Page 104 - KobiEfor_Ocak_2017
P. 104
EKONOM‹ST
Prof.Dr. A. Suut Do¤ruel:
“Sanayici ç›k›fl› sa¤lar”
Marmara Üniversitesi ‹ktisadi ve ‹dari görmüyorum. Yap›lacak tek fley sanayi
Bilimler Fakültesi ‹ngilizce ‹ktisat a¤›rl›kl› üretimin yolunu açmakt›r.
Bölümü Baflkan› Prof.Dr. A. Suut Bu da yarat›lacak ekosisteme ba¤l›d›r”
Do¤ruel, bir ekonomist olarak iyimser diyor.
olacak konjonktürde olunmad›¤›n›
belirterek, “K›sa vadede ç›k›fl yolu n Röportaj: Kader Karaçay YILMAZ
M armara Üniversitesi Ö¤retim Üye- son koflulda ekonomiyi de etkiledi¤ini aktar›-
yor. Ekonomi Yönetimi’nin ‘dibi gördük’
si Prof.Dr. A. Suut Do¤ruel’e göre
Türkiye’nin en büyük sorunu ye-
aç›klamalar›n› da gerçekçi bulmayan Do¤-
teri kadar üretemedi¤i için büyü-
ruel, flunlar› söylüyor: “Dibin de dibi vard›r.
yememek. Oysa Türkiye’nin Cum- ‘Dibi gördük’ demek rehavettir. 2002 y›l›ndan
huriyet’ten bu yana oluflturdu¤u sanayi kül- bu yana uygulanan ekonomi politikalar›n› ba-
türü ve bilgi birikimi istenilen büyümeyi flar›l› bulmuyorum. Zira reel ekonominin
sa¤layacak potansiyeli bar›nd›r›yor. geliflimi bak›m›ndan 2002 y›l›ndan bu
Türkiye’nin y›ll›k yüzde 5-6 band›n- yana do¤ru tercihlerin yap›lmad›¤›n›
da rahatl›kla büyüme kapasitesi düflünüyorum. Finans ve inflaata
bulundu¤unu aktaran Do¤ruel, a¤›rl›k vermek ülke aç›s›ndan kal›-
“‹yimser de¤ilim. Evet günümüz- c› büyüme yolu de¤ildir. Bu bir si-
de konjonktürden kaynakl› s›- yasi tercihtir. ‹ktisat politikas› her
k›nt›l› durumday›z. Uygulamaya zaman için bir kayna¤›n bir yer-
çal›fl›lan tüketimi art›rarak bü- den biri yere aktar›lmas›d›r. Bu
yüme modelini ise bu dönem tercihlerde bir taraf fayda gö-
uygulamak do¤ru de¤il. Zira biz rürken bir taraf zarar görebilir.
bunu 2008’li y›llarda yürüttük ve Ama bunu siyaset belirler. Fark-
o ak›m›n sonuna geldik. Üreterek l› farkl› ülkelerde farkl› farkl›
büyüme d›fl›nda bir alternatifimiz hükümetlerin kentsel rant üze-
yok” diyor. Ekonomide yaflananlar› rinden büyüme stratejilerini
‘k›s›r döngü’ kavram›yla nitelendiren geçmiflte gördük. Ancak kentsel
Do¤ruel, “‹nsanlar riski gördükçe daha rant kal›c› büyüme sa¤layamaz,
az tüketiyor. Daha az tüketim daha az k›sa vadeli bir hareket sa¤lar. Tür-
büyüme anlam›na geliyor. Daha az bü- kiye olarak da bu sektörlerde afla¤›ya
yüme istihdamda küçülme olarak karfl›- do¤ru inifl trendindeyiz.”
m›za ç›k›yor. Bu bir k›s›r döngüye gidi-
yor. Muhtemelen dövizdeki art›fl da de- Sanayisizleflme
vem ederse bu k›s›r döngü kuvvetlenerek ticari a盤› art›rd›
sürecektir. Yak›n zaman için ‘olumlu’ ma- Suut Do¤ruel’e göre Türkiye ekono-
nada bir k›r›lma beklemiyorum” diye ko- misinin büyüme stratejisi 2000’li y›llarda
nufluyor. k›r›ld›. Bugüne kadar siyasi elitlerde
hep sanayinin belli oranda destekledi¤i-
“Dibin de dibi vard›r” ni kaydeden Do¤ruel, bu tarihten sonra
Yaflananlar› bir ekonomist olarak kriz ise üretimden ziyade büyümeye odakla-
olarak tan›mlayamayaca¤›n› aktaran Suut n›ld›¤›n› ve bunun yöntemlerinin de¤iflti-
Do¤ruel, yaflananlar› iktisadi boyuttan zi- rildi¤ini aktar›yor. Sanayinin bir nevi ge-
yade siyasi olarak nitelendirdi¤ini ancak ri plana itildi¤ini dile getiren Do¤ruel,
104 KobiEfor Ocak 2017