Page 105 - KobiEfor Eylül 2021
P. 105

UZMAN


                                     İhracatta Hedef Pazar Seçiminin Önemi


                                         hracatımızı arttırmak için ilgili   pazarlardaki rekabetin karakterini be-
                                         kurum, kuruluş ve şirketlerimi-  lirleyerek seçilmesi gereken pazarla-
                                    I zin büyük bir mücadele içinde     ma stratejilerini tavsiye etmektedir.
                                     olduklarını görüyoruz. Ancak, buna   Herbir ana ürün grubu için (iki veya dört
                                     rağmen ihracat hacmimizi hedefledi-  digit GTIP kodu) bu model kullanıldı-
                                     ğimiz seviyelere çıkaramadığımıza da   ğında; doğru ürünler, doğru pazarlara
                                     şahit oluyoruz. Yıllar önce 500 milyar   yönelecek, ihracatta amaç birliği olu-
           +DOXN hQDOGÖ              USD olarak başlayan 2023 yılı ihracat   şacak, doğru pazarlara yatırım yapıla-
                                     hedefimizi önce ‘dünya pazar payın-  cak, pazarlarda yüksek konsantrasyon
           haluk@paradigmam.com
                                     dan yüzde bir buçuk oranında pay al-  oluşturulabilecek ve doğru pazarlama
                                     mak’ şekline dönüştürerek, yaklaşık   stratejileri uygulanabilecektir. Bunun
           Unutulmamalıdır ki;       350 milyar USD seviyesine çektik. Gü-  sonunda da; mevcut pazarlama gayreti
           ‘ihracat küresel          nümüzde ise 200 milyar USD üzerine   ile doğru hedef pazarlarda daha yüksek
                                     çıkabilecek olabilmemize seviniyoruz.  odaklanma sağlanabilecek ve ihracatı-
           bir savaştır’ ve
                                     Görüldüğü gibi mevcut bütün faaliyet   mız da doğal olarak artacaktır.
           özellikle corona          ve stratejilerimiz ihracat hacmimizi
           krizinin yarattığı        hedeflediğimiz seviyelere çıkarama-
           yeni ekonomik             maktadır. Bu durumun kök nedeni;
           ortamda rekabetin         ihracat faaliyetlerimizin aşırı dağınık
           sadece artması            olması sonucunda hedef bir ülkede
                                     veya  bölgede güç oluşturamamak,
           değil,
                                     stratejik pazarlama gayretlerimizi uy-
           aynı zamanda              gun hedef pazarlara odaklayamamak
           şekil değiştirmesi        ve sonucunda herhangi bir pazarda li-
           ile bu savaşın            derliği ele geçirememektir. Bunun da   Bu ihracat modelinin sektörel dernek
           yoğunluğu                 en tipik göstergesi; Dünya Ticaret Ör-  ve birlikler ile onların üst kurumları
           her geçen gün             gütü verilerine göre 229 ihracatçı ülke   için uygun olduğu değerlendirilmek-
                                     içinde ihracat konsantrasyonumuzun   tedir. Sektörel dernek ve birliklerin
           artmakta olup,
                                     0.03 değeri ile son sırada olmasıdır.  üst kurumları daha makro bir analiz
           bu yeni ortamda           Böyle bir problemi çözmek üzere ge-  ile (iki digit GTIP) küresel pazarları
           bir zihinsel              liştirdiğimiz ‘Hedef Pazar (TarMAR)   bulup, onları yatırım ve teşvikler ile
           devrime ihtiyaç           İhracat Modeli’ 47. ‘Economic and   desteklerken, sektörel dernek ve bir-
           duyulmaktadır.            Social Development’ konferansında   likler daha ayrıntılı (dört veya altı digit
                                     kabul görmüş ve Prag’da gerçekle-  GTIP) bir analiz ile hedef pazarların
                                     şen konferansta tanıtımı yapılmıştır.  rekabet karakteristiğini belirleyerek,
                                     Aynı ihracat modeli, ABD’nin seçkin   buna uygun tavsiye edilen pazarlama
                                     yayın dergilerinden birisi olan ‘Ame-  stratejilerini uygulayabileceklerdir.
                                     rican Journal of Management’ der-  Unutulmamalıdır ki; ‘ihracat küresel
                                     gisinin bilim kurulundan onay almış   bir savaştır’ ve özellikle corona krizi-
                                     ve son sayısında da yayınlanmıştır.   nin yarattığı yeni ekonomik ortamda
                                     Modelin ayrıntılı tanıtımına ‘Selec-  rekabetin sadece artması değil, aynı
                                     ting Target Market Using ‘The Analy-  zamanda şekil değiştirmesi ile bu sa-
                                     tic Hierarchy Process (AHP)’ Model:   vaşın yoğunluğu her geçen gün art-
                                     TarMAR’ adı altında ve derginin ilgili   makta olup, bu yeni ortamda bir zihin-
                                     sitesinden ulaşmak mümkündür.      sel devrime ihtiyaç duyulmaktadır. Bu
                                     Özgün olarak geliştirdiğimiz bu ihracat   model, ihtiyaç duyduğumuz bu zihin-
                                     modeli; seçilen bir ana ürün grubu için   sel devrimin sadece tek bir aracıdır.
                                     küresel pazarda bulunan ithalatçı ülke-  Talep edilmesi halinde sektörel der-
                                     lerin içinde en cazip ve bizim ihracatçı-  nek ve birlikler ile onların ihracat üst
                                     larımızın rekabet gücünün en yüksek   kurumlarına model ile ilgili ayrıntılı
                                     olduğu pazarları bulabilmekte ve hedef   bilgilendirme yapılabilir.

                                                                                       (\OÖO      KobiEfor
   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110