Page 39 - KobiEfor_Ocak_2019
P. 39

üretiminde ciddi bir knowhow’a sahip.
            l Türkiye enerji kaynaklar›n› çeflitlendirmeye ça-
          l›fl›yor. Bu amaç do¤rultusunda enerji alan›ndaki
          birçok küresel oyuncu ile iflbirli¤i yap›l›yor. ‹ngilte-
          re ile enerji alan›nda yap›labilecek potansiyel iflbir-
          likleri görüflülüyor.
            l Türkiye ve ‹ngiltere aras›ndaki 16 milyar dolar-
          l›k mevcut ticaret hacminin önümüzdeki birkaç y›l
          içerisinde 20 milyar dolara ç›kma potansiyeli bulu-
          nuyor.
            Ayr›ca iki ülke ortak yat›r›mlar yaparak yüksek
          teknolojili ürünlerini birlikte tasarlay›p üretebilir.  jesinin merkezindedir. ‹pek Yolu sadece Çin’i de¤il,
          ‹malat sanayi, savunma sanayi ve enerji sektörü ifl-  Asya k›tas›n›n önemli bir bölümünü de kalk›nd›ra-
          birlikleri aç›s›ndan önemli f›rsatlar sunmaktad›r.   cakt›r. Dünyan›n say›l› altyap› yat›r›m› olan bu pro-
                                                          jeye bütün ülkeler  odaklanm›fl bulunmaktad›r.
            Asya-Afrika-Latin Amerika-Türkiye               65 ülkeyi kapsayan ve toplam 1 trilyon dolar civa-
            denklemi                                      r›nda bir yat›r›m ile kademe kademe ilerleyen Mo-
            Ticaret savafllar›, hem en büyük ticaret orta¤›m›z  dern ‹pek Yolu ya da di¤er ad›yla ‘Kuflak ve Yol’ pro-
          AB ile ticaretimizi artt›rmak ve gelifltirmek için  jesi küresel ekonominin gelece¤i aç›s›ndan kilit bir
          hem de Asya-Afrika-Latin Amerika’ya aç›lmam›z   önem kazanm›flt›r.
          için önemli bir f›rsat yaratt›.                   Dünya ticaretinde eksen Bat›’dan Do¤u’ya kayd›-
            Türkiye’yi öne iten istihdam gücü, co¤rafi avan-  ¤›na göre Do¤u ekonomisi  AB ülkelerini de kendi-
          taj›, üretim potansiyeli, pazar büyüklü¤ü, nüfus ve  ne çekecektir. Bu noktada en avantajl› ülke Türki-
          mevzuat uyumudur.                               ye’dir.
                                                            Türkiye-Çin: Ticaret savafl› sonucu, Çin’in ABD
                                                          pazar›nda, ABD’nin Çin pazar›nda bofl kalacak
                                                          yerleri var. Türkiye ihracatç›s› bu savafl› dikkatle
                                                          izlemelidir. Burada iki sektörümüz aç›s›ndan ne
                                                          gibi f›rsatlar ç›kt›¤›na ve ç›kaca¤›na örnek verebi-
                                                          liriz:
                                                            l Çin ABD’den ithal etti¤i otomotiv parçalar›na
                                                          ve otomobillere uygulad›¤› gümrük vergisini yüzde
                                                          25 art›rd›. Bu durumda otomotiv sektörümüzün Çin
                                                          pazar›na daha çok aç›lmas› gerekiyor. Otomotiv
                                                          sektörümüzün ihracat› Çin’e son y›llarda artmaya
                                                          bafllad›. Çin’e ihracatta en istikrarl› art›fl gösteren
                                                          sektörlerden birisi.
                                                            l Ticaret savafl› derinleflirse Çin, ABD’den ithal
                                                          etti¤i tar›m ürünlerine ek gümrük vergisi getirebi-
            Bu nedenle Türkiye “BRICS art› T” ad›yla      lir. Halihaz›rda bütün taze ve kuru meyvelere yüzde
          BRICS’e (Brezilya, Rusya, Hindistan, Çin ve Güney  15 ek gümrük vergisi getirilmifl durumda. Hububat
          Afrika Cumhuriyeti) kat›lmaya ça¤r›lm›flt›r. Bu nok-  ve bakliyatta oldu¤u gibi yafl meyve sebze ihraca-
          tada Türkiye Afrika ve Asya üreticileri için tedarik  t›nda da Çin pazar› Türkiye için geniflleyecek.
          üssü olmaya adayd›r. Çünkü, Çin’e karfl› baflta Al-  ABD’ye uygulanan bu vergiler bizim için bir f›rsata
          manya olmak üzere AB’nin de yapt›r›mlar uygula-  dönüflebilir.
          maya bafllayaca¤› beklentisi, gözleri Türkiye’ye çe-  Örnek olufltursun diye sadece bu sektörden
          virmifltir.                                      Çin’e ihracat avantaj› yakalayan ürünleri sayabili-
            Türkiye’den yap›lan ithalata olan talebin artmas›  riz: Taze veya kuru badem, f›nd›k, ceviz, f›st›k, kes-
          Türkiye’nin ihracat›n› katlayacakt›r.           tane, taze veya kuru incir, taze veya kurutulmufl na-
            Türkiye-Afrika:  Afrika K›tas›'nda 1.3 milyar in-  renciyeler, taze veya kurutulmufl limon, taze üzüm,
          san yafl›yor. Müslüman nüfusun en fazla bulundu¤u  kuru üzüm, taze karpuz, taze kavun, taze elma, ta-
          k›ta Afrika’d›r; 2050'de nüfus 4 milyar› geçecektir.  ze armut, taze ekfli kiraz, taze di¤er kiraz(kiraz an-
          Afrika Türkiye’nin d›fl ticarette aç›l›mlar› yönünden  laflmas› yap›ld› Çin’e kiraz satabiliriz) taze nektarin,
          büyük potansiyel bar›nd›r›yor.                  taze fleftali, taze erik, taze çilek, dondurulmufl
            ‹pekyolu: Türkiye Çin’in bafllatt›¤› ‹pek Yolu pro-  meyveler, kurutulmufl elma.
                                                                                      Ocak 2019 KobiEfor 39
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44