Page 120 - KobiEfor_Agustos_2015
P. 120

PAZAR ÜLKE











                       Ekonomik yapt›r›mlar 2015 y›l› içinde son bulacak
                       Ekonomik yapt›r›mlar 2015 y›l› içinde son bulacak
                       Ekonomik yapt›r›mlar 2015 y›l› içinde son bulacak
                      ‹RAN’› flimdi seyret!







            Ekonomik ve siyasi ambargonun son
            bulmas›yla birlikte ‹ran ekonomisinin
           dizginlerinden kurtulmas› ve büyük bir
               at›l›m  içine girmesi bekleniyor.
            Büyüyen ‹ran ekonomisinin çok cazip
             f›rsatlar sunaca¤› ülkelerin bafl›nda
                       ise Türkiye geliyor.
          A        mbargo kalkt›; art›k gözümüzü ‹ran’a


                   çevirelim, tan›yal›m, unuttuk ise hat›rla-
                   yal›m.
                   Güvenli ticaret: ‹ran ile ticaret neredey-
                                                            Enerji zenginli¤i: ‹ran zaten ticari zenginli¤ini
                   se “devlet ile ticaret”mifl gibi garanti al-
                   t›ndad›r. Ekonominin yüzde 45’i “bon-  herkesin bildi¤i bir ülkedir. Tarihi ‹pek Yolu’nun en
                                                          genifl halkas›d›r.  Dünya kesinleflmifl ham petrol
          yad” olarak adland›r›lan halk vak›flar› arac›l›¤› ile  rezervlerinin yüzde 11.5’ine (Suudi Arabistan ve
          dolayl› olarak, yüzde 40’› do¤rudan devletin kontro-  Kanada’n›n ard›ndan 3. s›rada) sahiptir. Ayr›ca ‹ran,
          lündedir. Kalan ekonomik faaliyetlerin yüzde 15’i  dünyan›n en büyük 3. petrol üreticisidir.
          ise, “bazaar” denilen yap›lar çerçevesinde muhafa-  ‹ran, do¤algaz rezervleri aç›s›ndan da Rusya’n›n
          zakar ifladamlar›n›n elindedir. Bat›l› anlamda faali-  ard›ndan dünya 2.’sidir. ‹ran’›n ihracat gelirlerinin
          yet gösteren özel sektör yap›lar› ise büyük kentler-  yüzde 80-90’›, bütçe gelirlerinin ise yüzde 40-50’si
          den bafllayarak yayg›nlafl›yor.                   petrolden elde edilmektedir.
            Ambargosuz ekonomi: 78 milyon nüfuslu ‹ran’da   Türkiye-‹ran ticareti: ‹ran, Türkiye taraf›ndan
          ekonomik yap› son derece dinamiktir, ifl ahlak›yla  “Hedef Ülke”lerinden biri olarak belirlenmifltir.
          donanm›flt›r, serbest piyasa k›vam›nda ifllemektedir.  Türkiye-‹ran ticareti, üzerinde biraz çal›flmayla çok
          Unutulmas›n, 1979 y›l›ndan beri 35 y›ld›r yapt›r›mlar  yüksek limitlere ç›kabilecek türdendir, çünkü birbi-
          alt›nda iflleyen ‹ran ekonomisinin, 2016 y›l›ndan iti-  rini tamamlayan ekonomik yap›lar sözkonusudur.
          baren ambargosuz olaca¤› ve flaha kalkaca¤›, bütün  ‹ran-Türkiye ticareti 10-21 milyar dolar band›nda
          dünyada kabul gören bir görüfl olmufltur.
                                                          dalgal› seyretmektedir. Türkiye aleyhine seyreden
                                                          d›fl ticaret dengesi, ‹ran lehine 5-6 milyar dolar aç›k
                                                          verdi¤imiz bir yap›dad›r.
                                                            ‹hracat potansiyelimiz: ‹ran ekonomisi bir dönü-
                                                          flüm yaflamaktad›r. Özellikle turizm, enerji, bankac›-
                                                          l›k, petrokimya, telekomünikasyon, ulaflt›rma ve oto-
                                                          motiv sektörlerinde büyük f›rsatlar sunmaktad›r.
                                                            Yat›r›m alanlar›: ‹ran’›n turizm altyap›s› ulus-
                                                          lararas› standartlarda genifl bir turist kitlesini
                                                          a¤›rlamak için yeterli de¤ildir. ‹ran’›n turizm alt-
                                                          yap›s›n›n oluflturulmas›nda, özellikle havaalan›,
                                                          karayolu, otel ve konaklama tesislerinin inflaas›,
                                                          modernizasyonu ve iflletilmesi konusunda ifl im-
                                                          kanlar› mevcuttur. Ayr›ca ‹ran ile deniz tafl›mac›-
                                                          l›¤› konusunda, özellikle Hazar Denizi’nde ve Ka-
          120 KobiEfor A€ustos 2015
   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125