Page 76 - KobiEfor_Agustos_2011
P. 76

UZMAN                               ‘Ve Âlemi’nde Yafl›yoruz!
                                                  Seçenekleriniz Haz›r m›?


                                        A    rt›k neredeyse hiçbirfleye fla-  cat markalar›ndan. Bir zamanlar
                                             fl›rm›yoruz, herfley ola¤anlafl-
                                                                          akordiyon çalan, cambaz ayakl›¤›n-
                                             t›. Öylesine yo¤un ve s›k de-
                                                                          berté, grubun CEO’su. Dünyada yü-
                                        ¤iflim söz konusu ki! Yenilikler bile  da yürüyen, atefl yiyen Guy Lali-
                                        daha duyurulurken tükeniyor, ‘S›ra-  zün üzerinde flehirde, 50 milyondan
                                        da ne var? diyoruz. Öte yandan ya-  fazla seyirciyle buluflmufl. 20 y›l gibi
                                        flad›¤›m›z dünya tam anlam› ile bir  bir sürede, 100 y›lda ulafl›lamayacak
                                        ‘ve âlemi’ halini ald›. Hem mevcutla-  bir baflar›yla dünyan›n bir numaral›
                                        r› korumak, hem yenilikler eklemek;  sirki Ringling Bros. ve Barnum &
                                        hem sanal, hem fiziksel dünyalar  Bailey’nin gelir düzeylerine ulaflm›fl.
                                        hepsi birarada. Hepsinin bir kullan›-  Üstelik, farkl› e¤lence flekillerinin
                                        c›s› var zira. Ayn› tatil köyleri gibi;  geliflti¤i ve gösterilerde hayvan kul-
                                        müflteri her türlü hizmete diledi¤i  lan›m›na tepkinin artmas› nedeniyle
                                        an, diledi¤i kadar, diledi¤i yerden  art›k daralmakta olan bir endüstride.
                                        eriflmek istiyor.                  Ayr›ca pazar, belli bafll› birkaç kifli-
                                        Bir flekilde ‘seçenekli’, hatta ‘senar-  nin elinde iken.
                                        yolu’ yaflamak gere¤i sözkonusu.   Peki ne yapm›fllar? Bir sirkin sundu-
             IfiIK DEL‹ORMAN             Sadece yerel pazara hitap etmek de  ¤u tüm e¤lence ve heyecan›, tiyatro-
                                        salt uluslararas› çal›flmak da k›s›tl›  nun bütün incelikleri ve sanatsal
             AYDIN                      ürün portföyüne ya da ürün sa¤lay›-  zenginli¤iyle birlefltirmifller. Örne¤in
                                        c›ya ba¤l› kalmak da riskli olabilir.  palyaçolar tutulmufl, ancak esprileri
             isikaydin@novida.com.tr
                                        Her an denklemler de¤iflebiliyor.   daha nitelikli hale getirilmifl. Akro-
                                        ‹flleri kontrollü yönetmeyi sa¤laya-  batlar›n gösterileri daha estetik ve
                                        cak yap›lar› kurmak kadar, rakipler-  zeka ürünü hareketlerle süslenmifl.
             Mavi Okyanus               den farkl› k›lacak fikirler, ifl yap›fl fle-  Gösteri çad›rlar›, daha konforlu ve
                                        killeri, ürün ve hizmetleri gelifltire-  görsel hale getirilmifl. Performans-
                 stratejisi             cek zihniyeti yap›ya zerk etmek de  lar, sanatsal müzik, dans, birçok ya-
                                        önemli. Hem iflletmeye yön çizmek,  p›mla hikayelefltirilerek sunulmaya
            gelifltirebilmek             hem esnek ve çevik olabilmek; hem  bafllanm›fl. Çocuktan yafll›ya her yafl
               için ‘do¤ru              ifle ve olaylara vak›f olacak kadar  grubunu çekebilecek hale gelmifller.
