Page 44 - KobiEfor_Haziran_2013
P. 44

UZMAN                                      Türkiye Müflteri
                                                    Memnuniyeti Endeksi

                                       K     alDer olarak ‘Mükemmellik’ kültürü-  kenlerimiz; Müflteri Beklentileri, Alg›lanan
                                             nü yaflam biçimine dönüfltürerek,
                                                                          Kalite, Alg›lanan De¤er ile Müflteri Memnu-
                                                                          niyeti aras›ndaki nedensel iliflkiyi, di¤er ta-
                                             ülkemizin rekabet gücünün ve gelifl-
                                             mifllik düzeyinin yükseltilmesine
                                                                          flikayetleri ve müflteri ba¤l›l›¤› aras›ndaki
                                             katk›da bulunmak amac› ile 22 y›ld›r  raftan da müflteri memnuniyeti ile müflteri
                                        çal›flmalar›m›z› sürdürmekteyiz. Bu uzun ve  sonuç iliflkisini göstermektedir. TMME,
                                        zorlu süreçte, kurulufllara ç›kt›klar› kalite  ‘Müflteri Memnuniyeti’nin zaman içindeki
                                        yolculu¤unda rehber olup yol göstermek,  e¤ilimlerinin izlenmesi, müflteri ba¤l›l›¤›,
                                        yollar›na ›fl›k tutmak istedik ve birçok ilke  buna ba¤l› olarak karl›l›k ve rekabet edebi-
                                        imza att›k. Kurulufllar›n tüm süreçlerinde  lirlik hakk›nda önemli bilgiler vermektedir.
                                        sürekli iyileflmeyi esas almalar›n›n önemini  Dolay›s› ile TMME;
                                        vurgulad›k. “Ölçmedi¤inizi iyilefltiremezsi-  l Ülkedeki ürün ve hizmetlere ait kalite ve
                                        niz. Ölçmek anlamak ve bilmektir. Bilmek  müflteri memnuniyeti art›yor mu, azal›yor
                                        yönetmektir” yaklafl›m›ndan hareketle,  mu?
                                        2005 y›l›nda KalDer ve KA Araflt›rma Ltd.  l Bu art›fl ya da azalma endüstrinin belirli
                                        fiti. ortak giriflimiyle, baflta ABD olmak üze-  sektörlerine mi ait, sadece baz› sektörlerde
                                        re, Avrupa ve Asya’da birçok ülkede uygu-  mi görülüyor ya da belirli kurulufllara m›
                                        lanmakta olan “Ulusal Müflteri Memnuniye-  özgü?
                                        ti Endeksi” ad›yla ülkemizde de uygulama-  l Bu art›fl ya da azalma uluslararas› e¤ilim-
                                        ya bafllad›k.                      lere uygun mu; yoksa ülkemize özgü farkl›-
             A. HAMD‹ DO⁄AN             Sürecin bafllat›lma gerekçesi ve anlam›n›  l›klar m› var? gibi ülke ekonomisi hakk›nda
                                        ‘metod’a ad›n› veren Prof. Dr. Fornell’in ifa-  birçok soruyu yan›tlamaktad›r.
             KalDer                     deleriyle aktarmak isteriz. Diyor ki; “Müfl-  l Müflteri memnuniyeti, entelektüel serma-
                                        teri kaliteyi alg›larsa, bu müflteri memnuni-  yenin dolay›s› ile pazar de¤erinin en önem-
             Yönetim Kurulu Baflkan›     yeti ile ortaya ç›kar. Bu müflteri memnuni-  li parametrelerden biridir. Bu önümüzdeki
                                        yeti, artan bir gelir anlam›na gelmektedir.  dönemde TMME ile daha da netlik kazana-
                                        Müflteriler do¤rudan bir kurumun bilanço-  cakt›r.
             KalDer olarak              sunda görünmese de bir ekonomik de¤er  l ABD’de oldu¤u gibi TMME puan›n› art›-
                                        olarak mutlaka gösterilmelidir.”   ran kurulufllar ayn› art›fl›n borsa pazar de-
             ‘Mükemmellik’              Sekizinci y›l›n› tamamlad›¤›m›z ulusal en-  ¤erlerine de yans›d›¤›n› göreceklerdir.
                                        deks çal›flmam›zla tüketicilere, tarafs›z bir  lTMME sektör içindeki memnuniyeti oldu-
           kültürünü yaflam              ölçüm ile beklentilerini, memnuniyetlerini  ¤u gibi sektörler aras›nda da müflterisini en
                 biçimine               ve flikayetlerini duyurma imkan›, kurulufl-  çok memnun eden sektör ve kurumlar› be-
                                                                          lirler.
                                        lara, kendisinin ve rakiplerinin durumunu
             dönüfltürerek,              görme ve strateji gelifltirme f›rsat›; ülke yö-  l TMME önümüzdeki y›llar itibar› ile trend
                                        netimlerine ise ülke sanayinin, ürünlerin ve  analizine de olanak tan›yacakt›r.
