Page 85 - KobiEfor_Ocak_2019
P. 85
MÜJDAT SEZER
‹stanbul Su Ürünleri ve Hayvansal Mamulleri ‹hracatç›lar›
Birli¤i Baflkan› (‹SH‹B)
“‹hracat hepten katmade¤er”
“Su ürünleri ve hayvansal
mamuller sektörü tar›m
sektörü içerisinde en çok
büyüme ve geliflme gösteren
sektörler aras›ndad›r. Sek-
tör içerisinde en fazla ihra-
cat gerçeklefltirilen ürün
Gayrimenkul sektörü gruplar› s›ras›yla; su ürün-
Türkiye ekonomisinde bir dönem büyümeyi leri, kanatl› ürünleri, süt
olumlu yönde etkileyen inflaat sektörü 2018 ikinci ürünleridir. Su ürünleri ve hayvansal mamuller
yar›s›nda daralma içine girdi. ‹nflaat firmalar›n›n sektörü ihracatç› firmalar›n›n hemen hepsinin
ellerinde ciddi bir konut sto¤u olufltu. 2019 y›l›nda ayn› zamanda üretici olmas›, sermaye yap›s›n›n
konut fiyatlar› düflecek. Konut kredilerinde faizlerin neredeyse yüzde 100 Türk sermayesi olmas› ve
yüzde 1.0’in alt›na düflürülmesi 2019 y›l›nda sektör- ithalat yapmadan yerli kaynaklar ile ihracat ya-
de toparlanma sa¤layacak. parak katmade¤eri yüksek ihracat gerçeklefltir-
mesi ile de dikkat çeken bir sektördür.
G›da-tar›m sektörü Sektörümüz 2017 y›l›nda yüzde 19.6 oran›nda
Yükselen enf- büyüyerek y›l› 2 milyar 260 milyon dolar ihracat
lasyonla birlikte ile kapatt›. 2018 y›l›n›n 11 ayl›k döneminde ise
artan g›da fiyatla- yüzde 12.8 oran›nda büyümüfl ve 2 milyar 300
r›, tar›m sektö- milyon dolar ihracat gerçekleflmifltir. Dolay›s›yla
ründe çeflitli tefl- flimdiden 2017 y›l› rakamlar› afl›lm›fl olup; 2018
vikleri acillefltir- y›l› sonu itibari ile sektör ihracat›m›z›n 2.5 milyar
mifltir. Çiftçinin dolar› aflmas› beklenmektedir.
üretimini destek- Hollanda, ‹talya, Birleflik Krall›k, Rusya, Al-
leyen, g›da fiyat- manya, Japonya ülkemizin en çok su ürünleri ih-
lar›n›n düflmesini racat› gerçeklefltirdi¤i ülkelerdir.
sa¤layan teflvik paketleri uygulamaya konmufltur. Bakanl›klar›m›z›n destekleri, ‹hracatç›lar Bir-
2019 y›l›nda üreticilere, k›rsal› kalk›nd›racak, tar›m li¤i giriflimlerinin önümüzdeki y›l da yo¤un bir
üretimi ve ihracat›n› artt›racak söz konusu teflvik- flekilde devam etmesi ile ilk olarak kapal› pazar-
lere, yenileri eklenecektir. 2019 y›l›nda tar›m için lar›m›z› ihracata açaca¤›z. Geçti¤imiz y›l ihracata
ayr›ca önemli yap›land›rmalar ve teflvikler beklen- aç›lan Japonya’ya sektör ihracat›m›z›n önümüz-
melidir. deki y›l katlanarak artaca¤›n› beklemekteyiz. Ay-
n› zamanda Çin’e gerçeklefltirilen hayvansal
Metal-madencilik sektörü ürün ihracat›n›n da serbest b›rak›lmas› ile 2019
Metal sektörü otomotiv sektöründe sanayii de- y›l› ihracat hedefi olan 3 milyar dolarl›k ihracat›n
mir-çelik, hafif metaller, petro-kimya, lastik, plas- da üzerine ç›kabilece¤imizi düflünmekteyiz.”
tik gibi sanayi dallar›n›n temel ürünüdür. Döviz dal-
galanmalar› nedeniyle otomotiv sektörü daralm›fl ketleri sebebiyle maliyetler yükselecektir. Ancak
olsa da as›l olarak uluslararas› rekabette zorlana- desteklenirse otomotiv sektörü baflta olmak üzere
cakt›r. Girdideki d›fl ba¤›ml›l›k döviz kurlar› hare- metal sektöründeki geliflmeler 2019’da olumlu iv-
me kazanacakt›r.
Perakende sektörü
Sektör 2018’in ikinci yar›s›ndan bafllayarak ya-
vafllamaya maruz kald›, 2019 y›l›nda enflasyondaki
art›fllardan k›sa vadeli olarak olumsuz etkilenecek.
2019 y›l›nda özellikle sektörün e-ticaret boyutu h›z-
la artacak.
Ocak 2019 KobiEfor 85