Page 154 - KobiEfor_Ekim_2011
P. 154

PAZAR ÜLKE



                        KAZAK‹STAN’IN DIfi T‹CARET‹ (milyar dolar)
                 2003   2004   2005    2006   2007   2008   2009   2010
          ‹hracat 13.233  20.603  28.301  38.762  46.118  71.971  43.961  57.244
          ‹thalat  9.554  13.818  17.979 24.120 30.440  38.452 28.774 24.023
          Hacim 22.787  34.421 46.280 62.882 76.558 110.423 72.735 81.267
          Denge 3.679    6.785  10.322 14.642  15.678  33.519 15.187  33.221
          Kaynak: EIU (The Economist Intelligence Unit)-Kazakhstan Country Report, Temmuz 2010
          ve kalite bakımından ithal malları ile rekabet edebi-  alınmasında fayda vard›r.
          lir düzeyde de¤ildir. Sınırlarından ülkeye çok sayıda
          ucuz, kaçak mal girifli vard›r. Genifl ve geçifli kolay  Tüketim tercihleri
          sınırlar küçük ölçekli sınır ticaretine olanak tanımak-  Kazak tüketicilerinin tüketim tercihlerinde 4-5
          tad›r. Kayıtl› ithalat›n ço¤unlu¤u gıda dıflı tüketim  yıl öncesine kadar ürünlerin fiyat düzeyi daha faz-
          malları ve ikinci el arabalardan oluflur. Cari ifllemler  la etkili olurken, günümüzde Kazak ekonomisinin
          açı¤ı düflüktür, GSY‹H’ya oranı 2011’de yüzde 0,6  olumlu gidiflatı ve pazardaki geliflme paralelinde
          tahmin edilmektedir.                            kalite ön plana çıkmaya bafllamıfltır. Kazak tüketi-
                                                          cisinin kalite bilinci yüksek düzeydedir. Tüketiciler
            Pazar bilgileri                               özellikle son teknolojili, yeni çıkan ürünlere ilgi
            Ülkedeki da¤ıtım kanalları 2000’li yıllarda çeflit-  duymaktadır.
          lendi ve geliflti. Pazarlanacak ürünün özelliklerine  Tüketiciler genellikle küçük ambalajlarda, ihtiyacı
          ve sektörün yapısına göre ülkede çok çeflitli da¤ıtım  ve parası oldu¤unda satın almayı tercih etmektedir.
          seçeneklerinin kullanılması mümkündür. Ülke        Kazak pazarına yeni ürünler hızla girifl yapmak-
          çapında bir da¤ıtımcı ya da acenta ile oldu¤u kadar  tadır. Kazak tüketiciler, yeni çıkan ürünleri takip et-
          bölgesel da¤ıtımcı ya da acenta ile çalıflılması da  mekte ve hızla tüketmektedir. Kazak halkının oku-
          uygundur. Ya da ürünler bir depodan do¤rudan    ma-yazma oranı yüksek düzeydedir. Halkın özellikle
          satılabilir.                                    gazete ve dergi okuma oranı yüksek olup, gazete-
            Da¤ıtım kanallları hala kapsamlı e¤itim ve hizmet  lerde çıkan haberler tüketim alıflkanlıkları üzerinde
          deste¤i ihtiyacı içindedir. Ürünlerin da¤ıtımından so-  etkili olabilmektedir.
          rumlu olacak ticari partnerin seçiminde azami dü-
          zeyde dikkat gösterilmesi gerekmektedir. Olası part-  Türkiye-Kazakistan arası
          nerin piyasadaki ünü ve önceki iflleri gözden geçiril-  yük taflımacılı¤ı
          melidir. Taraflar arasında gayri kabili rücu (geri dö-  Türkiye-Kazakistan arasındaki taflımacılık genel-
          nülemez) akreditifle tahsilatın güvence altına  likle Ukrayna ve Rusya üzerinden ya da nadiren ‹ran
                                                          üzerinden gerçeklefltirilmektedir. ‹ran üzerinden ger-
                                                          çeklefltirilen taflımacılık sırasında mallar ‹ran, Türk-
                TÜRK‹YE KAZAK‹STAN T‹CARET‹               menistan ve Özbekistan üzerinden Kazakistan’a
                Yıllar  ‹hracat  ‹thalat   Denge   Hacim   ulafltırılmakta, ancak söz konusu ülkelerde yaflanan
                                                          sorunlar nedeni ile bu güzergah genellikle tercih
                1996   164.0   100.6    +63.4   264.6     edilmemektedir. Ukrayna üzerinden gerçeklefltirilen
                1997   210.6   165.3    +45.3   375.9     taflımalarda ise mallar Trabzon limanından Odessa
                1998   214.3   253.7    –39.4   468.0     limanına ulafltırılmakta, Odessa’da Ukrayna kontey-
                1999    96.6   295.9   –199.3   392.5     nerine yüklenmekte ve daha sonra Kazakistan’a var-
                2000    118.7  346.4   –227.7   465.1     maktad›r. Rusya üzerinden sevkiyatlarda ise Novo-
                2001    119.8   90.3    +29.5    210.1    rossiysk limanı üzerinden Rusya’nın kuzeyinden gi-
                2002   160.2   203.9    –43.7   364.0     dilmektedir. Tren ve karayolu güzergahlar› ayn›d›r.
                2003   234.0   266.6    –32.6   500.6
                2004   355.6   442.2    –86.6   797.8               YARARLI ADRESLER
                2005   459.9   558.9    –99.0  1.018.8     T.C. ASTANA BÜYÜKELÇ‹L‹⁄‹
                2006   696.8   993.7   –296.9  1.690.6     Posta Adresi: Tafienov No: 3, 010000
                2007 1.079.9 1.284.0   –204.2 2.363.9      Astana/KAZAKHSTAN
                2008   890.6 2.332.0 –1.441.4 3.222.6      Telefon:(+7 7172) 704 704
                                                           Konsolosluk fiubesi: (+7 7172) 704 620; 704 621
                2009   633.4 1.348.9   –715.5  1.982.3
                                                           Faks:(+7 7172) 204 531
                2010   819.9 2.464.3 –1.644.4 3.284.2      Konsolosluk fiubesi: (+7 71 72) 204 538
                2010*    81.2  346.4   –265.3   427.6      E-Posta: embassy.astana@mfa.gov.tr
                2011*   116.0  598.6   –482.7   714.6      Çalıflma Saatleri:
                                                           Pazartesi - Cuma 09:00 -18:30
                Kaynak: DTM Bilgi Sistemi                  Konsoloslu uk fiubesi Vatandafl Kabul: 09:00-12:30
                *:Ocak-fiubat

          154 KobiEfor Ekim 2011
   149   150   151   152   153   154   155   156   157   158   159