Page 37 - KobiEfor_Ocak_2019
P. 37

6           ABD-TÜRK‹YE KIYASLAMASI

                                            2017                                ABD            Türkiye
                                            GSYH (Milyar USD)                   19.390.6       849.5
                                            Dünya GSYH'sinde Pay (SAGP, %)          15.3         1.7
                                            Mal ‹hracat› (Milyar USD)             1.546.3      157.0
                                            Mal ‹hracat› / GSYH (%)                  8.0        18.4
                                            Mal ‹thalat› (Milyar USD)             2.342.0      233.8
                                            Mal ‹thalat› / GSYH (%)                 12.0        27.5
                                            D›fl Ticaret Dengesi (Milyar USD)       795.7       -76.8
                                            D›fl Ticaret Dengesi/GSYH  (%)           -4.1        -9.0
                                            ‹hracat›n ‹thalat› Karfl›lama Oran› (%)  66.0        67.2
                                            (Kaynaklar: IMF, WEO Database, Nisan 2018, USTR, US Census Bureau, T܋K)

                                                          ¤er ülkelerle olan ikili ticaret iliflkilerini bu ticaret sa-
                                                          vafl› perspektifinde daha da yükseltebilir. ABD ile
                             ABD-Türkiye denklemi         aras›ndaki ticaretin k›s›tlanmas› sonucu Avrupa Bir-
                             6 numaral› tablo ABD ve      li¤i pazar›n› hedefleyecek olan Çin’e karfl› baflta Al-
                  Türkiye’nin d›fl ticaret verilerini gösteri-  manya olmak üzere AB’nin de yapt›r›mlar uygulama-
          yor. Tabloya göre dünya GSYH’sindeki pay› yüzde  ya bafllamas›, gözleri Türkiye’ye çevirecektir.
          15.3 olan ABD, dünyaya, GSYH’sinin yüzde 8’i kadar  Bugün, Çin ve Türkiye aras›ndaki ticaret Türkiye
          mal satarken (ihracat) yüzde 12’si kadar da mal sa-  aleyhine aç›k veriyor. Ticaretimiz 27 milyar dolar
          t›n al›yor (ithalat) ve GSYH’sinin yüzde 4.1’i kadar  civar›nda ve biz bunun 24 milyar›n› Çin’den ithal
          bu al›flveriflten aç›k vererek ç›k›yor. Buna karfl›l›k  ediyoruz. Çin’e 3 milyar dolarl›k mal sat›yoruz.
          dünya GSYH’sindeki pay› yüzde 1.7 olan Türkiye,   ABD’nin Çin’den yapt›¤› ithalat da Rusya, Güney-
          dünyaya GSYH’sinin yüzde 18.4’ü kadar mal satar-  do¤u Asya ve Afrika’ya  kayabilir. Türkiye co¤rafi
          ken dünyadan da yüzde 27.5’i kadar mal sat›n al›yor  konumu aç›s›ndan da çok önemli yere sahip. Türki-
          ve GSYH’sinin yüzde 9’u kadar aç›k veriyor. ABD’nin  ye’den yap›lan ithalata olan talebin her cepheden
          bu iliflkiden yüzde 4.1 aç›kla ç›kmas›na karfl›l›k  artmas› gibi bir durum söz konusu olacakt›r.
          Türkiye’nin yüzde 9 aç›k vererek ç›kt›¤›n› görebili-  Önemli olan Türkiye’nin kendini bu yeni pozisyona
          riz. Bu durumda diyebiliriz ki, ABD’nin Türkiye’ye  oturtmas›d›r. Çünkü  ABD’nin bafllatt›¤› ticaret sa-
          karfl› ticaret savafl› bafllatm›fl olmas›n› ekonomik  vafl›, serbest ticaretin karfl›l›kl› yarar sa¤lad›¤› tezi-
          nedenlerle aç›klamak mümkün de¤ildir. Ayr›ca    ni çürütmüfltür. Alternatif model aray›fllar› baflla-
          ABD flirketleri Avrupa’dan k›st›klar› ithalat›n›n bir  yacakt›r. Türkiye’nin de kendi uygulad›¤› modeli
          bölümünü Türkiye’ye kayd›rmak durumunda kala-   gözden geçirerek güncellemesi kaç›n›lmazd›r.
          caklard›r. Bu nedenle Türkiye ihracatç›s›na ABD   K›rk senelik kurumsal düzenlemeler ve dünya ti-
          pazar›nda yeni alanlar aç›lmas› beklenmelidir.  caretini düzenleyen kurallar de¤ifliyor, sorgulan›-
                                                          yor. ‹kili iliflkiler daha ön plana ç›k›yor. Türkiye kü-
            Türkiye-Çin denklemi                          resel üretim ve tüketim zincirlerine eklemlenmesi-
                                Ticaret savafllar› nedeniy-  nin olumlu karakteri gere¤i bu duruma uygun ve
                              le ABD ve Çin’in karfl›l›kl›  daha fazla getiri sa¤layacak flekilde duruflunu göz-
                              yapt›klar› ithalat baflka ülke-  den geçirmek zorunda kalacakt›r.
                              lere kayacak; ticaretin yönü
                              de¤iflecek, bu savaflta Türki-
                              ye için f›rsatlar do¤abilecek-
          tir. Çin en büyük küresel üretici ve ihracatç› oldu¤u
          gibi en büyük tüketici konumundad›r; bu nedenle
          ABD’nin Çin’den yapt›¤› ithalat baflka ülkelere ka-
          yacakt›r. Ayn› fley Çin kaynakl› ithalat talepleri için
          de sözkonusudur.
            Türkiye, bu yön de¤iflmesinden olumlu olarak et-
          kilenebilir. Türkiye’nin ABD ile yapt›¤› ticaret büyük
          bir ticaret olmad›¤› için ABD’nin korumac›l›¤› Türki-
          ye’yi çok fazla etkilemez. Türkiye ise Çin, Rusya ve di-
                                                                                      Ocak 2019 KobiEfor 37
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42