Page 91 - KobiEfor_Mart_2018
P. 91

UZMAN



                                   ‹hracat›m›z Neden Artmaz!


                                  ‘D        ünyan›n hemen hemen       dernek oldu¤unu bilmekte bile
                                                                      zorlan›yoruz. Bu durum ‘Küçük ol-
                                            her genifl gövdeli uça¤›n-
                                            da elinde çantas› ile ih-
                                   racat yapma mücadelesi veren bir   sun, benim olsun’ bak›fl aç›s› ka-
                                                                      dar dernek baflkanl›¤›n›n içinde
                                   ifl adam›m›za rastlayabilirsiniz.   bulunulan sektöre katk› sa¤la-
          Haluk Ünald›             K›saca söylemek gerekirse ihra-    maktan ziyade bir statü arac› ola-
                                   cat›m›z› artt›rmak ve 2023 y›l›nda  rak görülmesinden de kaynaklan-
          haluk@paradigmam.com
                                   dünya ihracat›ndan yüzde 1.5 pay   maktad›r. Sektör içindeki dernek-
                                   alabilmek üzere müthifl bir müca-   lerin koordinasyonu, güven soru-
                                   dele verdi¤imizi görmemek müm-     nu da dahil birçok nedenden dola-
                                   kün de¤il. Ancak birkaç paradig-   y› mümkün olmad›¤›ndan sektörel
          2023 y›l› ihracat
                                   mam›z› de¤ifltirmeden bu heyecan    bilgi paylafl›m›, koordinasyon ve
          hedeflerimize
                                   verici hedefe ulaflmam›z›n zor ol-  sinerji mümkün olmamaktad›r.
          ulaflmak veya
                                   du¤unu söyleyebilirim.             Meslektafllar›m›z› ‘rakip’ olarak al-
          en az›ndan
                                   Birbirimize güvenmiyoruz. Dünya    g›l›yoruz. ‹hracat yapmak istiyoruz
          yaklaflmak için;
                                   De¤erler Araflt›rmas›, Beflinci      ama komflumuz veya arka soka¤›-
          birbirimize
                                   Dalga (2005-2009) ve Alt›nc› Dalga  m›zdaki meslektafllar›m›z› rakip
          daha fazla
                                   (2010-2014) çal›flmalar›n›n her     olarak görüyoruz. Oysa bu meslek-
          güvenmeli, etkin bir
                                   ikisinde de insanlara güven indek-  tafllar›m›z ülkemizin ihracat müca-
          bilgi paylafl›m› ve
          koordinasyona            sinde Türk toplumu hep en son s›-  delesinde bizim rakiplerimiz de¤il
          gitmeli, flirket          ralarda yer almaktad›r. Birbirimi-  ayn› saflarda mücadele etti¤imiz
          birleflmeleri ile         ze bu kadar az güvenmemizin so-    ‘Silah arkadafllar›m›zd›r.’
          güçlü flirketler          nucu ihracat ile ilgili sahip oldu-  Ülke olarak rekabet indeksinde po-
          yaratabilmeli,           ¤umuz bilgiyi de birçok nedenden   zisyon kaybediyoruz. ‘World Compe-
          her bir sektördeki       dolay› kendimize sakl›yor, çevre-  titiveness Ranking (2017)’ verilerine
          derneklerin say›s›n›     mizle paylaflm›yoruz. ‘Biz’ yerine,  göre ülke olarak 9 basamak birden
          bir elin parmaklar›n›    ‘Ben’ demeyi tercih ediyoruz.      gerilerken ihracat›m›z›n anlaml› bir
          geçmeyecek say›ya        ‘Küçük olsun, benim olsun’ diye dü-  art›fl göstermesinin de çok kolay ol-
          düflürmeli ve             flünüyoruz. fiirketlerimizin güçlerini  mayaca¤›n› söyleyebiliriz.
          meslektafllar›m›z›        birlefltirerek daha büyük ve güçlü  K›saca, 2023 y›l› ihracat hedefleri-
          omuz omuza               flirketler oluflturmay› tercih etmiyo-  mize ulaflmak veya en az›ndan yak-
          savaflt›¤›m›z ‘Silah      ruz. Bu bak›fl aç›s›n›n kök nedeninin  laflmak için; birbirimize daha fazla
          arkadafllar›m›z’          de yine birbirimize güvenememek    güvenmeli, etkin bir bilgi paylafl›m›
          olarak görmeliyiz.       oldu¤unu söylemek mümkündür.       ve koordinasyona gitmeli, flirket
          Yetmez, rekabet          Oysa Swatch flirketinin, 1970’li y›l-  birleflmeleri ile güçlü flirketler ya-
          indeksinde               larda Japon dijital saat endüstrisi  ratabilmeli, her bir sektördeki der-
          yukar›lara do¤ru da      ile bafl etmek zorunda olan ‹sviçre  neklerin say›s›n› bir elin parmakla-
          yükselebilmeliyiz.       flirketlerinin bir araya gelmesi ile  r›n› geçmeyecek say›ya düflürmeli
          Sizce olur mu            ortaya ç›kt›¤›n› biliyoruz. Bizde ise  ve meslektafllar›m›z› omuz omuza
          dersiniz?                baflar›l› flirket birleflmeleri yok de-  savaflt›¤›m›z ‘Silah arkadafllar›m›z’
                                   necek kadar azd›r.                 olarak görmeliyiz. Yetmez, rekabet
                                   Benzer durum meslek dernekle-      indeksinde yukar›lara do¤ru da
                                   rinde de vard›r. Herhangi bir mes-  yükselebilmeliyiz. Sizce olur mu
                                   lek grubunda ülkemizde kaç tane    dersiniz?
                                                                                      Mart 2018 KobiEfor 91
   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96