Page 90 - KobiEfor-Mayıs-2021
P. 90

à./à0/(1'à50( 7(.12/2-à 9( h5h1/(5à



            Çevre, sektör ve toplum için görmezden gele-
         meyecekleri ‘Yeşil Ekonomi’ atılımlarının da odak-
         lanmaları gereken başka bir konu olacağına dikkat
         çeken Didonyan, “Hayatın gerçekleriyle özdeşleşip
         geleceği doğru inşa etmemiz gerekir. Özellikle yatı-
         rımcısından müteahhidine, kiracısından kamu tem-
         silcilerine kadar tüm inşaat ekosistemine bu anlayış
         kuvvetli bir şekilde anlatılmalı; sektörümüzde enerji
         etkin iklimlendirme sistemleri teşvik edilmeli; doğal
         havalandırma gibi çevreci çözümlere yönelmesi sağ-  Soğutma Grupları; inşaat sektöründeki gerilemeyle
         lanmalıdır. Bu kapsamda enerji tüketimini azaltacak   son yıllarda yüzde 50 gibi ciddi oranda daralma eğilimi-
         çalışmaların takipçisi ve destekçisi olacağız” diyor.  ne girdi. İhracat ayağının çok güçlü olmadığı soğutma
            Ayk Serdar Didonyan, iklimlendirme sektörüne   gruplarında imalat genel olarak iç pazara yönelik ger-
         ilişkin verileri şöyle özetliyor:                çekleşiyor. 2021’de ertelenen projelerin hayata geçme-
            “Split Klima Pazarı;  Türkiye’de inşaat sektörü-  siyle soğutma grubunda artış olabileceği düşünülüyor.
         nün en popüler ve satışların en fazla olduğu 2017,   Isı Değiştirici-Bataryalar;  batarya verilerine
         pazarın en iyi yılıdır. Ancak 2018 Ağustos’unda ya-  baktığımızda üretimde yüzde 9’luk bir artış mevcut-
         şanan kur dalgalanmasıyla perakende pazarı ciddi   tur. İhracat rakamları son 5 yılda yüzde 50’ye yakın,
         oranda etkilendi. Bu nedenle dağıtım kanalı stok-  geçtiğimiz yıla oranla yüzde 10 gibi kuvvetli bir artış
         larında bulunan ürünlerin satılmayarak önemli bir   gösteriyor. 2020’de Türkiye batarya üretimi sektörü
         bölümünün 2019 envanterine girmesi sonucu bu     metrekare verileri dikkate alındığında yüzde 8.9 bü-
         durum, pazarın küçülmesi olarak istatistiklere yan-  yüdü. Batarya üretim sektörü Türkiye sanayi üreti-
         sıdı. 2020’de pandeminin etkisiyle evden çalışan   minin yaklaşık 3.5 katı büyüme gösterdi.
         sayısının artmasının klima satışlarına yansıması,
         pazarda yüzde 10 büyüme sağladı.                   Soğutma endüstrisine kalıcı büyüme etkisi
            VRF pazarı; kamu yatırımlarındaki düşüşe rağ-   Soğutma endüstrisini ivmelendiren etkiler doğ-
         men krizden az etkilenen pazarlardan biridir. Pan-  rultusunda gelişen eğilimlerin birçoğu kalıcı olacak:
         demi ile birlikte özellikle sahil kesimlerinde birey-  SOSİAD (Soğutma Sanayi İş İnsanları Derneği) Yönetim
         sel projeler ağırlık kazandı. Mini VRF cihazlarının   Kurulu Başkanı Turgay Karakuş, Pandemide soğut-
         kullanımındaki artış, toplam satış adetlerini olumlu                 ma endüstrisinin dikkatleri
         yönde etkiledi ve pazar yüzde 9 büyüdü.                              üzerine çektiğini ve oldukça
            Çatı Tipi Paket Klima (rooftop); AVM’ler ve büyük                 hızlı bir toparlanma yaşadığı-
         marketlerde yaygın olarak kullanılan çatı tipi klima-                nı aktarıyor. 2020’nin özellikle
         larda, AVM sektörünün belirli bir doygunluğa gelme-                  gıda perakende sektörü için
         siyle iç satışlar belirli bir seviyede kaldı. 2019 krizi             bir dönüm noktası olduğunu
         ve 2020 pandemisiyle pazar olumsuz etkilendi. Pa-                    belirten Karakuş, şunları söy-
         ket Klima üretimi yüzde 30 düştü, ithalat yüzde 70, iç               lüyor: “Covid-19 salgını nede-
         satışlarda pandemi etkisiyle yüzde 50 daraldı. Ancak   Turgay        niyle birçok restoran yüz yüze
         pozitif gelişme olarak, pazardaki talebin yerli ürünle-  Karakuş     yemek yemek için kapalı olsa
         re kaymasıyla ithalat rakamlarında düşme yaşandı.                    da süpermarketler ve diğer
            Fancoil pazarı; son 5 yılda kademeli olarak nere-  gıda perakendecileri temel işletmeler olarak kabul
         deyse yarıya yakın bir oranla daraldı. 2019’da yaşa-  edildi ve açık kaldı. Ancak bu kez, yeni sipariş karşı-
         nan durgunluğun yansıması ihracatta net olarak gö-  lama senaryolarına hızlı bir şekilde adapte olmaları
         rülse de 2020’de pandemiye rağmen imalatta yüzde   gerekti. Çünkü alışveriş, çevrimiçine kaydı. Pande-
         10 artış, ithalatta ise yüzde 40 azalma kaydedildi. Bu   mi, çevrimiçi alışverişin büyüme beklentilerini en az
         kapsamda değerlendirildiğinde fancoiller sektörde   yüzde 50-60 oranında yukarıya çekti ve bu duruma
         ithalatı düşen ve ihracatı artan, üretimde başarılı   perakende zincirleri hazırlıksız yakalandı. Bu yeni
         olduğumuz ürünler arasında.                      alışveriş modeli, daha çok depo, lojistik olanaklar,
            Klima Santralleri; son yıllarda havalimanı, şehir   soğuk muhafaza, soğuk zincir anlamına geliyordu.
         hastaneleri gibi projelerle birlikte pandemi süre-  Çevrimiçi perakende zincirleri, soğutma kararlarını
         cinde taze hava beslemenin öneminin artması ve   sektörün lehine olacak şekilde yoğunlaştırdı. Buna
         yenileme çalışmalarının etkisiyle yurt içi satışlarda   geliştirilen ve soğuk muhafaza gerektiren aşıların
         2019’a göre yüzde 14, yurt dışı satışlarda da yine   geliştirilmesi eklendi. Tabii ki bir de neredeyse tüm
         2019’a göre yüzde 3.6 artış göstermiş önemli bir   dünyanın çevrimiçine taşınmasıyla hızla artan bu-
         üründür. Pandemi koşullarından dolayı mevcut sis-  lut sistemler, veri merkezleri ihtiyacından da bah-
         temlerin güncellenmesi ya da yeni projelerle satış   setmek gerekir. Veri merkezlerinin güçlü soğutma
         adetlerinde yükselme bekleniyor.                 sistemlerine gereksinimleri vardır. Bu ivmelendirici

            KobiEfor 0D\ÜV
   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95