Page 38 - KobiEfor_Ocak_2019
P. 38
KAPAK
JAK ESK‹NAZ‹
Ege ‹hracatç› Birlikleri Koordinatör Baflkan›
“Acil inifli kazas›z oldu”
“Türkiye 2017 y›l›n›n ta-
mam›nda yüzde 7.4’lük bü-
yüme rakam›na ulaflt›. Bu
büyümede üretim ve ihra-
cat›n etkisi s›n›rl› oldu.
Kaynaklar›n›z› katmade¤er
üretmeyen alanlara aktar-
d›¤›n›zda bunun sürdürü-
lebilir bir büyüme do¤ur-
mayaca¤›n› yaflayarak gör-
Türkiye-‹ngiltere
denklemi dük. Türkiye, bundan sonraki süreçte üretim ve
ihracat eksenli büyümeyi kendisine rota edin-
‹ngiltere AB’den koptu.
mesi gerekir.
Türkiye ve ‹ngiltere yeni döne-
Türk ekonomisindeki durgunlu¤u aflman›n
min ruhuna uygun ticaret ve yat›r›m anlaflma- yolu ihracat›m›z› artt›rmaktan geçiyor. 2017 y›l›-
lar› ile küresel ekonomideki pozisyonlar›n› güçlen-
n›n üçüncü çeyre¤inde yüzde 11.5’luk büyüme
direbilirler. Her iki ülkenin de hükümetleri ve tayin
kaydetmifl bir ekonominin, ekonomisinin ciddi
edici ekonomik aktörleri durumun fark›ndad›rlar.
bir darbo¤azdan geçti¤i süreçte yüzde 1.6 büyü-
‹ngiltere, 1980 sonras› küreselleflmede a¤›r sa-
mesi küçümsenmemeli. 2019 y›l›nda tekrar da-
nayisini, geliflmekte olan ülkelere kaybetti ve eko- ha yüksek büyüme rakamlar›n› yakalayabilmek
nomisi baflta finans sektörü olmak üzere hizmetler
için üretim ve ihracat eksenli bir rota belirleme-
sektörü, a¤›rl›kl› bir yap›ya büründü. 2008'den son-
li. Yabanc› yat›r›mc›ya güven verecek ad›mlar› da
ra ekonominin defolar› ortaya ç›kt›. ‹ngiliz halk›
h›zl›ca att›¤›m›z takdirde içinde bulundu¤umuz
AB'den ayr›lma karar› ald›.
girdaptan kurtulabiliriz. “
Türkiye, teknoloji transferi: AB'den ayr›lma k›-
sa dönemde ‹ngiliz ekonomisine zarar verecek olsa
da uzun dönemde ‹ngiltere'nin daha avantajl› ç›ka- teflviklerin sebebi budur. Bu hedef do¤rultusunda
ca¤› söylenebilir. AB’nin ba¤lay›c› gereksiz bürok- Türkiye kendi ulusal ç›karlar› ile uyuflacak strate-
ratik düzenlemelerinden, ticaret anlaflmalar›n›n jik iflbirlikleri kurmaya yönelik yo¤un bir çaba
baz› negatif etkilerinden ve AB kurumlar›na aktar›- sarf ediyor. Son üç y›ld›r Çin, Hindistan, Japonya,
lan kaynaklar›n mali yükünden kurtulmak, ‹ngilte- Meksika, Güney Kore ve çeflitli Avrupa ülkelerine
re’de reel sektörün rekabet gücünü art›racakt›r. yap›lan ekonomik anlamda genifl kat›l›ml› ziya-
‹ngiltere kendi ç›karlar›na göre daha adil ticaret retler bu nedenledir. Türkiye bu do¤rultuda Bre-
anlaflmalar› yaparak, kendi ekonomi politikalar›n› xit sürecinde kendine yeni bir yol arayan ‹ngiltere
daha rahat belirleyerek ve kendi kaynaklar›n› daha ile de ekonomik iliflkileri gelifltirmek istiyor. Tür-
etkin kullanarak ekonomisine dinamizm kazand›r- kiye ve ‹ngiltere yeni dönemin ruhuna uygun tica-
mak istiyor. Bu amaç do¤rultusunda güçlü ülkeler- ret ve yat›r›m anlaflmalar› ile küresel ekonomide-
le stratejik iflbirlikleri oluflturmay› hedefliyor. ki konumlar›n› güçlendirebilirler.
Türkiye son 15 y›lda ekonomik anlamda kat et- ‹liflkilerimizin baz› alanlar›na bakt›¤›m›zda görü-
ti¤i mesafeyi daha da ileri tafl›yarak orta gelir tu- yoruz:
za¤›ndan kurtulmay› amaçl›yor. Bu do¤rultuda, l ‹ngiliz savunma ve havac›l›k flirketi BAE
sanayi temelli bir strateji belirlemifl bulunuyor. Systems ile Türk Havac›l›k ve Uzay Sanayii A.fi.
Türkiye’nin kalk›nmada daha h›zl› ve emin ad›m- (TUSAfi) Türk savafl uça¤›n›n gelifltirilmesine yöne-
larla t›rmanmas› sanayide verimlili¤i artt›rmas›, lik olarak birlikte çal›flmaktalar.
yerlilik oran›n› y›llar içinde artt›racak flekilde l Yerli otomobil üretimi için dü¤meye basan Tür-
yüksek teknolojili ürünler üretebilmesi ve bunla- kiye seri üretime geçtikten sonra küresel piyasada
r› genifl bir co¤rafyaya ihraç edebilmesine ba¤l›. kendine pazar aray›fl›na girecektir. ‹hracat pazar›y-
Otomobil, savunma sanayi teknolojileri, t›bbi ci- la ilgili akla ilk olarak Ortado¤u, Asya, Do¤u Avrupa
haz ve yenilenebilir enerji teknolojileri üretimi gi- ve Afrika gelmektedir. Türkiye için ‹ngiltere önem-
bi kritik alanlara verilmeye bafllanan kapsaml› li bir alternatif olabilir. Çünkü ‹ngiltere otomobil
38 KobiEfor Ocak 2019