Page 120 - KobiEfor_Ocak_2017
P. 120

SEKTÖRLER


                                                                     yavafll›yor, gelir ve istihdam olanaklar›
                         GIDA                                        artm›yor. 2016 gibi zor bir y›l› sektör en
                                                                      az hasarla aflmay› baflard›. Modern g›-
             Sektör 2017'den umutlu                                   da perakendesi 2016 y›l›n› cirosal baz-
                                                                       da yaklafl›k yüzde 9 seviyesinde bir
            Türkiye’de 166 bin bakkal, 83 bin pazarc›                  büyümeyle kapatt›. Ma¤aza say›s›nda
          esnaf›, 41 bin lokantac› bulunuyor. Türkiye’de           yüzde 16, istihdamda ise yüzde 8 seviye-
          perakende sektörünün y›ll›k 260 milyar dolar-   sinde büyüme oldu. Karl›l›kta ise düflüfller yafland›.
          l›k ifl hacminin 160 milyar dolar› g›da perakendecile-  2017’nin daha iyi geçmesi umuluyor. 2017'de
          rine ait. G›da perakendecilerinin 160 milyar dolarl›k  sektör daha çok verimlili¤e odaklanacak. Verimlilik
          ifl hacminde geleneksel g›da perakendecilerinin pay›  esasl› iflbirlikleri önem kazanacak. Hammadde te-
          100 milyar dolar, organize g›da perakendecilerinin  darikinde maliyetler artacak. Türkiye’de g›da sek-
          (marketlerin) pay› 60 milyar dolar dolay›nda.   törünün en baflta gelen sorunu kay›td›fl›, merdi-
            Zorunlu tüketimin özellikle g›da ile ilgili tüketimin  venalt› üretimdir. Bu riskin bertaraf edilmesi gere-
          geciktirilmesi zor ama zorunlu olmayan tüketimde  kir. Cezalar›n cayd›r›c› hale getirilmesi beklenir. ‹h-
          al›flverifli ertelemek piyasada durgunlu¤a yol aç›yor.  racat pazarlar›n›n çeflitlendirilmesi de sektörün ih-
          Sat›fl durunca üretim de duruyor. Sonunda ekonomi  tiyaçlar› aras›ndad›r.

                                                          lamda 40 milyar dolarl›k bir ciroya eriflmifltir. Sektör
                         MAK‹NA                           toplam Türkiye ihracat›nda yüzde 9.5 paya sahiptir.
                                                          Makine sektörü, Türkiye’nin ihracat›nda en büyük 2.
                  Sanayi 4.0 vizyonuyla...                s›radaki sektördür. Türk makineleri, 200’ün üzerinde
                                                          ülkeye ihraç edilmektedir. Sektörün 2016 y›l› ithalat›
            Sektör, Türkiye sanayi üretiminin büyük bir pay›n›  ise 25 milyar dolar civar›nda olmufltur.
          oluflturmaktad›r. Rekabetçili¤e ve yenili¤e aç›k kü-  Türkiye, Avrupa’n›n en büyük 6. makine imalatç›-
          çük, orta, büyük ölçekli iflletmelerin geliflimiyle do¤ru  s›d›r.  Makine imalat›ndaki Ar-Ge harcamalar› 2014
          orant›l› olarak son 20 y›ld›r, y›ll›k ortalama yüzde 20  y›l›nda 600 milyon ABD dolar›na ulaflarak Türki-
          ile istikrarl› bir büyüme göstermektedir. 2016  y›l›nda  ye'nin toplam Ar-Ge harcamalar›n›n neredeyse
          sektör 28 milyar dolar de¤erinde üretim gerçeklefltir-  yüzde 10'unu oluflturmufltur. Makine sektörü 2017
          mifl, 12 milyar dolar civar›nda ihracat yapm›fl ve top-  y›l›na “Sanayi 4.0” vizyonunu da katarak giriyor.


                                                          harcamalar›n› dolay›s›yla sek-
                          B‹L‹fi‹M                         törü de geçici olarak etkilese
                                                          de sektörümüz bu olumsuz
                2017 dönüflüm y›l› olacak                  havadan da h›zla ve daha kuv-
                                                          vetli s›yr›l›p beklenen büyüme
            “Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanl›¤› Bilim ve  etkisini gösterecektir.
          Teknoloji Genel Müdürlü¤ü taraf›ndan yürütülecek  Önemli biliflim projelerinde
          olan Ulusal Yaz›l›m Sektörü Stratejisi ve Eylem Pla-  baz› gecikmeler olsa da iptal-
          n›, 2016-2019 y›llar›n› kapsayacak flekilde olufltu-  ler olmayacakt›r. Veri merkez-
          ruldu. Stratejiyle ‘Kamu-Üniversite-Sanayi ‹flbirli¤i  leri, büyük veri gibi stratejik
                                                                                        ERMAN KARACA
          Mekanizmalar› ile ‹nsan Kaynaklar›n› Gelifltirmek’;  yat›r›mlar›n biraz ertelenmesi  TÜB‹SAD Yönetim
          ‘Altyap›y› Güçlendirmek’; ‘Uluslararas› Rekabet  söz konusu olabilir. Ancak KO-  Kurulu Baflkan›
          Gücünü Art›rmak’; ‘Hukuki ve ‹dari Düzenlemeleri  B‹ segmenti ekonomik ve siya-
          Yapmak’ ile ‘Fikri ve S›nai Mülkiyet Haklar› ‹le ‹lgili  si geliflmelerden daha çok etkilenecektir.
          Düzenlemeler Yapmak’ gibi 5 temel hedef bafll›¤›   2017 y›l›nda sektörümüze bakt›¤›m›zda  önemli
          alt›nda 43 eylem maddesi belirlendi.            bir dijital dönüflümün yaflanaca¤› ve bu fark›ndal›-
            2016 y›l› büyüme beklentisi yüzde15 ila 20 civar›n-  ¤›n artaca¤› bir y›l olaca¤›n› düflünüyoruz. Bu dijital
          dayd›. Sonras›nda yaflanan ekonomik zorluklar B‹T  dönüflümün gerek katmade¤erli ürünlerde gerek
                                                          mobil ürünlerde, gerekse  teknolojinin her nokta-
                                                          s›nda insan hayat›n› ilgilendiren ürünlerde etkin
                                                          olaca¤› bir y›l yaflayaca¤›m›za inan›yoruz. Bu aç›-
                                                          dan; gerek yaz›l›m gelifltirenler veya servis sunan-
                                                          lar gerekse donan›m tedarikçileri önemli rol oyna-
                                                          yacaklard›r.”
          120 KobiEfor Ocak 2017
   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125