Page 39 - KobiEfor_Ocak_2015
P. 39

Türkiye’nin 2015 ekonomi gündemi                Türkiye’nin 2015 ekonomi gündemi
                         AKKAN SUVER                         GÜLDEN TÜRKTAN
                         Marmara Grubu Vakf› Baflkan›         KAG‹DER Baflkan›

                           Adalet ekonomiye                       Piyasa güven
                              güç kazand›r›r                         verecek
                                                                2015 y›l› ekonomik gidiflat
                            Türkiye’nin 2015 y›l›nda bafla-
                         r›l› bir ekonomiye sahip olabilme-  öngörüm oldukça olumlu. Y›-
                         si öncelikle demokrasi ve hukuk     l›n ilk dört ay›nda her zaman
                         ilkelerinin tam ifller hale gelme-   oldu¤u gibi, öncelikli olarak,
                         siyle orant›l›d›r. Adalete güven    seçim ekonomisi hüküm sü-
                         ekonomiye kendili¤inden güç ka-     rece¤i için iç piyasa hoflgörülü
             zand›r›r. Gene baflar›l› bir ekonomi cari a盤›n  ve güven verici olacakt›r. Müdahil olmayan ve
             kapat›lmas›na, hatta cari fazla vermeye dayan›r.   geliflen bir ekonomi bekliyorum. 2015 Haziran
               2015 y›l›nda ‹stanbul’u dünyan›n önemli fi-   ay›ndan sonra da Avrupa ekonomisinin aç›l-
             nans merkezlerinden biri yapmay› tasarlamal›-   mas›n› ve dünyadaki ekonomik stresin azala-
             y›z. Böylelikle Ortado¤u’da ve Balkanlar’da lider  ca¤›n› öngörüyorum. Bu durumda da turizm
             olma f›rsat›n› elde edebiliriz.                 gelirleri ve yurtd›fl›ndan yat›r›mlar artacak di-
               Yenilebilir enerji kaynaklar›n› en az yüzde 30  ye düflünüyorum.  Rusya bir soru iflareti ve ül-
             seviyesine ç›karmay› hedeflemeliyiz. Orman      kemizi de etkileyen bir ülke, Rusya d›fl› fonlar-
             varl›¤›n› da ülke toplam alan›n›n yüzde 30’una  dan ve yat›r›mlardan pay almay› baflarmam›z
             ç›karmay› planlamal›y›z. Deniz ticaret filosunu  gerekiyor. Yabanc› yat›r›mlar için ülkedeki ya-
             modernize etmeli, turist say›s›n›n da 30 milyo-  salar›n üstünlü¤ünün ve güvencesinin yerinde
             nun alt›na inmemesini sa¤lamal›y›z.             oldu¤unu ispat etmemiz gerekiyor. Önce sa¤-
               Mutlaka küresel biliflim teknolojileri pazar›n-  lam bir adalet sistemi, sonra ekonomik gelifl-
             da söz sahibi olan bir flirketin yarat›lmas›yla en  me geliyor.
             az bir ulusal markaya ve de tasar›m›yla bize ait   Elbette adalet reformu, çok öncelikli ve önem-
             bir ulusal ürüne sahip olman›n yollar›n› arama-  li. Bireysel özgürlükler, eflitlikçi yaklafl›mlar ve
             l›y›z. Böylelikle daha gezgin daha bar›flç›l daha  tüm Türkiye için kutuplaflmadan hep birlikte ya-
             adil daha müreffeh bir Türkiye'ye kavufluruz.    flayabilmek en önemli önceli¤imiz. Birey özgür-
               Ekonomik kalk›nman›n sürdürülebilir olmas›    lükler ve eflitlikçi bak›fl ile cinsiyet eflitli¤inin ül-
             için 2015 y›l›nda Türkiye AB ile ba¤lar›n› s›klafl-  keyi kalk›nd›racak ve gelifltirecek olmas›na her-
             t›rmal› ve ihracatla ileri ve ileri teknoloji ürünle-  kesin inanmas›n› sa¤layacak programlar olufltu-
             rinin pay›n› yüzde 20’lere ç›karmal›d›r.        rabilmemiz gerekiyor.


            kezi içerisinde yeralmas›.                        Bu program çerçeve-
              l Türkiye’nin finansal geliflmifllik aç›s›ndan ilk  sinde, mevcut har-
            30 ülke içerisinde yeralmas›.                   cama programlar›
              l Finansal hizmetler sektörünün GSYH içindeki  gözden geçirilerek
            pay›n›n yüzde 6’ya yükselmesi.                  verimsiz harcama-
                                                            lar›n tasfiye edil-
            4     KAMU HARCAMALARININ                       mesi, bu yolla

                  RASYONELLEfiT‹R‹LMES‹                      oluflturulacak
                                                            mali alan›n önce-
                                                            likli harcama alan-
              Sosyal refah›n art›r›lmas› ve adaletli paylafl›m›n  lar›na tahsis edilmesi
            sa¤lanmas› ile istikrarl› büyüme sürecinin tesisin-  ve kamu faiz d›fl› harca-
            de önemli bir politika arac› olan kamu kaynaklar›-  ma büyüklü¤ünün belirli
            n›n etkin kullan›m›, sa¤l›kl› iflleyen bir kamu mali  bir seviyede tutulmas› amaçlanmaktad›r.
            yap›s›n›n da en önemli unsurlar›ndan biridir. Kamu  Program Hedefleri
            harcamalar›n›n etkinli¤inin ölçülmesi ve bu kap-  l Kamu kesimi borçlanma gere¤inin GSYH’ya
            samda, bir kamu harcamas›ndan beklenen fayda-   oran›n›n Plan dönemi sonunda en fazla yüzde 0.5
            n›n ve ayn› harcaman›n genel ekonomi üzerindeki  olmas›.
            etkisinin do¤ru ve zaman›nda tespiti ve analizi   l Harcamalar›n yerindeli¤i ve kalitesinin art›r›l-
            önem arz etmektedir.                            mas›.
                                                                                       Ocak 2015 KobiEfor 39
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44