net karl›l›kta
          Unutmay›n!               ilk s›ralarda göremiyoruz. E¤er, THY
          Ülke olarak beceri;      bir ticaret flirketi ise ilk amac›n kar-
          birçok noktaya           l›l›k olmas› gerekiyor. En fazla ülke-
          düflük ölçekte            ye veya hava alan›na uçmak ola¤a-
          ihracat yapmak           nüstü bir strateji gerektirmiyor ama
          de¤il, sistematik        sektörünün en karl› flirketleri aras›-
                                   na girmek hiç de kolay de¤il.
          ve rasyonel olarak
                                   Ayn› durum küresel inflaat flirketle-
          belirlenecek             rimizde de vard›r. Birçok ülkede in-
          co¤rafik alan veya       flaat yapan inflaat sektörümüz ile de
          ülkelerde,               iftihar ediyoruz ama en büyük flirket-
          o ülkeye uygun           ler s›ralamas›na ilk inflaat flirketimiz  Çözüm; ülkemizin ihracat›n› ‘küre-
          ürün gruplar› ile        tam 76. s›radan girebiliyor. ‹nflaat  sel’ bir bak›fl aç›s› ile yönlendirebile-
                                   konusundaki yetkinliklerimizi baz›  cek bir ‘orkestra flefi’ kuruma ihtiyaç
          askeri tabir olarak
                                   co¤rafik alanlara yo¤unlaflt›r›p, lokal  var. Bu kurum tercihen ihracat›m›z
          ‘köprübafl›’              pazar liderliklerini ele geçiremedi¤i-  yeteri kadar artmaz ise ‘can› yanan’
          oluflturmak ve bu         mizden birçok alanda düflük ölçekte  bir kurum olmal›d›r. Çünkü ihracatç›
          ‘köprübafl›n›’ ilk        inflaatlar yapabiliyor ve bununla da  flirketler canl› organizmalard›r ve
          ekonomik krizde          iftihar ediyoruz. Ancak bu durum çok  ad›n› strateji koymasalar bile uygun
          y›k›lmayacak             fazla enerji harcamam›z› gerektiri-  stratejileri üretemez ise hayatta ka-
          flekilde tahkim           yor ve harcad›¤›m›z pazarlama gay-  lamazlar.
                                   retlerinin de karfl›l›¤›n› alam›yoruz.   Unutmay›n! Ülke olarak beceri; bir-
          etmektir.
                                   Benzer durumu bütün ihracat faali-  çok noktaya düflük ölçekte ihracat
                                   yetlerimizde görmek mümkündür.     yapmak de¤il, sistematik ve rasyonel
                                   ‹hracat yapmak için çok fazla enerji  olarak belirlenecek co¤rafik alan ve-
                                   ve pazarlama gayreti sarf ediyor an-  ya ülkelerde, o ülkeye uygun ürün
                                   cak sonuçlar›ndan mutlu olam›yo-   gruplar› ile askeri tabir olarak ‘köp-
                                   ruz. Bu durumu ölçmek mümkün       rübafl›’ oluflturmak ve bu ‘köprüba-
                                   mü? Kesinlikle evet.               fl›n›’ ilk ekonomik krizde y›k›lmaya-
                                   Dünya ihracat verilerini toplu olarak  cak flekilde tahkim etmektir.
                                                                                     Ekim 2019 KobiEfor 99
   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104