Page 65 - KobiEfor_Agustos_2019
P. 65
UZMAN
Sektörlerin Küresel ‹hracat Dinamizmi
A skeri Stratejist Sun Tzu; yede ve sistematik bir küresel pazar
analizi ile rakip analizlerine pek rast-
“Baflkas›n› ve kendini bilir-
layam›yoruz. Bu nedenle de ihracat
sen, yüz kere savaflsan tehli-
keye düflmezsin, baflkas›n› yapmaya istekli flirketlerimize yol gös-
bilmeyip kendini bilirsen bir kazan›r teremiyoruz. Oysa ayr›nt›l› ve rafine
bir kaybedersin, ne kendini ne de bafl- pazar analizlerine ilave olarak, bütün
Haluk Ünald› kas›n› bilmezsen, her savaflta tehlike- sektörlerde küresel pazarlar›n nas›l
desin” der ünlü ‘Savafl Sanat›’ adl› ki- ve hangi h›zda de¤iflti¤ini bilebilmek,
haluk@paradigmam.com
tab›nda. Gerçekten de bir savaflta k›saca hedef pazar dinamizmini ölçe-
kendini bilmek kadar, hatta belki de bilmek, ihracat›n küresel bir savafl ol-
ondan da daha önemli olan rakibini du¤u gerçe¤inden hareketle ‘düflman’
veya rakiplerini tan›makt›r. imkan ve kabiliyetlerinin bilinmesi ba-
Askerler ‘rakip odakl›’ bir anlay›fla sa- k›m›ndan son derece önemlidir. Örne-
hiptir. Bu nedenle bütün harp oyunu, ¤in; ihracat›n›n büyüme h›z› birkaç y›l-
Gary Hamel; “Rakipler plan tatbikat›, senaryo analizi çal›fl- da h›zla düflen pazar lideri bir ülkenin
sektörünüzü altüst malar› rakibi daha iyi tan›maya, onun çok daha ‘sald›rgan’ bir ihracat strate-
ederken sizin sadece muhtemel hareketlerini tahmin et- jisini benimseyebilece¤ini görebilmek,
operasyon becerinizi meye ve buna karfl›l›k tedbirler üret- ayn› ülke flirketleri ile benzer pazar-
artt›rman›z, Roma meye yönelik çal›flmalard›r. Hepimiz- larda rekabet eden flirketlerimize çok
yanarken keman de olan yayg›n görüfl, askeri bilgilerin önemli bir bilgi olacakt›r. Veya bir he-
çalmaya benzer” der. s›r oldu¤u fleklindedir. Bu yayg›n gö- def pazarda ithalat›n h›zla daralmas›
Bütün sektörlerde rüflün aksine piyasada sat›lan ‘Jane’s sonucunda rekabetin giderek daha
rakiplerimiz ‘Roma’y› defense’ serisi dökümanlarda bütün fazla artaca¤›n› bilmek ihracatç› flir-
yakarken’, biz hala ülkelerin silah, gemi ve uçak envante- ketlerimiz için önemli bir veridir.
kalitemizi rini, bütün ayr›nt›lar› ile bulabilirsiniz.
iyilefltirmeye Askerler için bilimeyen ise rakip si-
çal›flt›¤›m›z lahl› kuvvetlerin e¤itim seviyesi ve el-
ürünlerimizi lerindeki harp silah ve araçlar› ne ka-
‘gözümüze dar etkin olarak kullanacaklar›d›r.
kestirdi¤imiz’ ‹fl dünyas› ise ‘ürün odakl›d›r’. Küre-
pazarlara satmaya sel rekabetin artmas› ile beraber ifl
çal›fl›yoruz. dünyas› da ‘pazar odakl›’ ve ‘rakip
Unutulmamal›d›r ki, odakl›’ anlay›fla geçmenin önemini
‘rakip odakl›’ olma kavram›fl olsa da bizim ihracatç›lar›-
konusunda ifl m›z günümüz itibar› ile kendi ürün- Gary Hamel; “Rakipler sektörünüzü
dünyas›n›n lerine odaklanmakta ve kendi sek- altüst ederken sizin sadece operas-
askerlerden törlerindeki küresel hareketleri ve yon becerinizi artt›rman›z, Roma ya-
ö¤renece¤i çok fley dengeleri dikkate almadan üretebil- narken keman çalmaya benzer” der.
vard›r ve içinde dikleri ürünleri ‘gözlerine kestirdik- Bütün sektörlerde rakiplerimiz ‘Ro-
bulunduklar› küresel leri’ pazarlara satmaya çal›flmakta- ma’y› yakarken’, biz hala kalitemizi
‘çat›flma alan›’ ile d›rlar. ‹flte bu nedenden dolay› da iyilefltirmeye çal›flt›¤›m›z ürünleri-
rakiplerini ve ‘‹hracat konsantrasyonu’ de¤erimiz mizi ‘gözümüze kestirdi¤imiz’ pazar-
rakiplerinin ihracatç› ülkeler içinde en düflük de- lara satmaya çal›fl›yoruz.
‘silahlar›n›’ iyi ¤eri almaktad›r. Unutulmamal›d›r ki, ‘rakip odakl›’
tan›mayan, ‹hracat yap›lan pazarlar›n ve rakiple- olma konusunda ifl dünyas›n›n as-
araflt›ramayan ifl rin analizinin önemi yeteri kadar fark kerlerden ö¤renece¤i çok fley vard›r
dünyas›n›n küresel edilmedi¤inden ülkemizde haz›rlanan ve içinde bulunduklar› küresel ‘ça-
pazarda anlaml› pazar analizleri de daha çok hedef ül- t›flma alan›’ ile rakiplerini ve rakiple-
seviyede baflar›l› olma kelerin genel co¤rafik bilgileri ile ge- rinin ‘silahlar›n›’ iyi tan›mayan, arafl-
flanslar› yoktur. nelde ‘son kullanma tarihi geçmifl’ ve- t›ramayan ifl dünyas›n›n küresel pa-
rileri tablolar ile sergilemekten ibaret zarda anlaml› seviyede baflar›l› olma
olmaktad›r. Bu kapsamda uygun sevi- flanslar› yoktur.
A€ustos 2019 KobiEfor 65