Page 72 - KobiEfor_Temmuz_2012
P. 72
SEKTÖR/YEfi‹L ÇEVRE
Ömrünü Tamamlam›fl Araçlar(ÖTA) ve Yeniden Kullan›m Yedek Parça
Uygulamalar› (GREEN PARTS / REUSE)
Türkiye’nin baflta gelen
geri dönüflüm sorunu
Ö mrünü Tamamlam›fl Araçlar (ÖTA) ve Ye-
niden Kullan›m Yedek Parçalar› konusun-
da ÖTASAD (Ömrünü Tamamlam›fl Araç
Sanayicileri Derne¤i) Yönetim Kurulu Bafl-
kan› ve REMER Genel Müdürü Günay
Dar’›n geliflmelerle ilgili verdi¤i bilgiye göre 2010
y›l› bafl›nda T.C. Çevre ve fiehircilik Bakanl›¤› tara-
f›ndan yay›mlanan Ömrünü Tamamlam›fl Araçlar›n
Kontrolü Hakk›nda Yönetmelik bir ilk ad›m olufltur-
du. Yönetmelikte AB Komisyonu’nun ‘Geniflletilmifl
Üretici Sorumlulu¤u’ konsepti ile tan›flt›rd›¤› ilk AB
At›k Direktifi (Directive 2000/53/EC) esaslar› da gö-
zönünde bulunduruldu.
Günay Dar, konuyla ilgili geliflmeleri flöyle s›ral›-
yor: “Çevre ve insan sa¤l›¤›n›n korunmas› için araç-
lardan kaynaklanan at›klar›n oluflumunun engellen- sinde, sektörde bu hususla ilgili ifltigal eden firma-
mesi, Ömrünü Tamamlam›fl Araçlar ve bunlara ait lar taraf›ndan faaliyetlere k›sa süre içerisinde baflla-
parçalar›n yeniden kullan›m, geri dönüflüm ve geri n›lm›fl olmas›.”
kazan›m ifllemleriyle bertaraf edilecek at›k miktar›n›n Tüm dünyada “Green Parts/Reuse” olarak adlan-
azalt›lmas›, Ekonomik Operatörlerin ve ÖTA geçici d›r›lan, Ömrünü Tamamlam›fl Araçlardan kaynakla-
depolama alanlar›n›n tabi olacaklar› standartlar›n, nan kullan›m› mümkün yeniden kullan›labilir parça-
yükümlülüklerin ve kriterlerin belirlenmesi amaçlar› lar›n Türkiye’de yetersiz kullan›ld›¤›n› ve uyguland›-
do¤rultusunda yürürlükte olan, yönetmelik çerçeve- ¤›n› aktaran Dar, her geçen gün azalan hammadde
kaynaklar›na, Türkiye’de yeniden kullan›ma, geri ka-
zan›m ve geri dönüflüm oranlar›n›n düflüklü¤üne ve
Günay Dar
bu oranlar›n düflüklü¤ünden kaynaklanan çevre kir-
lili¤ine dikkat çekiyor. Dar, bu aksam parçalar›n ye-
niden kullan›m›n›n, baflta Amerika Birleflik Devletle-
ri, Japonya ve tüm Avrupa Birli¤i ülkeleri gibi güçlü
ekonomilere sahip, geliflmifl ülkeler taraf›ndan yay-
g›n flekilde uzun y›llard›r uygulamada olmas›n›n Tür-
kiye’nin bu fark› ivedi ad›mlarla kapatmas›n› zorun-
lu k›ld›¤›n› belirtiyor.
Günay Dar, bahse konu AB ELV Direktifi’nin araç
aksamlar›n›n tekrar kullan›m›, geri dönüfltürülmesi
ve kurtar›lmas› için aç›k niceliksel amaçlar belirledi-
¤ini ve üreticileri geri dönüfltürülebilir olacak flekilde
yeni araçlar imal etmeye zorlad›¤›n› belirtiyor. Dar,
üye ülkeler taraf›ndan Ömrünü Tamamlam›fl Araçlar
için toplama sistemlerinin kurulmas› ve yeniden kul-
72 KobiEfor Temmuz 2012