                                                                          Broadway’den ilham alarak, y›lboyu
                                        içine girebilmek, hem de çal›flanlara
           sorular›’ sormak,            sorumluluk kadar özgürlük de tan›-  birçok farkl› gösteri, yap›mla seyirci
                                        yabilmek ki verim elde edilebilsin...  karfl›s›na ç›kmaktalar. Ayr›ca çevreci-
              bak›fl aç›s›n›             Operasyonu verimli k›larken müflte-  lik konusunda hassasiyetleri yüksek.
                                        rilerine de¤er katmay› es geçen ‘d›-  Do¤al olarak sunduklar› farkl› de¤e-
              geniflletmek,              flar›’. Hem göz, hem kulak aç›k ola-  rin karfl›l›¤›n› almay› da istemekte.
                                        cak ki; ‘pazarda neler oluyor, rakip-  Seyircisinin tiyatroya ödemeyi göze
           ‘farkl› ve de¤erli           ler ne yap›yor, do¤ru konumda m›-  alabilece¤i kadar sirk endüstrisinden
            ne yapabilirim’             y›z?’ bilelim. Tüm bunlar› kârl› ve  çok daha yüksek bir bedel talep et-
                                                                          mekte. En az›ndan web sitelerine bir
                                        büyüyerek yapabilmek.... Var m› bir
            sorgulamas›na               sihirli de¤nek?                   göz atman›z› öneririm:
                                        ‘Ve âlemine’ hitap edebilmek için  http://www.cirquedusoleil.com/.
                 kaymak,                yönetim biliminin sunduklar›ndan,  Bu örnek, mevcut endüstriden farkl›
                                        ortam ve iflletmelere en uygun olan-  bir segment oluflturarak, yeni bir pa-
               seçenekler               lar›n›n seçilerek, benimsenmesi da-  zar gelifltiriyor. Seyirci kitlesini ge-
            oluflturabilmek,             ha makul gibi. Gerçek anlamda çar-  niflletiyor ve nitelikli içerik sunuyor.
                                                                          Hem fark yarat›yor, hem müflterileri-
                                        p›c› bir model ve örne¤i paylaflmak
               olas›l›klar›             istiyorum: 2005 y›l›nda, W.C. Kim ve  ni memnun edecek flekilde de¤er su-
                                        R. Mauborgme’nin kaleme ald›¤›    nuyor; sonuçta karfl›l›¤›n› bekliyor...
            araflt›rmakla ifle            ‘Mavi Okyanus’ stratejisi, yönetim  Ama hak ediyor da... Sürekli ve y›l-
                                        ve ifl dünyas›na de¤erli katk›lar ge-  larca geliflerek.
              bafllanabilir.             tirdi. Mavi Okyanus, yeni, keflfedil-  Mavi Okyanus stratejisi gelifltirebil-
                                        memifl, bakir pazarlar oluflturmay›;  mek herkese nasip olmayabilir. Yine
                                        böylece rekabeti, oda¤›n d›fl›nda b›-  de ‘do¤ru sorular›’ sormak, bak›fl
                                        rakmay› savundu. Mümkün müdür?    aç›s›n› geniflletmek, ‘farkl› ve de¤er-
                                        Geçti¤imiz y›l ‹stanbul’da da gösteri  li ne yapabilirim’ sorgulamas›na kay-
                                        sergileyen Cirque du Soleil örne¤i  mak, seçenekler oluflturabilmek,
                                        oldukça etkileyici. Cirque du Soleil,  olas›l›klar› araflt›rmakla ifle bafllana-
                                        1984’te bir grup sokak göstericisi ta-  bilir.
                                        raf›ndan oluflturulmufl. Günümüzde,
                                        Kanada’n›n en büyük kültürel ihra-  Ramazan Bayram›n›z kutlu olsun!

           76 KobiEfor A¤ustos 2011
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81