Page 115 - KobiEfor-Nisan-2021
P. 115
UZMAN
Konuşmak ve Anlaşılmak
I letişim, “senin ne konuştuğun- bir kısmı iletişim sorunlarından kay-
naklanır.
dan çok, karşındakinin ne an-
İletişim sadece karşı bir tarafla ya-
ladığıdır” diye kabul gören bir
varsayım vardır iletişim yazınında. pılamaz. İletişim önce kişinin ken-
Burada önemli olan konuşucunun disiyle başlar. Hayatı, olayı ve olgu-
duygu ve düşüncesini sözlü ve söz- ları anlaması, kendini var etmesiyle
Prof.Dr.Turgay Biçer süz anlatımı sonunda karşısında ya- başlar. Sonra etkilemek, haberleş-
turgay@marmara.edu.tr rattığı etkiye dikkat çeker. Bu etki na- mek, şiddeti önlemek ve bunların
sıl anlaşılır dersek, kiminle iletişime sonunda mutlu olmak için iletişim
geçiyor veya etkilemeye çalışıyorsak, yapılır. Şiddeti önlemek amacı ileti-
İletişim bir o kişiden gelen geri bildirimin karşı- şimde önemli bir olgudur zira insan-
sanattır. mızda uyandırdığı etkiyi ölçer. lar konuşmayı bıraktıklarında şid-
Öğrenilir. Şöyle de denilebilir, “karşımızdaki dete eğilim göstermeleri kaçınılmaz
Sorunların ne anlamışsa biz onu anlatmışızdır” olmaktadır.
çözülmesinde önemli olan bizim söylediğimiz veya İletişimin en temel olgusu da dil ve
yüzde yetmişlik yaptığımızdan daha çok ne anlaşıldı- sembollerdir. Özellikle anadilin öne-
bir katkı sağlar. ğımızdır. Karşımızdaki insanın bize mi düşündüğümüzden daha önem-
“Kendimizle, verdiği yanıt iletişimin boyutunu or- lidir. Düşünürken, düşündüğümüzü
çevremizle taya çıkarır. anlatırken ve duygularımızı payla-
Genelde, anlaşılmadığımızı, karşı- şırken anadilin zenginliği kişinin et-
ve yaşamla
mızdaki insanların direncini, umur- kili bir iletişim kurmasında hayati
kurduğumuz
samadığını ve sair şeyleri öne süre- önem taşır.
iletişimin kalitesi,
rek, hatanın veya yanlış anlamaların İletişim; ‘kalbi bağ kurmaktır’ da
yaşam kalitemizi
bizim kendi sorunumuzdan çok, kar- denilebilir. Kendisiyle, başkalarıyla,
belirler.” şımızdakinin sorunu olduğunu düşü- yaşamla, doğayla, diğer canlılarla;
İletişim için; nür, kendimizi haklı görme eğilimine canlı cansız şey ve olgularla kurduğu
iyi örnekler gireriz. Futbol benzetmesinden yola bağ kişinin yaşam kalitesi için de ge-
bulmak, nezaketi, çıkarak daha net anlaşılması için şu reklidir. Bu sayılan şey ve unsurlarla
saygıyı, içtenliği örneği verebiliriz. Bir oyuncu yanlış yanlış kurulan bağ istenilen düzeyde
yaşam biçimi veya hatalı pas verdiğinde arkadaşı- olmadığı zaman, kişinin başarısızlığı
haline getirmek, nı nasıl suçlayamazsa biz de duygu ve mutsuzluğu su yüzüne çıkacaktır.
konuşmaktan ve düşüncelerimizi doğru yolla ve Dolayısıyla iletişim bir sanattır. Öğ-
önce dinlemeyi doğru biçimde aktaramıyorsak so- renilir. Öğrenmek için de öneminin
run pası yanlış aktaran sporcunun- anlaşılması gereklidir. Zira sorunla-
ve anlamayı
dur. Bir istisna, siz doğru pas veri- rın çözülmesinde yüzde yetmişlik bir
önemsemek,
yorsunuz ama karşınızdaki kişi pası katkı sağlar. Buradan yola çıkarak,
esnek ve yaratıcı
alır gibi yapıp almıyor veya aldatma “kendimizle, çevremizle ve yaşam-
olmak
yapıyorsa bu durumda karşımızdaki la kurduğumuz iletişimin kalitesi,
daha sonra da kişi hatalıdır; kasıtlı davranış içinde yaşam kalitemizi belirler” dersek
okuma alışkanlığı olduğu için de eleştirilebilir. abartmış olmayız.
kazanmak İletişim bir sanattır ve bir enstrü- İletişim için; iyi örnekler bulmak, ne-
çok değerli bir man gibi iletişimi, ilkelerini ve ku- zaketi, saygıyı, içtenliği yaşam biçimi
yaklaşım olacaktır. rallarını öğrenmek her bireyin ana haline getirmek, konuşmaktan önce
amaçlarından birisi olmalıdır. Okul, dinlemeyi ve anlamayı önemsemek,
aile ve / veya farklı kurumlarda ileti- esnek ve yaratıcı olmak daha sonra
şim temel derslerin başında gelme- da okuma alışkanlığı kazanmak çok
lidir zira insan sorunlarının büyük değerli bir yaklaşım olacaktır.
Nisan 2021 KobiEfor 115