Page 64 - KobiEfor_Ocak_2017
P. 64
HABER
Avrasya Tüneli hizmete girdi
K›talar aras› yolculu¤u 5 dakikaya Y›ld›r›m’›n kat›ld›klar› bir törenle
indiren Avrasya Tüneli, 20 Aral›k 2016 hizmete aç›ld›. Avrasya Tüneli’nin
tarihinde Cumhurbaflkan› Recep geçifl ücreti otomobiller için 15 TL
Tayyip Erdo¤an ve Baflbakan Binali olarak belirlendi.
A sya ve Avrupa k›talar›n› ilk kez, deniz ta- sinde Kazl›çeflme-Göztepe aras› 15 dakikaya iniyor.
‹lk etapta Ocak sonuna kadar sabah 07.00 ile ak-
ban› alt›ndan geçen iki katl› karayolu tü-
flam 21.00 aras›nda hizmet verecek olan Tünel, ge-
neliyle birbirine ba¤layan Avrasya Tüneli,
700 mühendis ve 12.000’den fazla kiflinin
çal›flmas›yla tamamlanarak 20 Aral›k rekli sistem düzenlemeleri ve di¤er ulafl›m a¤lar›
yap›ld›ktan sonra 30 Ocak itibar›yla 7 gün 24 saat
2016 tarihinde Cumhurbaflkan› Recep Tayyip Erdo- iflletmeye geçecek. Avrasya Tüneli için 18 stadyum-
¤an ve Baflbakan Binali Y›ld›r›m’›n kat›ld›klar› bir luk beton, 10 Eyfel Kulesi kadar demir
törenle hizmete aç›ld›. Avrasya Tüneli, k›talar ara- kullan›ld›. Büyük bir depreme karfl›
s› yolculu¤u 5 dakikaya indirdi. Tö- dayan›kl›l›¤› art›rmak amac›yla mon-
rende konuflan Cumhurbaflkan› te edilen sismik bilezikler, 106m de-
Recep Tayyip Erdo¤an, Avrasya Tü- rinlikte ve 13.7m çapta kullan›lmas›
neli’nin yaklafl›k dört y›lda tamam- ile ‘dünyadaki ilk’ uygulama oldu.
land›¤›n› ve birçok ilke imza att›¤›n› 788 olimpik havuz dolduracak ka-
söyledi. Cumhurbaflkan› Erdo¤an, dar kaz› yap›ld›. Tünel yap›s›ndaki
flöyle devam etti: “Günde 100 bin araç yang›n motosikleti, özel çekici,
d›flar›daki hava flartlar›ndan etkilen- yang›n ve devriye araçlar› ile tü-
meden rahat bir flekilde buray› kulla- neldeki olumsuz olaylara bir kaç
nacak. Art›k f›rt›na ç›kt›, vapur sefer- dakika içinde ulafl›lacak. ‹fl gü-
leri iptal oldu, sis çöktü, köprüde tra- venli¤i kurallar› eksiksiz uygulan-
fik durdu gibi haberleri geride b›rak›- d› ve 14 milyon saatlik toplam ça-
yoruz. Avrasya Tüneli sayesinde ‹s- l›flma, can kayb› yaflanmadan ta-
tanbul’un iki yakas› aras›nda d›flar›- mamland›.
daki iklim flartlar›ndan etkilenmeden kesin- Avrasya Tüneli’nin iç mimari ve
tisiz araç ulafl›m› mümkün hale geldi.” ayd›nlatma tasar›mlar›nda, yakla-
Avrasya Tüneli'nin geçifl ücretini 15 TL olarak fl›m kemerlerinde ve portal girifllerinde, Mimar Si-
aç›klayan Cumhurbaflkan› Erdo¤an, Avrasya Tüne- nan’›n eserlerinde yer alan ‘gülbezek’, ‘çark›felek’
li’nin inflas› için kamu kaynaklar›n›n kullan›lmad›- gibi motif ve çizgilerden esinlenen d›fl yüzey uygu-
¤›n› vurgulayarak, “Bu eser için devletin kasas›n- lamalar›, eserin içinde sakl› mühendislik baflar›s›n›
dan tek kurufl ç›kmam›flt›r. Tünelin inflas›n› ve ifl- ve sa¤laml›¤› d›fla vuruyor. Yüzde 95’ini Türk çal›-
letmesini üstlenen firman›n bir bölümü öz kaynak flanlar›n oluflturdu¤u projede günde 1800 kifliye is-
bir bölümü kredi olarak projenin finansman›n› ken- tihdam sa¤lan›yor. Tünel sayesinde y›lda toplam
dileri sa¤lam›flt›r. Yaklafl›k 25 sene boyunca kamu 160 milyon TL’lik (38 milyon litre) yak›t tasarrufu
pay› ve vergilerle Hazine’ye y›lda 180 milyon lira ge- sa¤lanacak. Bu sayede otomobillerden kaynakla-
lir getirecek tünelin iflletmesi bu sürenin sonunda nan emisyon y›lda 82 bin ton azalacak. Bo¤az geçifl-
tamamen devlete geçecektir” dedi. lerinde sa¤layaca¤› ek kapasite ve yolculuk sürele-
Avrasya Tüneli hakk›nda: Harem ve Çatlad›kap› rindeki k›salma ile y›lda yaklafl›k 52 milyon saat za-
aras›ndaki Tünel, gelifltirilen yaklafl›m yollar› saye- man tasarrufu sa¤lanacak.
64 KobiEfor Ocak 2017