           ülkemizin rekabet            hizmetlerin geliflme e¤ilimi hakk›nda bilgi  l TMME kurulufllar›n puanlar›n› art›rmak
                                        sahibi olma ve uluslararas› k›yaslama veri-  için hangi parametreleri gelifltirmeleri ge-
               gücünün ve               lerine ulaflma olana¤› sa¤lam›fl olduk.   rekti¤inin analizine de hizmet etmektedir.
               geliflmifllik              TMME Türkiye içinde sat›n al›nan ürün ve  KalDer ve Ka araflt›rma olarak en büyük ar-
                                        hizmetlerin müflterileri nezdinde memnuni-
                düzeyinin               yetlerinin ölçülmesi ve bunun lisansl› özel  zular›m›zdan biri TVME Türkiye Vatandafl
                                                                          Memnuniyeti Endeksini ç›kartabilmektir.
                                        ekonometrik bir model kullan›larak analiz
            yükseltilmesine             edilmesine dayanan ulusal sektörel kurum-  Özel sektörün yan›s›ra kamu sektöründe de
                                        sal bir ölçü sistemidir. Sistem ACSI (Ameri-  hedef kitlesinin memnuniyetini de¤erlen-
           katk›da bulunmak             can Customer Satisfaction Index) lisans›,  dirmeye istekli olan devlet ve yerel yöne-
                                        National Quality Research Center ve Michi-  tim kurumlar›na pusula hizmeti görmekte-
           amac› ile 22 y›ld›r          gan Üniversitesi proje yönetim deste¤iyle  dir. TMME, ABD’de kamu kurumlar›n›n en
            çal›flmalar›m›z›             yönetilmektedir. Dünyada, Amerika dahil  önemli performans kriteri olarak uygulad›k-
                                        20’yi aflk›n ülkede yürütülen ulusal müflte-
                                                                          lar› ve bu do¤rultuda devlet bütçesinden
            sürdürmekteyiz.             ri memnuniyeti endekslerinin Türkiye uygu-  pay ald›klar› sistemi Türkiye özelinde haya-
                                        lamas›d›r. Uluslararas› bir model kullan›l-
                                                                          ta geçirmeyi arzulamaktad›r. Vatandafl›n
            Bu uzun ve zorlu            mas› nedeni ile sonuçlar, di¤er ülkelerin  hoflnutlu¤u ülkenin geliflimi, iyi yönetiflimin
                                        sonuçlar› ile k›yaslanabilmektedir. Her çey-  kurallar› ve uygulamas› ile ilgili somut kri-
         süreçte, kurulufllara           rek dönemlerde TMME sonuçlar›n› kamuo-  terlerden biridir. 8 y›ld›r yap›lan ölçümler
                                        yu ile paylafl›yoruz.              sonucunda her sektörde birinciler olufltu.
            ç›kt›klar› kalite           2012 y›l› son çeyre¤inde TMME Ulusal  Tekrarlanan birincilikler sürdürülebilir bafla-
         yolculu¤unda rehber            Müflteri Memnuniyet oran› kuruluflundan  r› kavram›n› ortaya ç›kard›. Bu aflamada
                                                                          ödüllendirme ve tan›ma sürecimizin bir ge-
                                        bu yana en yüksek de¤ere ulaflarak yüzde
         olup yol göstermek,            76.3 olarak gerçekleflti. Ayn› dönemde  re¤i olarak sektör birincilerini onurland›ran
                                        Amerika ulusal endeksi de yüzde 76.3 ol-
                                                                          bir gala yeme¤i düzenlenerek bu baflar›y›
              yollar›na ›fl›k            mufltur. Bu baflar› ülkemiz iflletmelerinin  paylaflmak istedik. Kalite’yi tan›mlarken;
                                        eseridir. TMME kapsam›nda, her y›l yakla-  “Kalite müflteri beklentilerini karfl›lamak
           tutmak istedik ve            fl›k 35-40.000 müflteri görüflmesi ile 25 afl-  ve hatta bunun ötesine geçebilmekte-
                                        k›n sektörde yaklafl›k 120’ye yak›n kurulufl  dir”diyoruz.  KalDer Türkiye Mükemmellik
            birçok ilke imza            ba¤›ms›z olarak ölçülmektedir. TMME uy-  Ödülü ile ifl dünyas›n›n en prestijli ödül sü-
                   att›k.               gulamas› ülkemizde 8’nci y›l› geride b›rak›r-  recini ülkemizde 22 y›ld›r yürüten kurum-
                                        ken endeks oturmufltur. Model, 6 ana de-
                                                                          dur. Ayn› titizli¤imiz bu y›l ikincisi gerçek-
                                        ¤iflken ve bunlar› belirleyen 15-17 alt de¤ifl-  leflecek olan TMME ödül organizasyonun-
                                        ken için ölçüm yap›lmaktad›r. Ana de¤ifl-  da da devam edecektir.
           44 KobiEfor Haziran 2013
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49