Page 102 - KobiEfor_Eylul_2017
P. 102
UZMAN
Pazar Odakl› fiirket
ünümüzde teknolojinin atefl- teriye sa¤lad›¤› faydadan bafllar.
G ledi¤i bir büyük de¤iflim yafl›- ‘Ürün Odakl›’ flirketin üretim tesisle-
yoruz. Bu büyük de¤iflim
ri, ‘Pazar Odakl›’ flirketlerde ise pa-
kapsam›nda, bütün dünyada zarlama departmanlar› öne ç›kar.
ve hemen hemen tüm sektörlerde ar- ‘Ürün Odakl›’ flirketlerde Genel Mü-
z›n talebi aflmas› ve iletiflimdeki ina- dür –genelde- üretimden gelirken
Haluk Ünald› n›lmaz geliflmeler nedeni ile flirketle- ‘Pazar Odakl›’ flirketlerde Genel Mü-
rimizin küresel ölçekte ‘Özgün’ stra- dür –genelde- pazarlamadan gelir.
haluk@paradigmam.com
tejiler üretmeye olan ihtiyac› sürekli Gelecekte flirketlerimizin genel mü-
artmaktad›r. Ancak giderek artan bu dürlük pozisyonlar› için mücadelenin
yo¤un rekabet ortam›nda sa¤l›kl› pazarlama ile bilgi yönetimi depart-
stratejiler üretebilmek için flirketleri- manlar› aras›nda geçece¤ini söyle-
Günümüzün yo¤un mizin içinde bulunduklar› sektörü, pa- yebilirim.
rekabet ortam›nda zar›, rakipleri veya yat›r›m yapacakla- Faaliyet içinde bulundu¤u sektörün
baflar›l› olabilmek r› sektörleri dünya ölçe¤inde iyi tan›- büyüklü¤ünü, büyüme h›z›n›, sektör
için flirketlerimizin, malar› gerekmektedir. dinamiklerini, sektörün önemli ‘Ak-
Bu ‘Hayati’ ihtiyaca ra¤men flirket ve törlerini’ bilmek isteyen bütün flir-
‘Ürün Odakl›’
KOB‹’lerimizin büyük ço¤unlu¤unun ketlerin sektör analizine ihtiyac› ol-
becerisini
mevcut durumlar› ile ‘Ürün Odakl›’ du¤unu söyleyebilirim. Yeni ihracat
kaybetmeden oldu¤unu söyleyebilirim. fiirketleri- yapaca¤›n›z bir pazar›n özelliklerini
‘Rakip veya Pazar mizin birço¤u belli bir kalite stan- bilmeden o pazara girmeye çal›flmak
Odakl›’ flirket bak›fl dard›nda üretim yapabilmekte ancak karanl›k bir odaya girmek gibidir.
aç›s›na geçmeleri pazar›n veya rakiplerin davran›fllar›- Gözünüz karanl›¤a al›flana kadar ba-
n› takip etmekte zorlanmaktad›rlar. fl›n›za ne gelece¤ini bilemezsiniz.
gerekmektedir.
Oysa günümüzün yo¤un rekabet or- Sa¤l›kl› bir sektör analizine sahip
Genelde bütün dünya
tam›nda baflar›l› olabilmek için flir- olan bir flirket yönetimi, içinde bu-
pazarlar›nda, ‘ ketlerimizin, ‘Ürün Odakl›’ becerisini lunduklar› sektör dinamiklerini alg›-
bir de¤er’ bulmak kaybetmeden ‘Rakip veya Pazar lar, pazar büyüklü¤ünü ve büyüme
istiyorsak, potansiyel Odakl›’ flirket bak›fl aç›s›na geçmele- h›z›n› say›sal ve somut olarak göz-
pazarlar için ihtiyaç ri gerekmektedir. lemleyebildi¤inden kurumsal hedef
Bir flirketin ‘Ürün Odakl›’ veya ‘Pazar ve stratejileri daha rasyonel bir fle-
duyulan pazarlama
Odakl›’ oldu¤unu anlamak son dere- kilde belirleyebilir.
stratejileri, o pazar›
ce kolayd›r. ‘Ürün Odakl›’ flirket Sonuç olarak;
çok iyi bilen üretti¤ini satmaya çal›fl›rken ‘Pazar ‘Yüzü¤ünü kaybeden hoca’ f›kras›n›
deneyimli kurumlar Odakl›’ flirket satabilece¤ini üretir. hepimiz biliriz. Samanl›kta kaybetti-
veya dan›flmanlar Bunun için de ‘Ürün Odakl›’ flirket ¤ini sokakta arayan Hoca, yüzü¤ü
deste¤inde ve yine teknik araflt›rmalara, örne¤in; Ar- neden samanl›kta aramad›¤›n› so-
Ge’ye yat›r›m yaparken ‘Pazar Odak- ranlara ‘Çünkü oras› karanl›k’ diye
uzman kurumlar
l›’ flirket pazar araflt›rmalar›na yat›- cevap verir.
taraf›ndan yap›lan
r›m yapar. Çevrenizde siz hiç pazar ‘Yüzü¤ünü kaybeden hoca’ durumu-
pazar analizleri araflt›rmas›na, Ar-Ge araflt›rmas›n- na düflmek istemiyorsak, ‘karanl›k’
do¤rultusunda dan fazla yat›r›m yapan flirket gördü- pazarlara ›fl›k tutabilmeliyiz. Genel-
oluflturulmal›d›r. nüz mü? Göremezsiniz. Çünkü flir- de bütün dünya pazarlar›nda, ‘bir de-
‘Pazar Odakl›’ ketlerimiz pazar araflt›rmas›na yat›- ¤er’ bulmak istiyorsak, potansiyel
r›m yapman›n önemini henüz tam pazarlar için ihtiyaç duyulan pazar-
olman›n gere¤i de
olarak kavram›fl de¤iller. Oysa dün- lama stratejileri, o pazar› çok iyi bi-
budur.
yada ‘Pazar Araflt›rmas›’ dev bir hiz- len deneyimli kurumlar veya dan›fl-
met sektörü oldu. manlar deste¤inde ve yine uzman
Buna ilave olarak, ‘Ürün Odakl›’ flir- kurumlar taraf›ndan yap›lan pazar
ket fiyat› belirlerken üretim sürecini analizleri do¤rultusunda oluflturul-
ve maliyetleri esas al›r. ‘Pazar Odak- mal›d›r. ‘Pazar Odakl›’ olman›n ge-
l›’ flirket ise fiyat› belirlemeye müfl- re¤i de budur.
102 KobiEfor Eylül 2017