Page 36 - KobiEfor_Ekim_2014
P. 36

HABER





                                                 BANKA KRED‹LER‹NDE SEKTÖR PAYLARI (%)
                                                  Sektörler   2006  2007  2008  2009  2010 2011  2012  2013
                                                  ‹malat      35.9 34.1 36.4 34.3 33.5   33.2   32.1   29.6
                                                  Ticaret     23.4 21.9 22.0 22.0 23.3   22.7   23.8   22.8
                                                  ‹nflaat      06.2 07.7 08.9 09.2 10.1   11.1   11.8   12.3
                                                  Ulaflt›rma   06.1 06.8 06.8 06.3 05.9   06.0   05.6   05.2
                                                  Konaklama   03.7 03.6 03.7 03.8 03.9   03.8   03.7   04.5

               Tablo; ‘‹malat, Ticaret, ‹nflaat, Ulaflt›rma ve Konaklama’ sektörlerinin 2006-2013 dönemi için banka kredi
               paylar›ndaki de¤iflimleri gösteriyor: ‹nflaat sektörünün banka kredilerindeki pay› 2006’dan 2013’e do¤ru
              sürekli artt›,  % 6.2’den %12.3’e ç›kt›. ‘‹malat Sanayi’nde faaliyet gösteren giriflimlerin  2006’da % 35.9 olan
              banka kredi pay› 2013 y›l›nda % 29.6’ya geriledi. ‘Ticaret, Ulaflt›rma ve Konaklama’ sektörlerinin paylar›nda
                                                önemli de¤iflim olmad›.

                                                            teknoloji düzeyinde bulunan giriflimleri en az 4 y›l
                                                            süreyle genel yönetim giderleri aç›s›ndan destek-
                                                            lemeliyiz. Bu bize Giriflimci Bilgi Sistemi'nin sun-
                                                            du¤u çok çarp›c› bir sonuç" de¤erlendirmesini
                                                            yapt›.

                                                              ‹hracat yapan yapmayan
                                                              Ifl›k, Türkiye'de ihracat yapan firmalar ile ihra-
                                                            cat yapmayan firmalar aras›ndaki faaliyet kar› ora-
                                                            n› fark›n›n iki kat›n üzerine ç›kt›¤›n›n alt›n› çizdi.
                                                            Tüm ölçeklerin ihracat yapmas›n› desteklemenin
                                                            faaliyet kar›n› art›rmaya destek olaca¤›n› söyleyen
                                                            Ifl›k, toplumun refah seviyesinin teknoloji düzeyine
                                                            ba¤l› oldu¤unu hat›rlatt›.
                  SEKTÖREL YAKLAfiIM                           Sektörel yerlilik  oranlar›
                                                              Ifl›k, 2007-2012 döneminde imalat sanayi yerlilik
            Fikri Ifl›k;                                     oran›na bak›ld›¤›nda en yüksek yerlilik oran›n›n
              “‹stikrarl› büyüme için sanayi”               mobilya sektörü, en düflük yerlilik oran›n›n ise kok
                                                            kömürü ve rafine edilmifl petrol ürünlerinde görül-
               “K›sa vadeli kar noktas›nda inflaat ve gayri-  dü¤ünü kaydetti.
            menkul sanayiye göre daha karl›. Ama uzun va-
            deli istikrarl› bir büyüme için sanayi her zaman  Bölgesel yo¤unlaflma
            karl›d›r.                                         Bölgeleraras› ticarete bak›ld›¤›nda Marmara
               Bir kere sektörel yaklafl›m› önplana ald›k. ‹ki  Bölgesi'nin net sat›c› oldu¤una dikkati çeken Ifl›k,
            temel önceli¤imiz var. Bir, Türkiye'nin büyüme-  "Marmara Bölgesi Türkiye'deki mal ve hizmet tica-
            si ihracat›n›n artmas›, üretiminin artmas›, yat›r›-  retinin yüzde 40'›n› kendi içinde yap›yor. Asl›nda
            m›n artmas›. ‹ki, cari a盤›n azalmas›. Bunun için  Türkiye'nin ekonomik yo¤unlaflmas›n›n tipik gös-
            de sektör sektör çal›flmalar yap›yoruz.          tergesidir. Bütün bölgeler de Marmara Bölge-
               Asl›nda sabit fiyatlarla imalat sanayinin ve sa-  si'nden net al›c›. Hiçbir bölge Marmara Bölgesi’ne
            nayinin gayrisafi yurtiçi has›la içindeki pay› azal-  ald›¤› üründen daha çok ürün satam›yor" bilgileri-
            m›yor. Ama cari fiyatlarda küçük bir düflüfl var.  ni paylaflt›.
            Onun da birkaç temel sebebi var. Bir, ulus-
            lararas› rekabete aç›k oldu¤u için orada fiyat ar-
            t›fl› hizmet sektöründeki kadar kolay olmuyor.
            Hizmet yerelde üretiliyor ve yerelde tüketiliyor.
            Onun için orada çok daha rahat fiyat art›fl› yap›-
            labiliyor. Sanayi dedi¤iniz zaman ki Türkiye’nin
            ihracat›n›n yüzde 95’i genel olarak söyledi¤imiz-
            de sanayi ürünü. Orada fiyatlar sizin arzunuza
            göre artm›yor, uluslararas› rekabet belirliyor.
            Gayrimenkul fiyatlar› çok daha h›zl› art›yor.”

           36 KobiEfor Ekim 2014
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41