Page 431 - KobiEfor Şubat 2022
P. 431

Otomotiv Sektörünün  Bunlar aşağıdaki gibi sıralanabilir:    bu istekleri proje sürecinde değerlendirecek ve geliştirme
                                                              maddesi olarak ele almak isteyecektir.
          • Lojistik yönetimi
          • İç ve dış depo yönetimi                           Birinci seçenek her zaman olduğu gibi çok daha güveni-
                                                              lir olmakla beraber bilmelisiniz ki bu paketlerin de işlet-
 ERP İhtiyaçları…  • Birden fazla lokasyondaki süreçlerin merkezi ve entegre  meniz özelinde geliştirmelerle desteklenmesi kaçınılmaz
          yönetimi
                                                              bir gerçektir. Dolayısıyla, ERP yazılımların ve Danışman

                                                              firmanın mümkünse aynı sektördeki başka projelerdeki
          • EDI standartlarına entegrasyon
          • Mühendislik değişiklik yönetimi                   deneyimlerini incelemek, proje ekiplerinden deneyimleri
                                                              dinlemek sizi yanlış karar vermekten alıkoyacaktır.
          • Varyant / İndex yönetimi                          Tabii ki her süreç, her modül, bütünü oluşturan legonun
 Günümüzde başta ERP olmak üzere BT kaynakları her sektör   • Tüm sistemin merkezine konumlanan Maliyet yönetimi  parçaları gibidir ve hiçbiri vazgeçilebilir değildir. Ancak
                                                              otomotiv sektörü özelinde yukarıdaki maddeleri karşı-
 için çok önemli birer araç haline geldi. Şirketler, pandemi se-  ERP üreticileri ya da danışman firmalar bu istekleri karşı-  lamayan bir ERP projesinin başarılı olmasını beklemek

 bebi ile azalan kaynakları yönetmek, kırılan tedarik zincirin-  lamak için iki farklı çözüm sunacaktır. Bir kısım üreticiler  fazla hayalcilik olur. Dolayısıyla, ERP seçimi aşamasında
          tüm bu isteklere çözüm olarak üretilen standart paketle-
                                                              yukarıdaki maddelerin karşılığı ekstra sorgulanmalı ve in-
 den en az şekilde etkilenmek için büyük çaba sarf ediyorlar. Bu   ri eklenti olarak ERP projesine dahil edecek, diğerleri ise  celenmelidir.
 ve tüm kısıtlı kaynaklara ilave olarak sürekli değişen müşte-

 ri taleplerini yönetmek için kullanılacak yegâne araç ERP’den
 başkası değildir.



 andemi ve değişken ekonomi biraz hız kes-  pa’daki OEM’leri JIS yada JIT sistemleri kapsamın-
 mesine sebep olsa da son yıllarda ERP proje-  da beslemek mümkün olmadığından birçok firma

 lerinde ciddi bir artış var. Bu aşamada şirket-  müşteriye yakın lokasyonlarda üretim yeri ya da dış
 Pler doğru ERP yazılımını seçmek için değişik  depo kurdu. Aradaki veri transferini sağlamak için
 metodolojiler uyguluyorlar. Ancak temelde en fazla  EDI (Elektronik Veri Transferi) standartlarına adapte
 dikkat edilmesi gereken konu önce sektör özel ih-  oldu. Müşteri siparişi ile başlayan bu veri transferi
 tiyaçlarının karşılanması. Aslında yapılması gereken  tedarikçilere hammadde siparişine, irsaliye ve sevk
 metodolojide tam olarak bu. Önce sektör ihtiyaçları  belgelerinin gönderilmesine, self-billing gibi fi nansal
 sonra şirket özel ihtiyaçları belirlenmeli ve ERP aday-  verilerin gönderilmesine kadar ulaştı.
 ları arasında seçim yaparken bu maddelerin karşılığı   Yine bu süreçte hammadde ve bitmiş ürün stokları
 araştırılmalıdır. Ancak bu şekilde geliştirme madde-  ile kapasitenin doğru ve hızlı bir şekilde yönetilmesi
 lerinin sayısı azaltılabilir ve standarda çok daha yakın   şirketlerin birincil hedefi haline geldi. Bununla bera-

 bir proje yapılabilir. Bu da ileriki yıllardaki güncelle-  ber, üretimi yapılan mamuldeki mühendislik ve ta-
 me projelerinin daha kolay geçmesi ve maliyetlerde   sarımsal değişikliklerin yönetimi, varyant, index ya
 düşüş demektir.   da versiyon değişikliklerinin tüm süreçlerdeki takibi
 Otomotiv özelinde bu ihtiyaçların neler olduğuna  hem müşteri isteği anlamında hem de kullanım dışı
 birlikte göz atalım.  stokla  yüzyüze  kalmak  istemeyen  şirketlerce  daha
 fazla önemsenmeye başlandı.
 Öncelikle, Otomotiv deyince akla gelen ilk şey tabii
 ki  tedarik  zinciri.  OEM’ler hiçbir  şekilde ihtiyacın  Otomotivin karmaşık ve zor lojistik yapısı, sürekli
 üzerinde stok tutmak ve bu stok maliyetine katlan-  ilerleyen mühendislik değişiklikleri sebebiyle üre-
 mak istemiyorlar. Eskiden tırlarla yapılan sevkiyatlar  tilen malın maliyetini tam olarak doğru bir şekilde
 yerini günlük saatlik sevkiyatlara bıraktı. Bir tır do-  hesaplamak her zamankinden daha önemli bir hale
 lusu mal alıp belki 2-3 haftalık ihtiyacı karşılayacak  geldi. Bu süreçlerin üzerine ilave olarak oldukça de-
 malı depoda bekletmek kesinlikle istemiyorlar. Ne bu  ğişken hale gelen kur baskısı gibi etkenler de maliyet

 finans yükünü ne depo yönetim maliyetlerini ne de  yönetimini daha farklı bir noktaya taşıdı. Dolayısıyla,
 bu  stokların  yönetim  risklerini almak  istiyorlar.  Bu  düzgün bir maliyet yönetim sistemi, olmazsa olmaz-
 yükün tamamını Tedarikçilerin üzerine yüklediler  ların arasına girmiş oldu.
 diyebiliriz. Dolayısıyla, Lojistik süreçleri inanılmaz   Aslında tüm bu istekleri sıralarken otomotiv içinde altı
 bir  iş yükünü sırtlamış  oldu.  Türkiye’den  Avru-  Ramazan Çevik
 çizilmesi gereken ERP ihtiyaçlarını belirlemiş olduk.
                              Aunde Teknik IT Müdürü


                                                                                                     ERP SATIN ALMA REHBERİ  307
   426   427   428   429   430   431   432   433   434   435   436