Page 431 - KobiEfor Şubat 2022
P. 431
Otomotiv Sektörünün Bunlar aşağıdaki gibi sıralanabilir: bu istekleri proje sürecinde değerlendirecek ve geliştirme
maddesi olarak ele almak isteyecektir.
• Lojistik yönetimi
• İç ve dış depo yönetimi Birinci seçenek her zaman olduğu gibi çok daha güveni-
lir olmakla beraber bilmelisiniz ki bu paketlerin de işlet-
ERP İhtiyaçları… • Birden fazla lokasyondaki süreçlerin merkezi ve entegre meniz özelinde geliştirmelerle desteklenmesi kaçınılmaz
yönetimi
bir gerçektir. Dolayısıyla, ERP yazılımların ve Danışman
firmanın mümkünse aynı sektördeki başka projelerdeki
• EDI standartlarına entegrasyon
• Mühendislik değişiklik yönetimi deneyimlerini incelemek, proje ekiplerinden deneyimleri
dinlemek sizi yanlış karar vermekten alıkoyacaktır.
• Varyant / İndex yönetimi Tabii ki her süreç, her modül, bütünü oluşturan legonun
Günümüzde başta ERP olmak üzere BT kaynakları her sektör • Tüm sistemin merkezine konumlanan Maliyet yönetimi parçaları gibidir ve hiçbiri vazgeçilebilir değildir. Ancak
otomotiv sektörü özelinde yukarıdaki maddeleri karşı-
için çok önemli birer araç haline geldi. Şirketler, pandemi se- ERP üreticileri ya da danışman firmalar bu istekleri karşı- lamayan bir ERP projesinin başarılı olmasını beklemek
bebi ile azalan kaynakları yönetmek, kırılan tedarik zincirin- lamak için iki farklı çözüm sunacaktır. Bir kısım üreticiler fazla hayalcilik olur. Dolayısıyla, ERP seçimi aşamasında
tüm bu isteklere çözüm olarak üretilen standart paketle-
yukarıdaki maddelerin karşılığı ekstra sorgulanmalı ve in-
den en az şekilde etkilenmek için büyük çaba sarf ediyorlar. Bu ri eklenti olarak ERP projesine dahil edecek, diğerleri ise celenmelidir.
ve tüm kısıtlı kaynaklara ilave olarak sürekli değişen müşte-
ri taleplerini yönetmek için kullanılacak yegâne araç ERP’den
başkası değildir.
andemi ve değişken ekonomi biraz hız kes- pa’daki OEM’leri JIS yada JIT sistemleri kapsamın-
mesine sebep olsa da son yıllarda ERP proje- da beslemek mümkün olmadığından birçok firma
lerinde ciddi bir artış var. Bu aşamada şirket- müşteriye yakın lokasyonlarda üretim yeri ya da dış
Pler doğru ERP yazılımını seçmek için değişik depo kurdu. Aradaki veri transferini sağlamak için
metodolojiler uyguluyorlar. Ancak temelde en fazla EDI (Elektronik Veri Transferi) standartlarına adapte
dikkat edilmesi gereken konu önce sektör özel ih- oldu. Müşteri siparişi ile başlayan bu veri transferi
tiyaçlarının karşılanması. Aslında yapılması gereken tedarikçilere hammadde siparişine, irsaliye ve sevk
metodolojide tam olarak bu. Önce sektör ihtiyaçları belgelerinin gönderilmesine, self-billing gibi fi nansal
sonra şirket özel ihtiyaçları belirlenmeli ve ERP aday- verilerin gönderilmesine kadar ulaştı.
ları arasında seçim yaparken bu maddelerin karşılığı Yine bu süreçte hammadde ve bitmiş ürün stokları
araştırılmalıdır. Ancak bu şekilde geliştirme madde- ile kapasitenin doğru ve hızlı bir şekilde yönetilmesi
lerinin sayısı azaltılabilir ve standarda çok daha yakın şirketlerin birincil hedefi haline geldi. Bununla bera-
bir proje yapılabilir. Bu da ileriki yıllardaki güncelle- ber, üretimi yapılan mamuldeki mühendislik ve ta-
me projelerinin daha kolay geçmesi ve maliyetlerde sarımsal değişikliklerin yönetimi, varyant, index ya
düşüş demektir. da versiyon değişikliklerinin tüm süreçlerdeki takibi
Otomotiv özelinde bu ihtiyaçların neler olduğuna hem müşteri isteği anlamında hem de kullanım dışı
birlikte göz atalım. stokla yüzyüze kalmak istemeyen şirketlerce daha
fazla önemsenmeye başlandı.
Öncelikle, Otomotiv deyince akla gelen ilk şey tabii
ki tedarik zinciri. OEM’ler hiçbir şekilde ihtiyacın Otomotivin karmaşık ve zor lojistik yapısı, sürekli
üzerinde stok tutmak ve bu stok maliyetine katlan- ilerleyen mühendislik değişiklikleri sebebiyle üre-
mak istemiyorlar. Eskiden tırlarla yapılan sevkiyatlar tilen malın maliyetini tam olarak doğru bir şekilde
yerini günlük saatlik sevkiyatlara bıraktı. Bir tır do- hesaplamak her zamankinden daha önemli bir hale
lusu mal alıp belki 2-3 haftalık ihtiyacı karşılayacak geldi. Bu süreçlerin üzerine ilave olarak oldukça de-
malı depoda bekletmek kesinlikle istemiyorlar. Ne bu ğişken hale gelen kur baskısı gibi etkenler de maliyet
finans yükünü ne depo yönetim maliyetlerini ne de yönetimini daha farklı bir noktaya taşıdı. Dolayısıyla,
bu stokların yönetim risklerini almak istiyorlar. Bu düzgün bir maliyet yönetim sistemi, olmazsa olmaz-
yükün tamamını Tedarikçilerin üzerine yüklediler ların arasına girmiş oldu.
diyebiliriz. Dolayısıyla, Lojistik süreçleri inanılmaz Aslında tüm bu istekleri sıralarken otomotiv içinde altı
bir iş yükünü sırtlamış oldu. Türkiye’den Avru- Ramazan Çevik
çizilmesi gereken ERP ihtiyaçlarını belirlemiş olduk.
Aunde Teknik IT Müdürü
ERP SATIN ALMA REHBERİ 307