Page 81 - KobiEfor_Ocak_2019
P. 81

CUMHURBAfiKANLI⁄I HEDEFLER‹
            Hazine ve Maliye Bakanl›¤› ile Strateji ve Bütçe
          Baflkanl›¤›’nca haz›rlanan "2019 Y›l› Cumhurbafl-
          kanl›¤› Y›ll›k Program›" kamusal 2019 y›l› hedefle-
          rini belirledi.
            GSYH büyüme h›z›:  yüzde 2.3
            Tar›m:             yüzde 1.5 art›fl
            Sanayi:            yüzde 1.6 art›fl
            Hizmetler:         yüzde 2.6 art›fl
            ‹stihdam aç›s›ndan bak›ld›¤›nda, ekonomideki
          dengelenme süreci ve bu sürecin ima etti¤i düflük
          büyüme oranlar› çerçevesinde istihdam art›fl› bir  Yat›r›mlar
          miktar h›z kesecek; bir önceki y›la göre 439 bin ki-  Yat›r›mlar taraf›na bak›ld›¤›nda kamu kesimi sa-
          fli artacak; iflsizlik oran› ise yüzde 12.1'e yüksele-  bit sermaye yat›r›mlar› al›nan harcama tedbirleri
          cek. ‹flgücüne kat›lma oran› yükseliflini sürdüre-  neticesinde 2019'da reel olarak yüzde 36.1 azala-
          rek 2019 y›l›nda 0.5 puan art›flla yüzde 53.7'ye ula-  cak. Bu dönemde, cari fiyatlarla kamu kesimi sabit
          flacak.                                          sermaye yat›r›mlar›n›n yüzde 43'ünün merkezi yö-
                                                          netim bütçesi kapsam›ndaki idareler, yüzde
            Büyüme ihracat kaynakl› olacak                44.7'sinin mahalli idareler, yüzde 11.6's›n›n ifllet-
            Programda yüzde 2.3 olmas› hedeflenen 2019    meci K‹T'ler, yüzde 0.11'inin özellefltirme kapsa-
          GSYH büyümesinin özellikle mal ve hizmet ihracat›  m›ndaki kurulufllar, yüzde 0.6's›n›n döner serma-
          kaynakl› olmas› tahmin ediliyor. Ayr›ca göreceli ola-  yeli kurulufllar ve sosyal güvenlik kurulufllar› tara-
          rak azalmakla birlikte tüketimin büyümeye pozitif  f›ndan gerçeklefltirilmesi bekleniyor.
          katk›s›n›n devam etmesi de öngörüler aras›ndad›r.  Kamu kesimi sabit sermaye yat›r›mlar›n›n
            Özel kesim tüketim harcamalar›nda 2018'e göre  2019’da  tar›m, ulaflt›rma, e¤itim ve di¤er hizmetler
          yüzde 2.1, kamu kesimi tüketim harcamalar›nda   alt sektörlerinde yo¤unlaflmas› öngörülürken özel
          ise yüzde 1.1 art›fl yaflanmas› beklenirken özel ke-  kesim sabit sermaye yat›r›mlar›n›n reel olarak yüz-
          sim sabit sermaye yat›r›mlar›n›n yüzde 2 artaca¤›,  de 2 art›fl gösterece¤i tahmin ediliyor. Özel kesim
          kamu kesimi sabit sermaye yat›r›mlar›n›n ise yüzde  sabit sermaye yat›r›mlar›n›n imalat sanayisi, ulafl-
          36.1 azalaca¤› tahmin edilmektedir.             t›rma ve konut alt sektörlerinde yo¤unlaflmas›, bu-
            Beklentiler çerçevesinde 2019 y›l› GSYH büyü-  nun yan› s›ra turizm sektörünün pay›n›n yüzde 3.6
          mesine; özel tüketim 1.3 puan, özel kesim sabit  seviyelerine kadar artmas› hesaplan›yor.
          sermaye yat›r›mlar› ise 0.5 puan katk› yapacak.   Program dönemi sonunda kamu sabit sermaye
            Bu dönemde kamu tüketimi büyü-                yat›r›mlar›n›n GSYH içerisindeki pay›n›n yüzde 2.8,
          meye 0.1 puan, kamu kesimi sabit                sermaye giderlerinin Merkezi Yönetim Bütçesi içe-
          sermaye yat›r›mlar› büyümeye ne-                risindeki pay›n›n ise yüzde 5.7 olmas› hedefleniyor.
          gatif 1.4 puan katk› yapacak.
          GSYH büyümesine net mal ve hiz-                   Kamu-özel iflbirli¤i (KÖ‹) yat›r›mlar›nda
          met ihracat›n›n katk›s› ise ekono-                Cumhurbaflkanl›¤› Program›’na göre, kamu-özel
          mik dengelenmenin de bir sonucu                 iflbirli¤i (KÖ‹) yat›r›mlar›nda sözleflmelerden do¤a-
          olarak 1.5 puan                                 cak yükümlülüklerin kamu mali dengeleri üzerin-
          olacak.                                         deki etkileri göz önünde bulundurulacak, proje sü-
                                                          reçleri bütüncül olarak ele al›nacak ve planlama,
                                                          etüt, ihale, sözleflme gibi uygulama öncesi haz›rl›k
                                                          süreçlerinin kalitesi art›r›lacak.
                                                            Bu amaçla bafllat›lan ve süreçlerin uluslararas›
                                                          uygulama örnekleri de dikkate al›narak iyilefltiril-
                                                          mesini hedefleyen kamuda KÖ‹ kapasite gelifltirme
                                                          projesi tamamlanacak, projelerin izlenmesi ve de-
                                                          ¤erlendirilmesi etkin flekilde devam ettirilecek.
                                                          KÖ‹ yönteminin, yat›r›mlar›n gerçeklefltirilmesinde
                                                          maliyet etkinli¤i sa¤lad›¤› durumlarda tercih edil-
                                                          mesine özen gösterilecek, muhtemel yük, getiri ve
                                                          sorumluluklar›n kamu ile özel kesim aras›nda den-
                                                          geli bir flekilde paylafl›lmas›na dikkat edilecek.
                                                                                      Ocak 2019 KobiEfor 81
   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86