Page 102 - KobiEfor_Eylul_2017
P. 102

UZMAN



                                   Pazar Odakl› fiirket


                                           ünümüzde teknolojinin atefl-  teriye sa¤lad›¤› faydadan bafllar.
                                  G        ledi¤i bir büyük de¤iflim yafl›-  ‘Ürün Odakl›’ flirketin üretim tesisle-
                                           yoruz. Bu büyük de¤iflim
                                                                      ri, ‘Pazar Odakl›’ flirketlerde ise pa-
                                           kapsam›nda, bütün dünyada  zarlama departmanlar› öne ç›kar.
                                   ve hemen hemen tüm sektörlerde ar-  ‘Ürün Odakl›’ flirketlerde Genel Mü-
                                   z›n talebi aflmas› ve iletiflimdeki ina-  dür –genelde- üretimden gelirken
          Haluk Ünald›             n›lmaz geliflmeler nedeni ile flirketle-  ‘Pazar Odakl›’ flirketlerde Genel Mü-
                                   rimizin küresel ölçekte ‘Özgün’ stra-  dür –genelde- pazarlamadan gelir.
          haluk@paradigmam.com
                                   tejiler üretmeye olan ihtiyac› sürekli  Gelecekte flirketlerimizin genel mü-
                                   artmaktad›r. Ancak giderek artan bu  dürlük pozisyonlar› için mücadelenin
                                   yo¤un rekabet ortam›nda sa¤l›kl›   pazarlama ile bilgi yönetimi depart-
                                   stratejiler üretebilmek için flirketleri-  manlar› aras›nda geçece¤ini söyle-
          Günümüzün yo¤un          mizin içinde bulunduklar› sektörü, pa-  yebilirim.
          rekabet ortam›nda        zar›, rakipleri veya yat›r›m yapacakla-  Faaliyet içinde bulundu¤u sektörün
          baflar›l› olabilmek       r› sektörleri dünya ölçe¤inde iyi tan›-  büyüklü¤ünü, büyüme h›z›n›, sektör
          için flirketlerimizin,    malar› gerekmektedir.              dinamiklerini, sektörün önemli ‘Ak-
                                   Bu ‘Hayati’ ihtiyaca ra¤men flirket ve  törlerini’ bilmek isteyen bütün flir-
          ‘Ürün Odakl›’
                                   KOB‹’lerimizin büyük ço¤unlu¤unun  ketlerin sektör analizine ihtiyac› ol-
          becerisini
                                   mevcut durumlar› ile ‘Ürün Odakl›’  du¤unu söyleyebilirim. Yeni ihracat
          kaybetmeden              oldu¤unu söyleyebilirim. fiirketleri-  yapaca¤›n›z bir pazar›n özelliklerini
          ‘Rakip veya Pazar        mizin birço¤u belli bir kalite stan-  bilmeden o pazara girmeye çal›flmak
          Odakl›’ flirket bak›fl     dard›nda üretim yapabilmekte ancak  karanl›k bir odaya girmek gibidir.
          aç›s›na geçmeleri        pazar›n veya rakiplerin davran›fllar›-  Gözünüz karanl›¤a al›flana kadar ba-
                                   n› takip etmekte zorlanmaktad›rlar.  fl›n›za ne gelece¤ini bilemezsiniz.
          gerekmektedir.
                                   Oysa günümüzün yo¤un rekabet or-   Sa¤l›kl› bir sektör analizine sahip
          Genelde bütün dünya
                                   tam›nda baflar›l› olabilmek için flir-  olan bir flirket yönetimi, içinde bu-
          pazarlar›nda, ‘          ketlerimizin, ‘Ürün Odakl›’ becerisini  lunduklar› sektör dinamiklerini alg›-
          bir de¤er’ bulmak        kaybetmeden ‘Rakip veya Pazar      lar, pazar büyüklü¤ünü ve büyüme
          istiyorsak, potansiyel   Odakl›’ flirket bak›fl aç›s›na geçmele-  h›z›n› say›sal ve somut olarak göz-
          pazarlar için ihtiyaç    ri gerekmektedir.                  lemleyebildi¤inden kurumsal hedef
                                   Bir flirketin ‘Ürün Odakl›’ veya ‘Pazar  ve stratejileri daha rasyonel bir fle-
          duyulan pazarlama
                                   Odakl›’ oldu¤unu anlamak son dere-  kilde belirleyebilir.
          stratejileri, o pazar›
                                   ce kolayd›r. ‘Ürün Odakl›’ flirket  Sonuç olarak;
          çok iyi bilen            üretti¤ini satmaya çal›fl›rken ‘Pazar  ‘Yüzü¤ünü kaybeden hoca’ f›kras›n›
          deneyimli kurumlar       Odakl›’ flirket satabilece¤ini üretir.  hepimiz biliriz. Samanl›kta kaybetti-
          veya dan›flmanlar         Bunun için de ‘Ürün Odakl›’ flirket  ¤ini sokakta arayan Hoca, yüzü¤ü
          deste¤inde ve yine       teknik araflt›rmalara, örne¤in; Ar-  neden samanl›kta aramad›¤›n› so-
                                   Ge’ye yat›r›m yaparken ‘Pazar Odak-  ranlara ‘Çünkü oras› karanl›k’ diye
          uzman kurumlar
                                   l›’ flirket pazar araflt›rmalar›na yat›-  cevap verir.
          taraf›ndan yap›lan
                                   r›m yapar. Çevrenizde siz hiç pazar  ‘Yüzü¤ünü kaybeden hoca’ durumu-
          pazar analizleri         araflt›rmas›na, Ar-Ge araflt›rmas›n-  na düflmek istemiyorsak, ‘karanl›k’
          do¤rultusunda            dan fazla yat›r›m yapan flirket gördü-  pazarlara ›fl›k tutabilmeliyiz. Genel-
          oluflturulmal›d›r.        nüz mü? Göremezsiniz. Çünkü flir-   de bütün dünya pazarlar›nda, ‘bir de-
          ‘Pazar Odakl›’           ketlerimiz pazar araflt›rmas›na yat›-  ¤er’ bulmak istiyorsak, potansiyel
                                   r›m yapman›n önemini henüz tam     pazarlar için ihtiyaç duyulan pazar-
          olman›n gere¤i de
                                   olarak kavram›fl de¤iller. Oysa dün-  lama stratejileri, o pazar› çok iyi bi-
          budur.
                                   yada ‘Pazar Araflt›rmas›’ dev bir hiz-  len deneyimli kurumlar veya dan›fl-
                                   met sektörü oldu.                  manlar deste¤inde ve yine uzman
                                   Buna ilave olarak, ‘Ürün Odakl›’ flir-  kurumlar taraf›ndan yap›lan pazar
                                   ket fiyat› belirlerken üretim sürecini  analizleri do¤rultusunda oluflturul-
                                   ve maliyetleri esas al›r. ‘Pazar Odak-  mal›d›r. ‘Pazar Odakl›’ olman›n ge-
                                   l›’ flirket ise fiyat› belirlemeye müfl-  re¤i de budur.

          102 KobiEfor Eylül 2017
   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107