Page 90 - KobiEfor-Mayıs-2021
P. 90
à./à0/(1'à50( 7(.12/2-à 9( h5h1/(5à
Çevre, sektör ve toplum için görmezden gele-
meyecekleri ‘Yeşil Ekonomi’ atılımlarının da odak-
lanmaları gereken başka bir konu olacağına dikkat
çeken Didonyan, “Hayatın gerçekleriyle özdeşleşip
geleceği doğru inşa etmemiz gerekir. Özellikle yatı-
rımcısından müteahhidine, kiracısından kamu tem-
silcilerine kadar tüm inşaat ekosistemine bu anlayış
kuvvetli bir şekilde anlatılmalı; sektörümüzde enerji
etkin iklimlendirme sistemleri teşvik edilmeli; doğal
havalandırma gibi çevreci çözümlere yönelmesi sağ- Soğutma Grupları; inşaat sektöründeki gerilemeyle
lanmalıdır. Bu kapsamda enerji tüketimini azaltacak son yıllarda yüzde 50 gibi ciddi oranda daralma eğilimi-
çalışmaların takipçisi ve destekçisi olacağız” diyor. ne girdi. İhracat ayağının çok güçlü olmadığı soğutma
Ayk Serdar Didonyan, iklimlendirme sektörüne gruplarında imalat genel olarak iç pazara yönelik ger-
ilişkin verileri şöyle özetliyor: çekleşiyor. 2021’de ertelenen projelerin hayata geçme-
“Split Klima Pazarı; Türkiye’de inşaat sektörü- siyle soğutma grubunda artış olabileceği düşünülüyor.
nün en popüler ve satışların en fazla olduğu 2017, Isı Değiştirici-Bataryalar; batarya verilerine
pazarın en iyi yılıdır. Ancak 2018 Ağustos’unda ya- baktığımızda üretimde yüzde 9’luk bir artış mevcut-
şanan kur dalgalanmasıyla perakende pazarı ciddi tur. İhracat rakamları son 5 yılda yüzde 50’ye yakın,
oranda etkilendi. Bu nedenle dağıtım kanalı stok- geçtiğimiz yıla oranla yüzde 10 gibi kuvvetli bir artış
larında bulunan ürünlerin satılmayarak önemli bir gösteriyor. 2020’de Türkiye batarya üretimi sektörü
bölümünün 2019 envanterine girmesi sonucu bu metrekare verileri dikkate alındığında yüzde 8.9 bü-
durum, pazarın küçülmesi olarak istatistiklere yan- yüdü. Batarya üretim sektörü Türkiye sanayi üreti-
sıdı. 2020’de pandeminin etkisiyle evden çalışan minin yaklaşık 3.5 katı büyüme gösterdi.
sayısının artmasının klima satışlarına yansıması,
pazarda yüzde 10 büyüme sağladı. Soğutma endüstrisine kalıcı büyüme etkisi
VRF pazarı; kamu yatırımlarındaki düşüşe rağ- Soğutma endüstrisini ivmelendiren etkiler doğ-
men krizden az etkilenen pazarlardan biridir. Pan- rultusunda gelişen eğilimlerin birçoğu kalıcı olacak:
demi ile birlikte özellikle sahil kesimlerinde birey- SOSİAD (Soğutma Sanayi İş İnsanları Derneği) Yönetim
sel projeler ağırlık kazandı. Mini VRF cihazlarının Kurulu Başkanı Turgay Karakuş, Pandemide soğut-
kullanımındaki artış, toplam satış adetlerini olumlu ma endüstrisinin dikkatleri
yönde etkiledi ve pazar yüzde 9 büyüdü. üzerine çektiğini ve oldukça
Çatı Tipi Paket Klima (rooftop); AVM’ler ve büyük hızlı bir toparlanma yaşadığı-
marketlerde yaygın olarak kullanılan çatı tipi klima- nı aktarıyor. 2020’nin özellikle
larda, AVM sektörünün belirli bir doygunluğa gelme- gıda perakende sektörü için
siyle iç satışlar belirli bir seviyede kaldı. 2019 krizi bir dönüm noktası olduğunu
ve 2020 pandemisiyle pazar olumsuz etkilendi. Pa- belirten Karakuş, şunları söy-
ket Klima üretimi yüzde 30 düştü, ithalat yüzde 70, iç lüyor: “Covid-19 salgını nede-
satışlarda pandemi etkisiyle yüzde 50 daraldı. Ancak Turgay niyle birçok restoran yüz yüze
pozitif gelişme olarak, pazardaki talebin yerli ürünle- Karakuş yemek yemek için kapalı olsa
re kaymasıyla ithalat rakamlarında düşme yaşandı. da süpermarketler ve diğer
Fancoil pazarı; son 5 yılda kademeli olarak nere- gıda perakendecileri temel işletmeler olarak kabul
deyse yarıya yakın bir oranla daraldı. 2019’da yaşa- edildi ve açık kaldı. Ancak bu kez, yeni sipariş karşı-
nan durgunluğun yansıması ihracatta net olarak gö- lama senaryolarına hızlı bir şekilde adapte olmaları
rülse de 2020’de pandemiye rağmen imalatta yüzde gerekti. Çünkü alışveriş, çevrimiçine kaydı. Pande-
10 artış, ithalatta ise yüzde 40 azalma kaydedildi. Bu mi, çevrimiçi alışverişin büyüme beklentilerini en az
kapsamda değerlendirildiğinde fancoiller sektörde yüzde 50-60 oranında yukarıya çekti ve bu duruma
ithalatı düşen ve ihracatı artan, üretimde başarılı perakende zincirleri hazırlıksız yakalandı. Bu yeni
olduğumuz ürünler arasında. alışveriş modeli, daha çok depo, lojistik olanaklar,
Klima Santralleri; son yıllarda havalimanı, şehir soğuk muhafaza, soğuk zincir anlamına geliyordu.
hastaneleri gibi projelerle birlikte pandemi süre- Çevrimiçi perakende zincirleri, soğutma kararlarını
cinde taze hava beslemenin öneminin artması ve sektörün lehine olacak şekilde yoğunlaştırdı. Buna
yenileme çalışmalarının etkisiyle yurt içi satışlarda geliştirilen ve soğuk muhafaza gerektiren aşıların
2019’a göre yüzde 14, yurt dışı satışlarda da yine geliştirilmesi eklendi. Tabii ki bir de neredeyse tüm
2019’a göre yüzde 3.6 artış göstermiş önemli bir dünyanın çevrimiçine taşınmasıyla hızla artan bu-
üründür. Pandemi koşullarından dolayı mevcut sis- lut sistemler, veri merkezleri ihtiyacından da bah-
temlerin güncellenmesi ya da yeni projelerle satış setmek gerekir. Veri merkezlerinin güçlü soğutma
adetlerinde yükselme bekleniyor. sistemlerine gereksinimleri vardır. Bu ivmelendirici
KobiEfor 0D\ÜV