Page 115 - KobiEfor-Nisan-2021
P. 115

UZMAN


                                         Konuşmak ve Anlaşılmak



                                         I    letişim, “senin ne konuştuğun-  bir kısmı iletişim sorunlarından kay-
                                                                            naklanır.
                                              dan çok, karşındakinin ne an-
                                                                            İletişim sadece karşı bir tarafla ya-
                                              ladığıdır” diye kabul gören bir
                                         varsayım vardır iletişim yazınında.   pılamaz. İletişim önce kişinin ken-
                                         Burada önemli olan konuşucunun     disiyle başlar. Hayatı, olayı ve olgu-
                                         duygu ve düşüncesini sözlü ve söz-  ları anlaması, kendini var etmesiyle
               Prof.Dr.Turgay Biçer      süz anlatımı sonunda karşısında ya-  başlar. Sonra etkilemek, haberleş-
               turgay@marmara.edu.tr     rattığı etkiye dikkat çeker. Bu etki na-  mek, şiddeti önlemek ve bunların
                                         sıl anlaşılır dersek, kiminle iletişime   sonunda mutlu olmak için iletişim
                                         geçiyor veya etkilemeye çalışıyorsak,   yapılır. Şiddeti önlemek amacı ileti-
               İletişim bir              o kişiden gelen geri bildirimin karşı-  şimde önemli bir olgudur zira insan-
               sanattır.                 mızda uyandırdığı etkiyi ölçer.    lar konuşmayı bıraktıklarında şid-
               Öğrenilir.                Şöyle de denilebilir, “karşımızdaki   dete eğilim göstermeleri kaçınılmaz
               Sorunların                ne anlamışsa biz onu anlatmışızdır”   olmaktadır.
               çözülmesinde              önemli olan bizim söylediğimiz veya   İletişimin en temel olgusu da dil ve
               yüzde yetmişlik           yaptığımızdan daha çok ne anlaşıldı-  sembollerdir. Özellikle anadilin öne-
               bir katkı sağlar.         ğımızdır. Karşımızdaki insanın bize   mi düşündüğümüzden daha önem-
               “Kendimizle,              verdiği yanıt iletişimin boyutunu or-  lidir. Düşünürken, düşündüğümüzü
               çevremizle                taya çıkarır.                      anlatırken ve duygularımızı payla-
                                         Genelde, anlaşılmadığımızı, karşı-  şırken anadilin zenginliği kişinin et-
               ve yaşamla
                                         mızdaki insanların direncini, umur-  kili bir iletişim kurmasında hayati
               kurduğumuz
                                         samadığını ve sair şeyleri öne süre-  önem taşır.
               iletişimin kalitesi,
                                         rek, hatanın veya yanlış anlamaların   İletişim; ‘kalbi bağ kurmaktır’ da
               yaşam kalitemizi
                                         bizim kendi sorunumuzdan çok, kar-  denilebilir. Kendisiyle, başkalarıyla,
               belirler.”                şımızdakinin sorunu olduğunu düşü-  yaşamla, doğayla, diğer canlılarla;
               İletişim için;            nür, kendimizi haklı görme eğilimine   canlı cansız şey ve olgularla kurduğu
               iyi örnekler              gireriz. Futbol benzetmesinden yola   bağ kişinin yaşam kalitesi için de ge-
               bulmak, nezaketi,         çıkarak daha net anlaşılması için şu   reklidir. Bu sayılan şey ve unsurlarla
               saygıyı, içtenliği        örneği verebiliriz. Bir oyuncu yanlış   yanlış kurulan bağ istenilen düzeyde
               yaşam biçimi              veya hatalı pas verdiğinde arkadaşı-  olmadığı zaman, kişinin başarısızlığı
               haline getirmek,          nı nasıl suçlayamazsa biz de duygu   ve mutsuzluğu su yüzüne çıkacaktır.
               konuşmaktan               ve düşüncelerimizi doğru yolla ve   Dolayısıyla iletişim bir sanattır. Öğ-
               önce dinlemeyi            doğru biçimde aktaramıyorsak so-   renilir. Öğrenmek için de öneminin
                                         run pası yanlış aktaran sporcunun-  anlaşılması gereklidir. Zira sorunla-
               ve anlamayı
                                         dur. Bir istisna, siz doğru pas veri-  rın çözülmesinde yüzde yetmişlik bir
               önemsemek,
                                         yorsunuz ama karşınızdaki kişi pası   katkı sağlar. Buradan yola çıkarak,
               esnek ve yaratıcı
                                         alır gibi yapıp almıyor veya aldatma   “kendimizle, çevremizle ve yaşam-
               olmak
                                         yapıyorsa bu durumda karşımızdaki   la kurduğumuz iletişimin kalitesi,
               daha sonra da             kişi hatalıdır; kasıtlı davranış içinde   yaşam kalitemizi belirler” dersek
               okuma alışkanlığı         olduğu için de eleştirilebilir.    abartmış olmayız.
               kazanmak                  İletişim bir sanattır ve bir enstrü-  İletişim için; iyi örnekler bulmak, ne-
               çok değerli bir           man gibi iletişimi, ilkelerini ve ku-  zaketi, saygıyı, içtenliği yaşam biçimi
               yaklaşım olacaktır.       rallarını öğrenmek her bireyin ana   haline getirmek, konuşmaktan önce
                                         amaçlarından birisi olmalıdır. Okul,   dinlemeyi ve anlamayı önemsemek,
                                         aile ve / veya farklı kurumlarda ileti-  esnek ve yaratıcı olmak daha sonra
                                         şim temel derslerin başında gelme-  da okuma alışkanlığı kazanmak çok
                                         lidir zira insan sorunlarının büyük   değerli bir yaklaşım olacaktır.
                                                                                          Nisan 2021 KobiEfor 115
   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120