Page 77 - KobiEfor_Agustos_2019
P. 77

de¤il borçlanma krizi de yaflamaktad›r. Reel sektö-  devam etti¤inin ve önümüzdeki çeyrekte devam
          rün döviz cinsinden borcu oldukça yüksektir. Bu önü-  edece¤inin bir göstergesi.
          müzdeki y›llarda yani 2020’de devam edecektir. Bana  Ekonomik küçülmenin ç›k›fl› için hangi yol hari-
          göre krizin büyük atefli ve patlamas› yaflanmam›flt›r.   tas›n› izlemek do¤ru olur?
            Bozulmalar sonras›nda ise birbiri ard›na aç›kla-  Ömer Faruk Çolak: Buradan ç›k›fl için ilk önce; si-
          nan yeni ekonomik programlarla karfl› karfl›ya kal-  yasal ve politik geliflmelerde istikrar sa¤lamak ar-
          d›k. Programlar› ve hedeflerini yorumlar m›s›n›z?   d›ndan da ekonomik geliflmelere odaklanmak gere-
            Ömer Faruk Çolak: Bu programlar, arka arkaya  kiyor. Siyasal ve politik konuya iliflkin: Türkiye’ye
          seçim sürecine katk› vermek için yap›lm›flt›. Bu  2018’de kabul edilen tek kifli tek parti yönetimi dar
          programlarda ciddi sorunlar var. Hedefler tutmad›¤›  gelmifltir. Hatta hem ekonomisine hem siyasal yap›-
          gibi programlar da ifle yaramad›. Bunlara program  lanmas›na dar gelmifltir. ‹ktisadi yap›lanmas›na dar
          de¤il teflvik paketleri demek laz›m. fiunu da söyle-  gelmesinin iflareti yaflan›lan krizdir. Siyasal yap›lan-
          mekte fayda var; piyasa ekonomisinde özel sektörün  mas›na dar gelmesinin iflareti de son yerel seçimle-
          temsilcileri devletçi olmufl, devletten vergi ve sigorta  rin iktidar partisi taraf›ndan kaybedilmifl olmas›d›r.
          teflviki istiyor. Acaba biz devletçi ekonomiye geri mi  Ekonomik istikrar› sa¤laman›n yolu Anayasa de¤iflik-
          döndük? Hat›rl›yorum; Birkaç ay önce ‘Türkiye’de li-  li¤idir. Anayasa de¤iflikli¤i de STK’lar›n özgürlükleri
          beral aran›yor’ diye yaz› yazd›m. En büyük özel sek-  konuflan üniversitelerin iflbirli¤inde parlamentoda
          tör temsilcileri de devletten teflvik almadan yaflaya-  onaylanmal›d›r. Parlamentoda k›smen bu zemin var-
          mayaca¤›n› söyledi. Bu özel sektörün finans ve ser-  d›r. Türkiye parlamento rejimine dönmek zorunda-
          maye yap›s›n›n zay›fl›¤›n›, ayakta kalma konu-        d›r. Hatta 1982 Anayasas›’ndan önce var olan
          sunda devletten yard›m bekledi¤ini göste-             senatoyu da yürütmenin denetlenmesi için
          riyor. Bu da gelir da¤›l›m› ve servet da¤›l›-         getirmelidir. Yürütme flu anda yasamay› ve
          m›n› de¤ifltiren, sermaye sahiplerini kolla-            yarg›y› kontrol eder hale gelmifltir; güven
          yan yap›lanmad›r. Bu yap›lanman›n uzun                 problemi oldu¤u TÜ‹K istatistiklerine dahi
          dönem sorun yarataca¤›n› biraz okuma ya-               yans›m›flt›r. Bu nedenle Türkiye’den kapal›
          pan ö¤renecektir.                                       veya aç›k, sermaye ç›k›fl› kimi zaman yasal
            Seçimler bitti ve teflvikler de bitti. Türkiye         olmayan yollardan (muhasebe yöntemiyle
          ekonomisine iliflkin karmafla devam ediyor.               yap›lmas›) ç›km›flt›r. Portföy ve hisse se-
          Bu tür destek ve teflviklerin sak›ncas›; bütün-           netlerine gelen sermaye miktar› ciddi bi-
          cül, iflbirlikçi ve üniversiteler veya STK’lar ile  çimde azalm›flt›r. ‹ktisadi olarak yap›lmas› gereken
          konuflulmadan tepeden inmeci yöntemlerle yap›l-  ise;  teflvik sistemi  plan ve programa oturtulmad›r.
