Page 54 - KobiEfor Temmuz - Ağustos 2025
P. 54
LOJ ST KTE D J TAL DÖNÜ ÜM VE SÜRDÜRÜLEB L RL K
araçları, elektronik belge yönetimi, siber güvenlik teknoloji-
leri ve akıllı taşımacılık yönetim sistemleri bulunuyor. Lojistikte dijitalleşme nedir?
Örneğin; IoT ve IIoT cihazları taşıma sırasında ürünlerin Lojistikte dijitalleşme; “Lojistik ve tedarik zinciri
ve kargonun konum, sıcaklık, nem gibi değerlerini gerçek yönetimi süreçlerinin teknoloji yardımıyla optimize
zamanlı izleyerek, takip edilmesini, yönetilmesini mümkün edilmesi, yeniden şekillendirilmesi. Bu süreç,
kılıyor, envanter yönetimi optimize edilebiliyor; özellikle has- Yapay Zeka (AI), Makine Öğrenimi (ML), Nesnelerin
sas ürünlerin (ilaç, gıda vb.) güvenliği artıyor, böylece taşıma İnterneti (IoT); Büyük Veri (Big Data), Veri Analitiği,
kaynaklı kayıp ve hasarlar azalıyor. Örneğin; yapay zekâ des- Bulut (Cloud) Bilişim, Blokzincir (Blockchain) gibi
tekli rota optimizasyonu, araçların en uygun güzergahı seç- teknolojilerin kullanımını içeriyor. Dijitalleşmenin
mesini sağlayarak, yakıt tüketimini ve teslimat sürelerini temel amacı, operasyonel verimliliği artırmak, ma-
azaltıyor. Uzmanlar, yapay zekâ tabanlı lojistik çözümleri kul- liyetleri düşürmek, müşteri memnuniyetini iyileş-
lanan firmalarda operasyonel maliyetlerin %15-20 oranında tirmek ve süreçler arası şeffaflığı sağlamak”
düştüğünü ifade ediyor. Blokzincir (Blockchain) teknolojisi ise olarak tanımlanıyor.
tedarik zinciri boyunca veri şeffaflığını ve güvenliğini sağlıyor.
Ürünlerin kökeninin doğrulanması, tedarik zincirindeki iş- jistik sektöründe müşteri sadakati ve memnuniyetini artır-
lemlerin kayda alınması ve akıllı sözleşmelerin kullanımı, lo- manın yanı sıra yeni iş modellerinin ve gelir akışlarının or-
jistikte sahteciliği önlüyor ve güvenilirliği artırıyor, müşteri taya çıkmasına olanak tanıyor.
güvenini pekiştiriyor. Lojistik karar alma süreçlerinin yeni merkezi: Büyük
Dijital ve yeşil dönüşüm ve sürdürülebilirlik çalışmaları Veri ve Analitik
çerçevesinde kullanılan bütün bu teknolojiler, lojistik ve ta- Büyük Veri (Big Data) ve Analitik çözümleri, lojistikte be-
şımacılık sektöründe rekabet avantajı sağlamanın yanı sıra lirsizliklerin azaltılmasını, süreçlerin optimize edilmesini,
şirketlerin sürdürülebilirlik hedeflerine ulaşmada da hızlı ve stratejik kararlar alınmasını sağlıyor. Öne çıkan kul-
önemli birer araç. Dijital dönüşüm ve sürdürülebilirlik aynı lanım alanları ise şöyle:
zamanda müşteri deneyimini iyileştirmeyi ve zenginleştir- •Talep Tahmini: AI (Yapay Zeka) ve ML (Makine Öğrenimi)
meyi hedefliyor. Gelişmiş analitik araçları, müşteri davra- algoritmaları, geçmiş satış verileri, sezonluk dalgalanmalar
nışları ve tercihleri hakkında derinlemesine bilgiler ve piyasa trendlerini analiz ederek stok ve taşıma ihtiyacını
sunarak, kişiselleştirilmiş hizmetlerin ve çözümlerin su- öngörüyor.
nulmasını sağlıyor. Dijital platformlar ve mobil uygulamalar, • Risk Yönetimi: Tedarik zincirinde yaşanabilecek kesin-
müşterilerin lojistik hizmet sağlayıcılarıyla etkileşimini ko- tiler, hava koşulları, siyasi olaylar gibi risk faktörleri erken
laylaştırıyor, sipariş takibi, geri bildirim ve destek hizmet- uyarı sistemleri ile belirleniyor.
lerini daha erişilebilir kılıyor. Kişiselleştirilmiş teslimat • Envanter Yönetimi: Doğru stok seviyelerinin korunması,
seçenekleri ve hızlı geri bildirim mekanizmalarıyla müşte- aşırı stok ya da stok yetersizliği risklerini azaltıyor, maliyetleri
rilerin beklentilerine daha iyi yanıt veriliyor. Blokzincir düşürüyor.
(Blockchain) teknolojisi, tedarik zinciri boyunca şeffaflık ve •Tedarikçi ve Taşıyıcı Performans Analizi: Veri analizi
güvenlik sağlayarak, sahteciliğin önlenmesine ve kaynak- ile performans ölçümü yapılarak, süreç iyileştirmeleri sağ-
ların doğrulanmasına yardımcı oluyor. Bu dijital araçlar, lo- lanıyor.
• Anlık Veri Paylaşımı ve Koordinasyon: Bulut bilişim
altyapısı, tüm paydaşların anlık veri paylaşımı yapabilmesini
sağlayarak şeffaflığı artırıyor ve koordinasyonu kolaylaştı-
rıyor. Böylece gecikmeler hızlıca tespit edilip müdahale edi-
lebiliyor.
Sürdürülebilir lojistik
Lojistik ve taşımacılık sektörünün karbon salımları, dünya
sera gazı emisyonlarının önemli bir bölümünü oluşturuyor.
Uluslararası Enerji Ajansı (IEA) verilerine göre; küresel ula-
şım sektörünün toplam karbon emisyonlarındaki payı yak-
laşık %24. Bu nedenle, lojistikte sürdürülebilirlik sadece
çevresel bir sorumluluk değil, aynı zamanda rekabet avantajı
sunuyor. DHL’in 2025 sürdürülebilirlik stratejisi, karbon
emisyonlarını %50 azaltma hedefiyle sektörün bu konuda
öncü firmalarından. Ayrıca, UPS ve FedEx gibi global oyun-
cular da elektrikli araç yatırımları ve yenilenebilir enerji kul-
lanımına ağırlık veriyor.
‘Lojistikte Dijitalleşme ve Sürdürülebilirlik’ ile sürdürü-
lebilir gelecek: Özetle; ‘Lojistikte Dijitalleşme ve Sürdürüle-
054 KobiEfor Temmuz-A ustos 2025