Page 103 - KobiEfor Mayıs - Haziran 2025
P. 103

D J TAL-UZMAN







                                Siber Güvenlik ve CRM’in Yeni Yüzü

                 Dünya Bankası’nın 2024 Dijital Ekonomi Raporu, dijitalleşmeye yatırım
                     yapan KOBİ’lerin gelirlerinde %15-30 arasında artış sağladığını
                 göstermektedir. Türkiye’deki işletmelerin dijital ekonomide güçlü bir
              oyuncu olabilmesi için, bu dönüşüme sadece teknoloji yatırımı olarak değil,
                 rekabet stratejisinin temel parçası olarak yaklaşması gerekmektedir.
               Dijitalleşme, sadece teknolojik araç-                       çözümler, KOBİ’ler arasında hızla yay-
             ların kullanımını yaygınlaştırmakla kal-                      gınlaşmaktadır.
             mıyor; aynı zamanda kurumların iş                               Dijital Rekabete Hazırlık:
             yapış biçimlerini, müşteriyle kurdukları                      Bugün Atılan Adımlar,
             etkileşimi ve karar alma süreçlerini                          Yarının Gücünü Belirleyecek
             kökten dönüştürüyor. Bu süreçte, işlet-                         Önümüzdeki yıllarda hem siber gü-
             melerin yalnızca operasyonel değil,                           venlik hem de müşteri ilişkileri yönetimi
             stratejik açıdan da yeniden yapılanma-                        (CRM) sistemleri, yapay zekâ, büyük
             ları gerekmektedir. Rekabetin giderek                         veri analitiği ve otomasyon teknolojile-
             bilgiye ve müşteri deneyimine dayandığı                       riyle yeniden şekillenecektir. Bu dönü-
             bu yeni çağda, siber güvenlik ve müşteri                      şüm, yalnızca büyük ölçekli firmalar için
             ilişkileri yönetimi (CRM) alanları ön                         değil, özellikle küçük ve orta ölçekli iş-
             plana çıkmaktadır.                                            letmeler (KOBİ’ler) için kritik fırsatlar ve
               Dijital altyapıların gelişmesiyle bir-  Mehmet Göker        tehditler barındırmaktadır.
             likte artan tehditlere karşı kurumsal     Sarp                  Gelecekte rekabet edebilmek için iş-
             varlıkların korunmasını hedefleyen   Kurumsal Dönüşüm          letmelerin,
             siber güvenlik ise bir zorunluluk hâline                        •CRM sistemlerini YZ destekli müş-
                                               Platformu Koordinatörü
             gelmiştir. Verinin en değerli varlıklardan   goker.sarp@gmail.com  teri segmentasyonu, davranışsal analiz
             biri hâline geldiği günümüzde, işletme-                       ve kişiselleştirme yetenekleriyle en-
             ler hem dış saldırılara hem de içsel za-  Bu oran, META bölgesindeki (Orta   tegre etmesi,  •Siber güvenlik strateji-
             fiyetlere karşı güçlü bir savunma   Doğu, Türkiye ve Afrika) diğer ülke-  lerini proaktif tehdit istihbaratı, çok
             mekanizması oluşturmak durumunda-  lerle karşılaştırıldığında yüksek bir   katmanlı güvenlik çözümleri ve çalışan
             dır. Her iki alan da yalnızca teknolojik bir   seviyededir.    farkındalık eğitimleri ile güçlendirmesi,
             gereklilik değil; kurumların stratejik   Bu teknolojilere karşı toplumsal ve   kurumsal kültür ve süreçlere entegre
             vizyonunun ayrılmaz bir parçası hâline   kurumsal farkındalığın artması büyük   etmesi gerekmektedir.
             gelmiştir.                     önem arz etmektedir.             Büyük veri ve YZ çağında, dijital alt-
               Siber Güvenliğin Yeni Düşmanı:   Müşteri Deneyiminde Devrim:   yapısı güçlü olan KOBİ’ler sadece yerel
             Yapay Zekâ Destekli Tehditler   Yapay Zekâ Destekli CRM       pazarlarda değil, küresel ölçekte de re-
               Yapay zekâ (YZ) ve makine öğrenimi,   CRM çözümleri, günümüzde yal-  kabet etme şansına sahiptir. Nitekim
             siber güvenlik alanında hem saldırgan-  nızca müşteri verilerini depolayan yazı-  Dünya Bankası’nın 2024 Dijital Ekonomi
             lar hem de savunma ekipleri tarafından   lımlar değil; aynı zamanda yapay zekâ   Raporu, dijitalleşmeye yatırım yapan
             etkin bir şekilde kullanılmaktadır. Özel-  ve veri analitiğiyle desteklenen karar   KOBİ’lerin gelirlerinde %15-30 ara-
             likle kimlik avı (phishing) saldırılarında   destek sistemleri hâline gelmiştir. Bu   sında artış sağladığını göstermektedir.
             YZ ile oluşturulan ikna edici içerikler,   sistemler, müşteri davranışlarını analiz   Türkiye’deki işletmelerin dijital eko-
             fidye yazılımları ve IoT cihazlarını hedef   ederek kişiselleştirilmiş kampanyalar   nomide güçlü bir oyuncu olabilmesi
             alan kötü amaçlı yazılımlar, tehditlerin   oluşturmaktan, satış süreçlerini oto-  için, bu dönüşüme sadece teknoloji ya-
             kapsamını genişletmektedir.    matikleştirmeye kadar çok sayıda işlevi   tırımı olarak değil, rekabet stratejisinin
               Deloitte tarafından yayımlanan ra-  yerine getirmektedir.   temel parçası olarak yaklaşması gerek-
             porlar, özellikle üretim ve enerji sektör-  Küresel araştırmalara göre, CRM   mektedir.
             lerinin bu tehditlere karşı savunmasız   kullanan işletmelerin %86’sı satış he-  Kaynaklar: TÜİK Girişimlerde Bilişim
             hâle geldiğini göstermektedir.    deflerini bu sistemler sayesinde aşmış-  Teknolojileri Kullanımı Araştırması
               Kaspersky’nin 2024 yılı endüstriyel   tır. TÜİK’in 2023 verilerine göre ise   (2023) | Kaspersky 2024 Türkiye Siber
             siber güvenlik öngörülerine göre, Tür-  Türkiye’deki büyük işletmelerin (250 ve   Güvenlik Raporu | Global Cybersecurity
             kiye’deki endüstriyel kontrol sistemleri   üzeri çalışanı olan) %40’tan fazlası aktif   Index 2024 | Deloitte Siber Tehdit Trend-
             (ICS) bilgisayarlarının %36.5’i kötü   olarak CRM sistemleri kullanmaktadır.   leri | CRM Trend Raporları | Dünya Ban-
             amaçlı yazılımlarla saldırıya uğramıştır.   Özellikle bulut tabanlı ve mobil uyumlu   kası 2024 Dijital Ekonomi Raporu

                                                                           May s-Haziran 2025 KobiEfor Dijital  103
   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108