Page 21 - KobiEfor_Agustos_2015
P. 21

T        ürkiye Giriflim Stratejisi  ni bafllatan kiflidir.          de¤iflimi hedefleyerek  giriflimci-


                                            Yeni giriflimci: 42 aydan az bir
                                                                          lik esasl› veya serbest piyasa te-
                 ve Eylem Plan› (G‹SEP)
                                          süre için  bir  iflletmenin  sahip-
                 2015-2018, 1 Temmuz’da
                                                                          melli yöntemler  benimseyen ku-
                 aç›kland›. Yüksek Planla-
                                          yöneticisi  olan kiflidir.
                                                                          rulufllard›r.
                 ma Kurulu’nun (YPK)
                                            Kad›n giriflimci:  Tek bafl›na
                                                                            Yenilikçi giriflimci: Yenilik
                 geçmifl   kararlar›ndan   veya en az yüzde 30 payla bir ifl-  (inovasyon), yeni veya önemli  öl-
          farkl› olarak giriflimcilik bu kez  letmenin sahibi olan kad›n ve po-  çüde  de¤ifltirilmifl ürün (mal ya
          kapsaml› bir gündem olarak be-  tansiyel kad›n giriflimcilerdir.  da hizmet), veya sürecin; yeni bir
          lirlendi. Giriflimci potansiyeli yük-  Genç giriflimci: Tek bafl›na ve-  pazarlama yönteminin; ya da ifl
          sek fakat baflar›l› giriflimcisi çok  ya en az yüzde 30 payla bir ifllet-  uygulamalar›nda, iflyeri organi-
          az olan Türkiye gibi ülkelerde id-  menin  sahibi olan 18-29 yafl ara-  zasyonunda veya d›fl iliflkilerde
          dial› bir kalk›nma hamlesi, giri-  s› kifliler veya 18-29 yafl aras› po-  yeni bir organizasyonel yöntemin
          flimcilik temelinde hayat›n bütün  tansiyel giriflimcilerdir.     uygulanmas›d›r. Bu çerçevede
          alanlar›na ve ekonomik süreçle-   Engelli giriflimci: Tek bafl›na  yenilikçi giriflimci ise bu faaliyet-
          rin tümüne bütüncül bir yakla-  veya en az yüzde 30 payla bir ifl-  leri yerine getirendir.
          fl›mla müdahaleyi  gerekli k›l›yor.  letmenin sahibi olan ve potansi-  Giriflim sermayesi: Giriflim
            Konu önemli ve hepimizi ilgi-  yel, yeni, kad›n ve genç giriflim-  sermayesi, giriflim flirketlerine
          lendiriyor. Çünkü günümüzde     ciler içinde do¤ufltan veya son-  ortak olma veya borçlanma
          giriflimcilik sürdürülebilir kal-  radan  herhangi  bir  nedenle be-  araçlar›na yat›r›md›r.
          k›nman›n temel unsurlar›ndan    densel, zihinsel, ruhsal, duyusal  Bireysel kat›l›m yat›r›mc›s›:
          biri say›lmaktad›r. Kiflisel özel-  ve sosyal yetenekleri bak›m›n-  Kiflisel varl›klar›n› ve/veya tec-
          likleri ile fark yaratan giriflimci;  dan engel durumuna göre tüm  rübe ve birikimlerini bafllang›ç
          oluflturdu¤u  f›rsatlar›, kayna¤›-  vücut fonksiyon kayb› oran›n›n  veya büyüme aflamas›ndaki flir-
          n› da bulup kullanarak üretime  yüzde 40 ve üzerinde oldu¤unu,  ketlere aktaran gerçek kifliler,
          ve hizmete dönüfltüren, ifl kur-  sa¤l›k kurulu raporu ile belgele-  kiflisel maddi varl›klar›n› ve tec-
          man›n her aflamas›nda kendili-   yen kiflidir.                    rübelerini bafllang›ç aflamas›n-
          ¤inden inisiyatif alan lider   özel-  Sosyal giriflimci: Sosyal so-  daki flirketlere aktaran gerçek
          likli, ifl gelifltirmede riskleri  he-  runlar›n çözümünde sistematik  kiflilerdir.
          saplay›p önlemini alarak yoluna
          devam edebilen, sürekli yenilik  OECD: “G‹R‹fi‹MC‹; YEN‹ ÜRÜN, SÜREÇ VEYA
          arayan ve kendisi beklenti olufl-
          turand›r.                       PAZARLARI TESP‹T ED‹P BUNLARI KULLANARAK YEN‹
            OECD giriflimci tan›m›n› flu fle-  B‹R EKONOM‹K FAAL‹YET BAfiLATAN VEYA VAR OLAN
          kilde sadelefltiriyor: “Giriflimci,  B‹R EKONOM‹K FAAL‹YET‹ BÜYÜTEREK DE⁄ER
          yeni ürün, süreç veya pazarlar›  YARATAN K‹fi‹D‹R.”
          tespit edip bunlar› kullanarak yeni
          bir ekonomik faaliyet bafllatan ve-
          ya varolan bir ekonomik faaliyeti
          büyüterek de¤er yaratan kiflidir.”
            TÜRK‹YE’DE
            G‹R‹fi‹MC‹ K‹MD‹R?
            Türkiye GiSEP 2015-2018 ile
          ayr›nt›l› ve operasyonel giriflimci
          tan›m›n› benimsemifltir, flöyledir:
            KOB‹: Giriflimcinin faaliyet gös-
          terdi¤i iflletme; mikro, küçük veya
          orta ölçekli iflletmedir.
            Yasall›k: Giriflimci iflletmesini,
          Türk Ticaret Kanunu, Borçlar Ka-
          nunu ve Esnaf ve Sanatkarlar
          Meslek Kurulufllar› Kanunu ve il-
          gili di¤er kanunlarda tan›mlanan
          flekil ve türde kurar.
            Potansiyel giriflimci: Kendi
          iflini kurma niyeti / ihtimali olan
          kiflidir. Kurulufl aflamas›ndaki gi-
          riflimci, yeni bir ifl kurma eylemi-
                                                                                    A€ustos 2015 KobiEfor 21
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26