Page 120 - KobiEfor_Ocak_2017
P. 120
SEKTÖRLER
yavafll›yor, gelir ve istihdam olanaklar›
GIDA artm›yor. 2016 gibi zor bir y›l› sektör en
az hasarla aflmay› baflard›. Modern g›-
Sektör 2017'den umutlu da perakendesi 2016 y›l›n› cirosal baz-
da yaklafl›k yüzde 9 seviyesinde bir
Türkiye’de 166 bin bakkal, 83 bin pazarc› büyümeyle kapatt›. Ma¤aza say›s›nda
esnaf›, 41 bin lokantac› bulunuyor. Türkiye’de yüzde 16, istihdamda ise yüzde 8 seviye-
perakende sektörünün y›ll›k 260 milyar dolar- sinde büyüme oldu. Karl›l›kta ise düflüfller yafland›.
l›k ifl hacminin 160 milyar dolar› g›da perakendecile- 2017’nin daha iyi geçmesi umuluyor. 2017'de
rine ait. G›da perakendecilerinin 160 milyar dolarl›k sektör daha çok verimlili¤e odaklanacak. Verimlilik
ifl hacminde geleneksel g›da perakendecilerinin pay› esasl› iflbirlikleri önem kazanacak. Hammadde te-
100 milyar dolar, organize g›da perakendecilerinin darikinde maliyetler artacak. Türkiye’de g›da sek-
(marketlerin) pay› 60 milyar dolar dolay›nda. törünün en baflta gelen sorunu kay›td›fl›, merdi-
Zorunlu tüketimin özellikle g›da ile ilgili tüketimin venalt› üretimdir. Bu riskin bertaraf edilmesi gere-
geciktirilmesi zor ama zorunlu olmayan tüketimde kir. Cezalar›n cayd›r›c› hale getirilmesi beklenir. ‹h-
al›flverifli ertelemek piyasada durgunlu¤a yol aç›yor. racat pazarlar›n›n çeflitlendirilmesi de sektörün ih-
Sat›fl durunca üretim de duruyor. Sonunda ekonomi tiyaçlar› aras›ndad›r.
lamda 40 milyar dolarl›k bir ciroya eriflmifltir. Sektör
MAK‹NA toplam Türkiye ihracat›nda yüzde 9.5 paya sahiptir.
Makine sektörü, Türkiye’nin ihracat›nda en büyük 2.
Sanayi 4.0 vizyonuyla... s›radaki sektördür. Türk makineleri, 200’ün üzerinde
ülkeye ihraç edilmektedir. Sektörün 2016 y›l› ithalat›
Sektör, Türkiye sanayi üretiminin büyük bir pay›n› ise 25 milyar dolar civar›nda olmufltur.
oluflturmaktad›r. Rekabetçili¤e ve yenili¤e aç›k kü- Türkiye, Avrupa’n›n en büyük 6. makine imalatç›-
çük, orta, büyük ölçekli iflletmelerin geliflimiyle do¤ru s›d›r. Makine imalat›ndaki Ar-Ge harcamalar› 2014
orant›l› olarak son 20 y›ld›r, y›ll›k ortalama yüzde 20 y›l›nda 600 milyon ABD dolar›na ulaflarak Türki-
ile istikrarl› bir büyüme göstermektedir. 2016 y›l›nda ye'nin toplam Ar-Ge harcamalar›n›n neredeyse
sektör 28 milyar dolar de¤erinde üretim gerçeklefltir- yüzde 10'unu oluflturmufltur. Makine sektörü 2017
mifl, 12 milyar dolar civar›nda ihracat yapm›fl ve top- y›l›na “Sanayi 4.0” vizyonunu da katarak giriyor.
harcamalar›n› dolay›s›yla sek-
B‹L‹fi‹M törü de geçici olarak etkilese
de sektörümüz bu olumsuz
2017 dönüflüm y›l› olacak havadan da h›zla ve daha kuv-
vetli s›yr›l›p beklenen büyüme
“Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanl›¤› Bilim ve etkisini gösterecektir.
Teknoloji Genel Müdürlü¤ü taraf›ndan yürütülecek Önemli biliflim projelerinde
olan Ulusal Yaz›l›m Sektörü Stratejisi ve Eylem Pla- baz› gecikmeler olsa da iptal-
n›, 2016-2019 y›llar›n› kapsayacak flekilde olufltu- ler olmayacakt›r. Veri merkez-
ruldu. Stratejiyle ‘Kamu-Üniversite-Sanayi ‹flbirli¤i leri, büyük veri gibi stratejik
ERMAN KARACA
Mekanizmalar› ile ‹nsan Kaynaklar›n› Gelifltirmek’; yat›r›mlar›n biraz ertelenmesi TÜB‹SAD Yönetim
‘Altyap›y› Güçlendirmek’; ‘Uluslararas› Rekabet söz konusu olabilir. Ancak KO- Kurulu Baflkan›
Gücünü Art›rmak’; ‘Hukuki ve ‹dari Düzenlemeleri B‹ segmenti ekonomik ve siya-
Yapmak’ ile ‘Fikri ve S›nai Mülkiyet Haklar› ‹le ‹lgili si geliflmelerden daha çok etkilenecektir.
Düzenlemeler Yapmak’ gibi 5 temel hedef bafll›¤› 2017 y›l›nda sektörümüze bakt›¤›m›zda önemli
alt›nda 43 eylem maddesi belirlendi. bir dijital dönüflümün yaflanaca¤› ve bu fark›ndal›-
2016 y›l› büyüme beklentisi yüzde15 ila 20 civar›n- ¤›n artaca¤› bir y›l olaca¤›n› düflünüyoruz. Bu dijital
dayd›. Sonras›nda yaflanan ekonomik zorluklar B‹T dönüflümün gerek katmade¤erli ürünlerde gerek
mobil ürünlerde, gerekse teknolojinin her nokta-
s›nda insan hayat›n› ilgilendiren ürünlerde etkin
olaca¤› bir y›l yaflayaca¤›m›za inan›yoruz. Bu aç›-
dan; gerek yaz›l›m gelifltirenler veya servis sunan-
lar gerekse donan›m tedarikçileri önemli rol oyna-
yacaklard›r.”
120 KobiEfor Ocak 2017