Page 119 - KobiEfor_Ocak_2017
P. 119
OTOMOT‹V
2017’de 1.5 milyon adet
üretime yaklafl›lacak
Otomotiv endüstrisi 2015 y›l›nda üretimde 1 mil-
yon 350 bin adeti yakalam›flt›. 2016 y›l›nda üretim-
de yaklafl›k 1 milyon 450 bin adete ulafl›ld›.
Sektör ihracatta 2015 y›l›nda 992 bin adette kal-
m›flt›. 2016 y›l›nda ise yaklafl›k 1 milyon 100 bin
adet ihracat rakam›na ulaflt› ve adet baz›nda tüm
zamanlar›n üretim ve ihracat rekoru k›r›lm›fl oldu.
Sektör üretiminin yüzde 75'ini ihraç ediyor. ihtimali de mevcut.
Tahminler sektörün 2017 y›l›nda üretimde 1 2017 y›l›nda sektörün gündeminde öne ç›kan
milyon 300 bin-1 milyon 400 rakamlar›n› aflaca¤›, stratejik talepler ise flöyle özetleniyor: Ar-Ge ve ta-
1.5 milyona do¤ru gidebilece¤i yönünde. Sektö- sar›m yetkinli¤inin art›r›lmas›. Gelece¤in kritik tek-
rün 2017 y›l› ihracat hedefi ise 25 milyar dolar. nolojilerine entegre olma. ‹hracat süreklili¤i sa¤la-
2017 ihracat›n›n adet baz›nda 2016’y› aflaca¤›na nabilmesi için yeni ikili anlaflmalar yap›lmas›. Orta-
kesin gözüyle bak›l›yor. ÖTV ayarlamas›n›n 2017 do¤u’nun en büyük pazar› olan ‹ran’›n çok dikkatle
pazar›n› ilk üç ayda olumsuz yüzde 20 etkilemesi izlenmesi. Otomotiv liman› ihtiyac›n›n çözülmesi.
yeni havaliman›na geçifl ile
LOJ‹ST‹K ilgili ön haz›rl›klar›n hem alt-
yap› hem de mevzuat aç›s›n-
Sektör Türkiye ortalamas› dan flekillenmesi, ç›kar›lacak
kadar büyür ihracat navlun deste¤i prog-
ram›n›n ihracatç›lara ve do-
“Lojistik sektörünün hacminin 100 milyar liran›n
lay›s›yla lojistikçilere etkileri
üzerinde oldu¤unu de¤erlendiriyoruz. Sektördeki
gibi konular sektör için ön
büyüme Türkiye GSYH’s› ile paralellik gösterdi. EMRE ELDENER
planda olacak.
2011 y›l›ndan bu yana sektörümüzde büyüme izliyo- UT‹KAD (Uluslararas›
Bunlara ek olarak demir- Tafl›mac›l›k ve Lojistik
ruz. Ancak 2015 ve 2016 y›llar›nda hedeflenen mik-
yolu ve özellikle intermodal Hizmet Üretenleri
tarlara ulafl›lmas› mümkün olmad›. Derne¤i) Yönetim
tafl›malarda bir hareketlen-
Buna ra¤men sektöre dair veriler de umut vaat Kurulu Baflkan›
menin söz konusu olaca¤›n›
ediyor. Türkiye’nin hava kargo tafl›ma kapasitesi son
öngörebiliriz. Önümüzdeki y›l›n ilk çeyre¤inde
10 y›lda yaklafl›k 4 kat büyüdü. Türk bayrakl› deniz fi-
Kars-Tiflis-Bakü demiryolu hatt›n›n çal›flmaya bafl-
losu 10 y›l içerisinde yüzde 60’›n üzerinde artt›.
lamas›yla özellikle Orta Asya ülkelerine demiryo-
2017 y›l›nda lojistik sektörünü do¤rudan etkile-
luyla yap›lan tafl›malarda da art›fl bekliyoruz.
yecek bir seri mevzuat de¤iflikli¤i bekleniyor.
2017 y›l›nda Suriye’de meydana gelebilecek bar›-
Beklenen de¤iflikliklerin bafl›nda sektörümüzü
fla yönelik birtak›m geliflmeler de Türk lojistik sek-
yak›ndan ilgilendiren yeni gümrük kanunu tasar›s›-
törüne do¤rudan olumlu etki yapacakt›r, diye düflü-
na son halinin verilmesi geliyor. Bunun yan›s›ra lo-
nüyorum.
jistik sektörüne yönelik ilk kez verilecek destekler,
Sektörün sorunlar›n›n bafl›nda Bakanl›klar aras›
koordinasyonun sa¤lanmas› geliyor. Gümrüklerde
yaflanan sorunlar da sektörümüzün tüm bileflenle-
rini ilgilendiriyor. Tek Pencere sistemine tam ola-
rak geçilememesi, dijitalleflme sürecinin tamamla-
namamas› ve lojistik süreçlerde global entegrasyo-
nun sa¤lanamamas› gibi çözülmesini bekledi¤imiz
sorunlar var.
Devlet desteklerinin yeterli düzeyde oldu¤unu
düflünmüyoruz. Sektör olarak devlet teflviklerinden
bugüne kadar yararlanma flans›m›z olmad›.”
Ocak 2017 KobiEfor 119