Page 46 - KobiEfor Temmuz - Ağustos 2025
P. 46

HABER



                 TOBB ve Mastercard iş birliğiyle hazırlanan Akıllı KOBİ Raporu

            KOB ’ler dijitalle mede neden zorlan	yor?


              TOBB (Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği) himayesinde faaliyetlerini sürdüren Akıllı KOBİ’nin
             Mastercard iş birliğiyle hazırladığı “KOBİ’lerin Dijital Dönüşümü Raporu”, Türkiye'nin dört bir
           yanından yüzlerce işletmenin deneyimlerinden yola çıkarak dijitalleşme sürecindeki ihtiyaçlarını,
                               fırsatlarını ve karşılaştıkları zorlukları ortaya koyuyor.
                 kıllı KOBİ, Türkiye’de KOBİ’lerin dijital dönüşüm sü-
               recinde karşılaştıkları zorlukları anlamak, ihtiyaçla-
          A rını ortaya koymak ve çözüm önerileri sunmak
          amacıyla gerçekleştirdiği kapsamlı araştırmasının bulgula-
          rını içeren yeni bir rapor yayınladı. Türkiye Odalar ve Borsalar
          Birliği (TOBB) ve Mastercard iş birliğiyle hazırlanan “KOBİ'le-
          rin Dijital Dönüşüm Raporu”, Türkiye’nin dört bir yanından
          yüzlerce KOBİ’nin görüşleri doğrultusunda oluşturuldu.
          Rapor, dijitalleşmenin KOBİ’ler için sunduğu fırsatları ve Tür-
          kiye ekonomisine katkılarını detaylı şekilde incelerken; iş-
          letmelerin  dijitalleşme  yolculuğundaki  durumunu,
          karşılaştıkları engelleri ve atılması gereken adımları veriye
          dayalı bir bakış açısıyla ortaya koyuyor.

          KOBİ’ler ekonominin taşıyıcısı,
          ancak dijitalleşmede geride
            Türkiye’de KOBİ’ler, tüm işletmelerin %99.7’sini, istihda-
          mın %70.5'ini ve katma değerin %40.1’ini oluşturuyor. Ancak
          dijital dönüşümde büyük ölçekli firmalara kıyasla ciddi zor-
          luklarla karşılaşıyorlar. Rapora göre KOBİ’ler; dijital araç kul-
          lanımı, dijital becerilere sahip personel istihdamı ve teknoloji
          yatırımları konusunda sınırlı imkanlara sahip. Finansmana
          erişim eksikliği, dijital beceri açığı, stratejik planlama yeter-
          sizliği gibi temel sorunlar dönüşümün önünde engel oluş-
          turuyor.
            KOBİ’lerin önemli bir kısmı e-posta, web sitesi ve sosyal   • Dijital Kültür: Katılımcıların %57’si çalışanların dijital
          medya gibi temel dijital araçlara erişebilse de yapay zekâ,   yeteneklerini artırmak için sürekli yatırımların yapıldığını
          büyük veri analitiği ve otomasyon gibi ileri teknolojilere ulaş-  kabul ederken; %26’sı çekimser kaldı, %17’si ise bu yatırım-
          makta güçlük yaşıyor. En kritik engellerin başında ise yatırım   ların yetersiz olduğunu ifade etti. Katılımcıların %53’ü dijital
          maliyetleri ve finansal destek eksikliği geliyor.   dönüşüm süreçlerinde danışmanlık hizmeti aldıklarını,
                                                          %56’sı da organizasyon yapılarını dijital dönüşüme uygun şe-
          Raporda dikkat çeken başlıklar ve veriler       kilde yenilediklerini belirtti.
            Raporda öne çıkan başlıklar ve verilerden bazıları şöyle:    •Dijital Teknoloji Kullanımı: Katılımcıların %62’si işlet-
            •Dijital Dönüşüm Stratejisi ve Vizyonu: Katılımcıların   melerinin dijital iş uygulamaları için gerekli teknolojilere
          %76’sı işletmelerinin dijital strateji konusunda bilinçli oldu-  sahip olduğunu, %41’i işletmelerinin teknoloji bütçelerinin
          ğunu, %65’i işletmelerinde dijital dönüşüm hedeflerini oluş-  değişen önceliklere uyum sağlayacak şekilde tasarlandığını,
          turduğunu, %49’u dijital dönüşümle ilgili farkındalığa ve adım   %43’ü de işletmelerinde yapay zekâ teknolojilerinin kullanıl-
          atma isteğine sahip olduklarını, %64’ü dijital dönüşüm stra-  dığını aktardı.
          tejilerinin performans göstergeleriyle üst yönetim tarafından   •Çalışanların Dijital Yetkinlikleri: Katılımcıların %64’ü
          izlendiğini, %44’ü de dijital dönüşüm yatırımları için işletme-  çalışanlarının dijital teknolojiler hakkında bilgi sahibi oldu-
          lerinde ayrı bir bütçe tahsis edildiğini ifade etti.    ğunu, %69’u çalışanlarının dijital teknolojilerin önemini fark
            •Dijital Dönüşüm ve Dijital Liderlik: Katılımcıların %63’ü   ettiğini, %70’i çalışanlarının tanıtım ve pazarlama süreçle-
          işletmelerinde dijital dönüşümden sorumlu bir yöneticinin   rinde dijital materyalleri etkin kullandığını, %49’u çalışanla-
          bulunduğunu, %75’i dijital teknolojiye olumlu yaklaştıklarını,   rının dijital sorun çözme becerilerinin yeterli olduğunu, %61’i
          %70’i de yönetim kademesinin dijital dönüşüm süreçlerinde   de dijital yeteneklerin işe alım süreçlerinde önemli bir kriter
          yetkin olduğunu kaydetti.                       olduğunu söyledi.
          046 KobiEfor Temmuz-A ustos 2025
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51