Page 36 - KobiEfor_Ekim_2014
P. 36
HABER
BANKA KRED‹LER‹NDE SEKTÖR PAYLARI (%)
Sektörler 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013
‹malat 35.9 34.1 36.4 34.3 33.5 33.2 32.1 29.6
Ticaret 23.4 21.9 22.0 22.0 23.3 22.7 23.8 22.8
‹nflaat 06.2 07.7 08.9 09.2 10.1 11.1 11.8 12.3
Ulaflt›rma 06.1 06.8 06.8 06.3 05.9 06.0 05.6 05.2
Konaklama 03.7 03.6 03.7 03.8 03.9 03.8 03.7 04.5
Tablo; ‘‹malat, Ticaret, ‹nflaat, Ulaflt›rma ve Konaklama’ sektörlerinin 2006-2013 dönemi için banka kredi
paylar›ndaki de¤iflimleri gösteriyor: ‹nflaat sektörünün banka kredilerindeki pay› 2006’dan 2013’e do¤ru
sürekli artt›, % 6.2’den %12.3’e ç›kt›. ‘‹malat Sanayi’nde faaliyet gösteren giriflimlerin 2006’da % 35.9 olan
banka kredi pay› 2013 y›l›nda % 29.6’ya geriledi. ‘Ticaret, Ulaflt›rma ve Konaklama’ sektörlerinin paylar›nda
önemli de¤iflim olmad›.
teknoloji düzeyinde bulunan giriflimleri en az 4 y›l
süreyle genel yönetim giderleri aç›s›ndan destek-
lemeliyiz. Bu bize Giriflimci Bilgi Sistemi'nin sun-
du¤u çok çarp›c› bir sonuç" de¤erlendirmesini
yapt›.
‹hracat yapan yapmayan
Ifl›k, Türkiye'de ihracat yapan firmalar ile ihra-
cat yapmayan firmalar aras›ndaki faaliyet kar› ora-
n› fark›n›n iki kat›n üzerine ç›kt›¤›n›n alt›n› çizdi.
Tüm ölçeklerin ihracat yapmas›n› desteklemenin
faaliyet kar›n› art›rmaya destek olaca¤›n› söyleyen
Ifl›k, toplumun refah seviyesinin teknoloji düzeyine
ba¤l› oldu¤unu hat›rlatt›.
SEKTÖREL YAKLAfiIM Sektörel yerlilik oranlar›
Ifl›k, 2007-2012 döneminde imalat sanayi yerlilik
Fikri Ifl›k; oran›na bak›ld›¤›nda en yüksek yerlilik oran›n›n
“‹stikrarl› büyüme için sanayi” mobilya sektörü, en düflük yerlilik oran›n›n ise kok
kömürü ve rafine edilmifl petrol ürünlerinde görül-
“K›sa vadeli kar noktas›nda inflaat ve gayri- dü¤ünü kaydetti.
menkul sanayiye göre daha karl›. Ama uzun va-
deli istikrarl› bir büyüme için sanayi her zaman Bölgesel yo¤unlaflma
karl›d›r. Bölgeleraras› ticarete bak›ld›¤›nda Marmara
Bir kere sektörel yaklafl›m› önplana ald›k. ‹ki Bölgesi'nin net sat›c› oldu¤una dikkati çeken Ifl›k,
temel önceli¤imiz var. Bir, Türkiye'nin büyüme- "Marmara Bölgesi Türkiye'deki mal ve hizmet tica-
si ihracat›n›n artmas›, üretiminin artmas›, yat›r›- retinin yüzde 40'›n› kendi içinde yap›yor. Asl›nda
m›n artmas›. ‹ki, cari a盤›n azalmas›. Bunun için Türkiye'nin ekonomik yo¤unlaflmas›n›n tipik gös-
de sektör sektör çal›flmalar yap›yoruz. tergesidir. Bütün bölgeler de Marmara Bölge-
Asl›nda sabit fiyatlarla imalat sanayinin ve sa- si'nden net al›c›. Hiçbir bölge Marmara Bölgesi’ne
nayinin gayrisafi yurtiçi has›la içindeki pay› azal- ald›¤› üründen daha çok ürün satam›yor" bilgileri-
m›yor. Ama cari fiyatlarda küçük bir düflüfl var. ni paylaflt›.
Onun da birkaç temel sebebi var. Bir, ulus-
lararas› rekabete aç›k oldu¤u için orada fiyat ar-
t›fl› hizmet sektöründeki kadar kolay olmuyor.
Hizmet yerelde üretiliyor ve yerelde tüketiliyor.
Onun için orada çok daha rahat fiyat art›fl› yap›-
labiliyor. Sanayi dedi¤iniz zaman ki Türkiye’nin
ihracat›n›n yüzde 95’i genel olarak söyledi¤imiz-
de sanayi ürünü. Orada fiyatlar sizin arzunuza
göre artm›yor, uluslararas› rekabet belirliyor.
Gayrimenkul fiyatlar› çok daha h›zl› art›yor.”
36 KobiEfor Ekim 2014