Page 40 - KobiEfor_Ekim_2014
P. 40
HABER
ALMANYA ‹LE YARIfiMALIYIZ
larla imalat sanayinin gayri safi yurtiçi has›ladaki
(GSY‹H) pay›n›n azalmad›¤›n›, 1998'de yüzde 23.6 Fikri Ifl›k;
olan bu oran›n, 2013 sonu itibar›yla yüzde 24.1'e
ç›kt›¤›n› hat›rlatt›. “Hizmet fliflkinli¤i
Cari fiyatlarla imalat sanayinin GSY‹H'deki pay›- kentleflmekten geliyor”
n›n ise 1998'de yüzde 23.6 iken, 2002'de kendileri
iktidar› devrald›klar›nda yüzde 17.6, 2013 sonunda “K›rsaldan kente gelenler tar›mdan direk sa-
ise yüzde 15.3 oldu¤unu belirten Ifl›k, burada sade- nayiye geçemiyor direkt hizmet sektörüne geçe-
ce küçük bir düflme oldu¤una dikkati çekti. Sanayi biliyor. O da hizmet sektörünün a¤›rl›¤›n› artt›-
ürünlerindeki fiyat art›fl›n›n hizmet sektöründeki r›yor, a¤›rl›¤›n›n artmas› sanayi sektörünün gö-
fiyat art›fl›ndan daha az oldu¤una iflaret eden Ifl›k, receli olarak cari fiyatlarda düflmesini getiriyor.
bunun da cari fiyatlarla GSY‹H'deki sanayinin pay›- Ama bu rakamlar Türkiye'de çok anlaml› düflüfl-
n› azaltt›¤›n›, burada flehirleflme ve harcama al›fl- leri göstermiyor. Yüzde 2 kadar düflmüfl son on
kanl›klar›n›n de¤iflmesinin de önemli bir faktör ol- y›lda sabit fiyatlarda. Türkiye'nin bu noktada Al-
du¤unu dile getirdi. manya ve Güney Kore ile yar›flmas› laz›m, hede-
Ifl›k, ülkelerin GSY‹H'lerinde imalat sanayinin fimiz o olmal›. Almanya cari fiyatta da sabit fi-
hangi orana sahip oldu¤una yönelik karfl›laflt›rma- yatta da artt›rm›fl pay›n›, Güney Kore artt›rm›fl.
l› örnekler vererek, "Biz imalat sanayinin Türkiye de artt›rmal›. 62. Hükümet program›nda
GSY‹H'deki pay›n› özellikle art›raca¤›z ama bir fe- en öncelikli alanlardan biri de reel sektörün,
laket tablosu da yok. Onu da söylemek laz›m. Bu, imalat sanayinin gayrisafi yurtiçi has›ladaki pa-
önümüzdeki süreçte bizim öncelik alanlar›m›zdan y›n› artt›rmak.”
birisi olacak" diye konufltu.
TASARIM YAPAN VE %8.8
%7.7
YAPMAYAN KARLILI⁄I
%6.1
%5.3 %5.0
%4.7 %4.4
%4.0
%3.3
%1.5
Mikro Küçük Orta Büyük Tüm ölçekler
Tasar›m yapmayan Tasar›m yapan
Bu tabloda imalat sanayinde faaliyet gösteren giriflimlerin faaliyet karl›l›k oranlar› ölçek yap›s›na göre ayr› ayr›
hesaplanm›flt›r. 2006-2013 dönemi 8 y›ll›k veri seti tasar›m yapan firmalar›n karl›l›k oranlar›n›n,
tasar›m yapmayanlara göre daha yüksek oldu¤unu gösteriyor. Ayr›ca tasar›m yapan firmalarda ölçek
yap›s› büyüdükçe faaliyet karl›l›¤›n›n da artt›¤› görülmektedir.
40 KobiEfor Ekim 2014