Page 103 - KobiEfor Mayıs - Haziran 2025
P. 103
D J TAL-UZMAN
Siber Güvenlik ve CRM’in Yeni Yüzü
Dünya Bankası’nın 2024 Dijital Ekonomi Raporu, dijitalleşmeye yatırım
yapan KOBİ’lerin gelirlerinde %15-30 arasında artış sağladığını
göstermektedir. Türkiye’deki işletmelerin dijital ekonomide güçlü bir
oyuncu olabilmesi için, bu dönüşüme sadece teknoloji yatırımı olarak değil,
rekabet stratejisinin temel parçası olarak yaklaşması gerekmektedir.
Dijitalleşme, sadece teknolojik araç- çözümler, KOBİ’ler arasında hızla yay-
ların kullanımını yaygınlaştırmakla kal- gınlaşmaktadır.
mıyor; aynı zamanda kurumların iş Dijital Rekabete Hazırlık:
yapış biçimlerini, müşteriyle kurdukları Bugün Atılan Adımlar,
etkileşimi ve karar alma süreçlerini Yarının Gücünü Belirleyecek
kökten dönüştürüyor. Bu süreçte, işlet- Önümüzdeki yıllarda hem siber gü-
melerin yalnızca operasyonel değil, venlik hem de müşteri ilişkileri yönetimi
stratejik açıdan da yeniden yapılanma- (CRM) sistemleri, yapay zekâ, büyük
ları gerekmektedir. Rekabetin giderek veri analitiği ve otomasyon teknolojile-
bilgiye ve müşteri deneyimine dayandığı riyle yeniden şekillenecektir. Bu dönü-
bu yeni çağda, siber güvenlik ve müşteri şüm, yalnızca büyük ölçekli firmalar için
ilişkileri yönetimi (CRM) alanları ön değil, özellikle küçük ve orta ölçekli iş-
plana çıkmaktadır. letmeler (KOBİ’ler) için kritik fırsatlar ve
Dijital altyapıların gelişmesiyle bir- Mehmet Göker tehditler barındırmaktadır.
likte artan tehditlere karşı kurumsal Sarp Gelecekte rekabet edebilmek için iş-
varlıkların korunmasını hedefleyen Kurumsal Dönüşüm letmelerin,
siber güvenlik ise bir zorunluluk hâline •CRM sistemlerini YZ destekli müş-
Platformu Koordinatörü
gelmiştir. Verinin en değerli varlıklardan goker.sarp@gmail.com teri segmentasyonu, davranışsal analiz
biri hâline geldiği günümüzde, işletme- ve kişiselleştirme yetenekleriyle en-
ler hem dış saldırılara hem de içsel za- Bu oran, META bölgesindeki (Orta tegre etmesi, •Siber güvenlik strateji-
fiyetlere karşı güçlü bir savunma Doğu, Türkiye ve Afrika) diğer ülke- lerini proaktif tehdit istihbaratı, çok
mekanizması oluşturmak durumunda- lerle karşılaştırıldığında yüksek bir katmanlı güvenlik çözümleri ve çalışan
dır. Her iki alan da yalnızca teknolojik bir seviyededir. farkındalık eğitimleri ile güçlendirmesi,
gereklilik değil; kurumların stratejik Bu teknolojilere karşı toplumsal ve kurumsal kültür ve süreçlere entegre
vizyonunun ayrılmaz bir parçası hâline kurumsal farkındalığın artması büyük etmesi gerekmektedir.
gelmiştir. önem arz etmektedir. Büyük veri ve YZ çağında, dijital alt-
Siber Güvenliğin Yeni Düşmanı: Müşteri Deneyiminde Devrim: yapısı güçlü olan KOBİ’ler sadece yerel
Yapay Zekâ Destekli Tehditler Yapay Zekâ Destekli CRM pazarlarda değil, küresel ölçekte de re-
Yapay zekâ (YZ) ve makine öğrenimi, CRM çözümleri, günümüzde yal- kabet etme şansına sahiptir. Nitekim
siber güvenlik alanında hem saldırgan- nızca müşteri verilerini depolayan yazı- Dünya Bankası’nın 2024 Dijital Ekonomi
lar hem de savunma ekipleri tarafından lımlar değil; aynı zamanda yapay zekâ Raporu, dijitalleşmeye yatırım yapan
etkin bir şekilde kullanılmaktadır. Özel- ve veri analitiğiyle desteklenen karar KOBİ’lerin gelirlerinde %15-30 ara-
likle kimlik avı (phishing) saldırılarında destek sistemleri hâline gelmiştir. Bu sında artış sağladığını göstermektedir.
YZ ile oluşturulan ikna edici içerikler, sistemler, müşteri davranışlarını analiz Türkiye’deki işletmelerin dijital eko-
fidye yazılımları ve IoT cihazlarını hedef ederek kişiselleştirilmiş kampanyalar nomide güçlü bir oyuncu olabilmesi
alan kötü amaçlı yazılımlar, tehditlerin oluşturmaktan, satış süreçlerini oto- için, bu dönüşüme sadece teknoloji ya-
kapsamını genişletmektedir. matikleştirmeye kadar çok sayıda işlevi tırımı olarak değil, rekabet stratejisinin
Deloitte tarafından yayımlanan ra- yerine getirmektedir. temel parçası olarak yaklaşması gerek-
porlar, özellikle üretim ve enerji sektör- Küresel araştırmalara göre, CRM mektedir.
lerinin bu tehditlere karşı savunmasız kullanan işletmelerin %86’sı satış he- Kaynaklar: TÜİK Girişimlerde Bilişim
hâle geldiğini göstermektedir. deflerini bu sistemler sayesinde aşmış- Teknolojileri Kullanımı Araştırması
Kaspersky’nin 2024 yılı endüstriyel tır. TÜİK’in 2023 verilerine göre ise (2023) | Kaspersky 2024 Türkiye Siber
siber güvenlik öngörülerine göre, Tür- Türkiye’deki büyük işletmelerin (250 ve Güvenlik Raporu | Global Cybersecurity
kiye’deki endüstriyel kontrol sistemleri üzeri çalışanı olan) %40’tan fazlası aktif Index 2024 | Deloitte Siber Tehdit Trend-
(ICS) bilgisayarlarının %36.5’i kötü olarak CRM sistemleri kullanmaktadır. leri | CRM Trend Raporları | Dünya Ban-
amaçlı yazılımlarla saldırıya uğramıştır. Özellikle bulut tabanlı ve mobil uyumlu kası 2024 Dijital Ekonomi Raporu
May s-Haziran 2025 KobiEfor Dijital 103