Page 102 - KobiEfor Temmuz 2022
P. 102

UZMAN


                                         İhracatta Temel Bilgi Eksikliği Yaşıyoruz


                                                lke olarak ihracatımızı arttır-  Ürün fiyatlandırmasını sadece mali-
                                                mak üzere büyük bir mücade-  yet odaklı yapıp, rekabet veya pazar
                                         Ü le verdiğimiz günler yaşıyoruz.   odaklı yapmayı ihmal ederseniz, her-
                                         Ancak bu büyük mücadeleye rağmen,   kesin on binlerce dolara sattığı bir
                                         ülkemizin potansiyeli dikkate alındığın-  ürünü yarı fiyata satıp, ‘bereket ver-
                                         da ihracat hacmimizin ve özellikle ih-  sin’ derken, masada ne kadar para
               +DOXN hQDOGÖ              racattaki birim fiyatlarımızın pek çoğu-  bıraktığınızı bilemezsiniz.
                                         muzu tatmin etmediği açık bir gerçektir.
                                                                            ‘Algı haritası’ esaslarını bilmeden bir
               haluk@paradigmam.com      Bu büyük mücadelemize rağmen şir-  pazarda konumlanmaya çalışırsanız,
                                         ketlerimizin küresel pazarlarda ha-  o pazarda ‘yüksek kalite, makul fiyat’
                                         yal ettiğimiz başarıyı yakalayamamış   zonu yerine ‘makul kalite, makul fi-
               Ülke olarak               olmasının kök nedenlerinden birisi-  yat’ zonunda konumlanarak kendinizi
               ihracatımızı              nin de; patron ve üst yöneticilerimizin   en acımasız rekabetin tam ortasında
               arttırmak üzere           yoğun çalışmaları arasından kendile-  bulursunuz.
               büyük bir mücadele        rini geliştirmeye ve hızla değişen gü-  Bir pazarda pazar liderliğine ulaşma-
                                         nümüz dünyasında bilgilerini güncel-  nın ne büyük avantaj olduğunu ama bu-
               verdiğimiz günler
                                         lemeye yeterince zaman ayıramıyor   nun için pazarlama gayretlerinin uygun
               yaşıyoruz.
                                         olmasıdır diye düşünüyorum.        hedef pazara odaklanması gerektiğini
               Bu büyük                  ‘Stratejik pazarlama’ ve onun ayrıl-  bilmeden pazarlama gayretlerinizi bü-
               mücadelemize              maz bir parçası olan ‘uluslararası   tün dünyaya yaymaya gayret ederseniz,
               rağmen                    pazarlama’ yönetim dünyasının çok   bir süre sonra yönetsel anlamda ‘tü-
               şirketlerimizin           önemli ve geniş kapsamlı alanların-  kenmişlik’ sendromu yaşarsınız ama
               küresel                   dan birisidir. Bu konuları iyi bilmeden   nedenini de hiç bilemezsiniz. İhracat
                                         ihracat ile ilgili kararlar almaya çalı-  yapan şirketlerimizin birçoğu, ne yazık
               pazarlarda hayal
               ettiğimiz başarıyı        şan her üst yönetici, tamamen yetkin   ki, bu aşamaya gelmiştir.
                                         olmadan ameliyat yapmaya çalışan   Küçülen pazarlarda da karlı bir şe-
               yakalayamamış             bir operatör doktora benzer. Uzun   kilde hayatta kalmanın mümkün olu-
               olmasının                 yıllardır yaptığım gözlemlerde ihra-  nabileceği stratejiler konusunda bil-
               kök nedenlerinden         cat ile ilgili stratejik kararlar veren   gi sahibi değilseniz, yıllarca tecrübe
               birisinin de;             şirket  veya  kurumların üst yönetici-  sahibi olduğunuz mevcut pazarınızın
               patron ve üst             lerinin birçoğunun konu ile ilgili te-  daralmaya başladığını görüp, mevcut
                                         mel bilgilerinin eksik olduğunu göz-  işinizi bütün tecrübenizle beraber bı-
               yöneticilerimizin
                                         lemledim. Şöyle ki; hedef pazardaki   rakıp, hiç bilmediğiniz ama çok zor
               yoğun çalışmaları         rekabetin şiddetinin ölçülebildiğini ve   bir alan olan yiyecek sektörüne gir-
               arasından                 buna bağlı olarak stratejik kararları-  mek üzere kebapçı açarsınız.
               kendilerini               nızın de değişeceğini bilmiyorsanız,   ‘Dijital pazarlama’ kavramını şirketi-
               geliştirmeye ve hızla     oligopol bir görünüme dönüşmüş     nizin web sitesini hazırlatmak, daha
               değişen günümüz           pazara tam rekabet refleksi gösterir,   sonra da bütün ürünlerinizi onun
                                         başarısızlığınızı ise rakiplerin fiyatla-  içine doldurmak olarak anlarsanız,
               dünyasında
                                         rına bağlarsınız.                  ‘amazon’ ve ‘alibaba’ gibi sitelere ba-
               bilgilerini
                                         Hedef pazarın kısa ve uzun dönemli   kar ‘adamlar zamanında yapmış abi!’
               güncellemeye              büyüme hızını ve bu hızlardaki pazar-  diye iç çekersiniz.
               yeterince zaman           lama stratejilerini bilmeden hareket   Hayatınızda bir tane bile ‘stratejik
               ayıramıyor                ediyorsanız, hızla daralan bir pazara,   pazarlama’ kitabı okumadan ihracat
               olmasıdır diye            büyüyen pazar davranışı gösterir, daha   yapmaya çalışırsanız, ihracat de-
               düşünüyorum.              sonra da ‘neden başarısız oldum?’ diye   partmanı yönetici ve çalışanlarınıza
                                         düşünürsünüz. Seneler önce hızla da-  ne çeşit yönlendirmeler yapacağınızı
               Kısaca; bilgi güçtür
               ama sahip olmak           ralan Rusya pazarını hedef gösteren bir   bilemez, ihracat başarınızı onların
                                         sektör derneği başkanı hatırlıyorum.   insafına bırakırsınız.
               için ciddi bir gayret     Yönetsel intihara bundan daha güzel bir   Kısaca; bilgi güçtür ama sahip olmak
               gerektirir.               örnek gösterilemezdi.              için ciddi bir gayret gerektirir.

               102 KobiEfor Temmuz 2022
   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107