Page 65 - KobiEfor_Agustos_2019
P. 65

UZMAN



                                   Sektörlerin Küresel ‹hracat Dinamizmi


                                   A      skeri Stratejist Sun Tzu;   yede ve sistematik bir küresel pazar
                                                                      analizi ile rakip analizlerine pek rast-
                                          “Baflkas›n› ve kendini bilir-
                                                                      layam›yoruz. Bu nedenle de ihracat
                                          sen, yüz kere savaflsan tehli-
                                          keye düflmezsin, baflkas›n›   yapmaya istekli flirketlerimize yol gös-
                                   bilmeyip kendini bilirsen bir kazan›r  teremiyoruz. Oysa ayr›nt›l› ve rafine
                                   bir kaybedersin, ne kendini ne de bafl-  pazar analizlerine ilave olarak, bütün
          Haluk Ünald›             kas›n› bilmezsen, her savaflta tehlike-  sektörlerde küresel pazarlar›n nas›l
                                   desin” der ünlü ‘Savafl Sanat›’ adl› ki-  ve hangi h›zda de¤iflti¤ini bilebilmek,
          haluk@paradigmam.com
                                   tab›nda. Gerçekten de bir savaflta  k›saca hedef pazar dinamizmini ölçe-
                                   kendini bilmek kadar, hatta belki de  bilmek, ihracat›n küresel bir savafl ol-
                                   ondan da daha önemli olan rakibini  du¤u gerçe¤inden hareketle ‘düflman’
                                   veya rakiplerini tan›makt›r.       imkan ve kabiliyetlerinin bilinmesi ba-
                                   Askerler ‘rakip odakl›’ bir anlay›fla sa-  k›m›ndan son derece önemlidir. Örne-
                                   hiptir. Bu nedenle bütün harp oyunu,  ¤in; ihracat›n›n büyüme h›z› birkaç y›l-
          Gary Hamel; “Rakipler    plan tatbikat›, senaryo analizi çal›fl-  da h›zla düflen pazar lideri bir ülkenin
          sektörünüzü altüst       malar› rakibi daha iyi tan›maya, onun  çok daha ‘sald›rgan’ bir ihracat strate-
          ederken sizin sadece     muhtemel hareketlerini tahmin et-  jisini benimseyebilece¤ini görebilmek,
          operasyon becerinizi     meye ve buna karfl›l›k tedbirler üret-  ayn› ülke flirketleri ile benzer pazar-
          artt›rman›z, Roma        meye yönelik çal›flmalard›r. Hepimiz-  larda rekabet eden flirketlerimize çok
          yanarken keman           de olan yayg›n görüfl, askeri bilgilerin  önemli bir bilgi olacakt›r. Veya bir he-
          çalmaya benzer” der.     s›r oldu¤u fleklindedir. Bu yayg›n gö-  def pazarda ithalat›n h›zla daralmas›
          Bütün sektörlerde        rüflün aksine piyasada sat›lan ‘Jane’s  sonucunda rekabetin giderek daha
          rakiplerimiz ‘Roma’y›    defense’ serisi dökümanlarda bütün  fazla artaca¤›n› bilmek ihracatç› flir-
          yakarken’, biz hala      ülkelerin silah, gemi ve uçak envante-  ketlerimiz için önemli bir veridir.
          kalitemizi               rini, bütün ayr›nt›lar› ile bulabilirsiniz.
          iyilefltirmeye            Askerler için bilimeyen ise rakip si-
          çal›flt›¤›m›z             lahl› kuvvetlerin e¤itim seviyesi ve el-
          ürünlerimizi             lerindeki harp silah ve araçlar› ne ka-
          ‘gözümüze                dar etkin olarak kullanacaklar›d›r.
          kestirdi¤imiz’           ‹fl dünyas› ise ‘ürün odakl›d›r’. Küre-
          pazarlara satmaya        sel rekabetin artmas› ile beraber ifl
          çal›fl›yoruz.             dünyas› da ‘pazar odakl›’ ve ‘rakip
          Unutulmamal›d›r ki,      odakl›’ anlay›fla geçmenin önemini
          ‘rakip odakl›’ olma      kavram›fl olsa da bizim ihracatç›lar›-
          konusunda ifl             m›z günümüz itibar› ile kendi ürün-  Gary Hamel; “Rakipler sektörünüzü
          dünyas›n›n               lerine odaklanmakta ve kendi sek-  altüst ederken sizin sadece operas-
          askerlerden              törlerindeki küresel hareketleri ve  yon becerinizi artt›rman›z, Roma ya-
          ö¤renece¤i çok fley       dengeleri dikkate almadan üretebil-  narken keman çalmaya benzer” der.
          vard›r ve içinde         dikleri ürünleri ‘gözlerine kestirdik-  Bütün sektörlerde rakiplerimiz ‘Ro-
          bulunduklar› küresel     leri’ pazarlara satmaya çal›flmakta-  ma’y› yakarken’, biz hala kalitemizi
          ‘çat›flma alan›’ ile      d›rlar. ‹flte bu nedenden dolay› da  iyilefltirmeye çal›flt›¤›m›z ürünleri-
          rakiplerini ve           ‘‹hracat konsantrasyonu’ de¤erimiz  mizi ‘gözümüze kestirdi¤imiz’ pazar-
          rakiplerinin             ihracatç› ülkeler içinde en düflük de-  lara satmaya çal›fl›yoruz.
          ‘silahlar›n›’ iyi        ¤eri almaktad›r.                   Unutulmamal›d›r ki, ‘rakip odakl›’
          tan›mayan,               ‹hracat yap›lan pazarlar›n ve rakiple-  olma konusunda ifl dünyas›n›n as-
          araflt›ramayan ifl         rin analizinin önemi yeteri kadar fark  kerlerden ö¤renece¤i çok fley vard›r
          dünyas›n›n küresel       edilmedi¤inden ülkemizde haz›rlanan  ve içinde bulunduklar› küresel ‘ça-
          pazarda anlaml›          pazar analizleri de daha çok hedef ül-  t›flma alan›’ ile rakiplerini ve rakiple-
          seviyede baflar›l› olma   kelerin genel co¤rafik bilgileri ile ge-  rinin ‘silahlar›n›’ iyi tan›mayan, arafl-
          flanslar› yoktur.         nelde ‘son kullanma tarihi geçmifl’ ve-  t›ramayan ifl dünyas›n›n küresel pa-
                                   rileri tablolar ile sergilemekten ibaret  zarda anlaml› seviyede baflar›l› olma
                                   olmaktad›r. Bu kapsamda uygun sevi-  flanslar› yoktur.
                                                                                   A€ustos 2019 KobiEfor 65
   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70