          mas›. Bu tür ülkelerin ekonomilerine crony (yandafl)  Bu da iktisatç›lar›n iflidir. Hükümet ba¤›ms›z iktisat-
          kapitalizm deniyor. Bu ülkeler aras›nda Çin, Rusya ve  ç›lardan oluflan kurul kurup yeni ekonomik program›
          Türkiye var. Çin örne¤in yoksullu¤u ve gelir da¤›l›m›-  oluflturmal›d›r. Bu program yüksek teknolojiye geçi-
          n› düzeltemiyor. Rusya ekonomik olarak ciddiye al›n-  fli de öngörmelidir. Hükümet, piyasalara, teflebbüse
          mayacak bir ülke. Petrol ve do¤algaz olmasa bütçe  yol veren modele dönmelidir.
          dengesi kalmayacak. Rusya kronik kapitalizmin en  Ekonominin en önemli sorunu nedir?
          kötü, en otoriter kullan›lan sistemidir.          Ömer Faruk Çolak: En önemli sorun güven, daha
            Ekonomide dengelenme kavram›n› günümüz        sonra istihdamd›r. Çünkü istihdam sosyal yap›lan-
          koflullar›yla yorumlayabilir misiniz? Bu sürece  may› bozar. Sosyal yap›lanmas› bozuk olan yerlerde
          girdik mi?                                      güven kötüye gitmektedir. Örne¤in; Afrika ekonomik
            Ömer Faruk Çolak:  Dengelenme sürecine gir-   olarak feci durumdad›r, Latin Amerika da feci du-
          medik. Girebilmek için paketlerin programlar›n  rumdad›r. Çünkü güven ve istikrar yoktur. Bu yönüy-
          planlamaya dönmesi laz›m. Daha farkl› planlama  le de birbirine benzer. Türkiye’de sosyal devlet kimli-
          laz›m, 5 y›ll›k planlama de¤il daha farkl› olmal›.  ¤i korunsayd› eminim savunma politikalar›na bu ka-
          AB’de aç›klanan programlara bak›labilir. ABD’de  dar kaynak ayr›lmayacakt›. Son olarak Türkiye eko-
          aç›klanan paketler izlenebilir. fiimdi denge ile deni-  nomisinin dinamikleri var. Yads›yamay›z. ‹slam ülke-
          len fley hem potansiyel ve istikrarl› büyüme sa¤lan-  leri içinde eksikliklerine ra¤men demokratik olarak
          mal› hem fiyat istikrar›, iflsizli¤in düflürülmesi vs.  iktidar› de¤ifltiren tek ülkeyiz. Bu özelliklerimizle de
          Sa¤l›kl› büyüme olmad›¤› için de iflsizlik oranlar›  Japonya’y› d›flar›da b›rakal›m ne Asya ülkesiyiz, ne de
          yüzde 10’lar›n alt›na inmiyor. fiu anda cari aç›ktaki  Latin Amerika. Türkiye’nin kendini k›yaslayaca¤› ülke
          azalma ekonomideki küçülmenin yans›mas›d›r.     varsa o da ABD, AB ülkeleriyle, Yeni Zelanda, Kana-
          Ekonomi küçülünce daha az ara mal ithal etmek zo-  da’d›r. Çünkü bu ülkeler aras›na girebilecek konum-
          runda kal›yorsunuz. Ama üretti¤ini satacak yer yok.  day›z. Geciktik bile. 1980 Darbesi ve otoriter Anayasa
          TL’nin bu kadar de¤er yitirdi¤i süreçte ihracatta ar-  ile gecikmeyi ileriye tafl›d›k. Tersine dönünce 10 y›lda
          t›fl oran› kabul edilebilir düzeyde. Dolay›s›yla cari  fark› görebiliriz. Türkiye’nin temel ç›pas› AB olmal›-
          aç›kta azalma sa¤l›kl› ekonomi de¤il durgunlu¤un  d›r. Hem ekonomik hem politik olarak.
                                                                                   A€ustos 2019 KobiEfor 77
   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82