Page 217 - KobiEfor_Kasım_2019
P. 217

KobiEfor: ‘Model HEDEF PAZAR (Tar-
          MAR)’ ile ilgili olarak teknik detaylar›
          anlat›r m›s›n›z?
            Haluk Ünald›: Belirli bir ürün grubu
          için en uygun hedef pazar, ayn› senaryo
          içindeki di¤er pazarlardan daha cazip
          (High Market Attractiveness) ve bizim o
          pazarda rekabet gücümüzün (Competiti-
          ve Strength) yüksek oldu¤u pazard›r.
          Her iki parametrenin de birbirinden
          farkl› birçok bilefleni vard›r. Örne¤in; pa-
          zar cazibesinin baz› bileflenleri; pazar
          büyüklü¤ü, k›sa ve uzun dönem pazar
          büyüme h›z›, ekonomik ortam, ticari or-
          tam, vergi rejimi, kurumsal yap› ve altya-
          p›d›r. Benzer flekilde, hedef pazardaki
          rekabet gücümüzün baz› parametreleri
          ise; hedef pazardaki pazar pay›m›z, k›sa
          ve uzun dönem büyüme h›z›m›z, pazar›n
          ithalat›ndaki s›ralamam›z ve pazara
          uzakl›¤›m›zd›r.
            Burada sorun; bu farkl› parametreler
          aras›ndaki say›sal ilgiyi kurabilmek ve
          analitik modeli oluflturabilmektir. Ben
          bu problemi, 1980’li y›llarda Thomas Saaty taraf›n-  Operasyonel gerçeklili¤e gelince, bu konuda ça-
          dan gelifltirilen ‘The Analytic Hierarchy Process  l›flt›¤›m çok de¤erli bir çal›flma arkadafl›m var. Sa-
          (AHP) ve Türkçemize ‘Analitik Hiyerarfli Modeli’  y›n H›fs› Soydemir, senelerce ihracat yapan bir flir-
          olarak giren tekni¤i ‘Yön Belirleme Matrisi’ne (Di-  ketin patronu ve CEO’su
          rectional Policy Matrix) iki eksenli olarak uygulaya-  olarak ihracat konusun-
          rak çözdüm. Kulland›¤›m AHP tekni¤ini yurt d›fl›n-  da çok deneyimli bir ifl
          da e¤itim olarak da vermifltim.                  insan›. Kendisi ayr›ca bir
            KobiEfor: Modelinizin uluslararas› camiada da  sivil toplum kuruluflun-
          kabul gördü¤ünü belirttiniz. K›saca bilgi verir mi-  da yönetim kurulu üyeli-
          siniz?                                          ¤i yapmakta olup, ihra-
            Haluk Ünald›: Modeli özet olarak iki bilimsel  cat› gelifltirmekten so-
          kongreye gönderdim. Her ikisinden de kabul ald›m.  rumludur. De¤iflik ürün
          Kas›m ay›n›n 14’ünde Prag’a gidip, bu ihracat mo-  gruplar›na göre gelifltir-
          delini orada uluslararas› bilim ortam›nda anlatma-  di¤imiz model sonuçla-
          ya haz›rlan›yorum. Bu kongre; ‘47th International  r›n›n ‘operasyonel ger-      H›fs› Soydemir
          Scientific Conference on Economic and Social De-  çekçili¤i (Operasyonel
          velopment at Prague’. Kabul ald›¤›m di¤er konfe-  Realizm)’, H›fs› Soyde-
          rans ise; ‘International Academic Conference on  mir taraf›ndan kontrol ediliyor ve onay al›yor. K›sa-
          Economics, Business Management & Social Scien-  ca; analitik bir model gelifltirmek ve uygulamak
          ce, (IACEBMSS), 2019.’                          üzere ideal bir ikili oluflturuyoruz.
            KobiEfor: Siz bir ihracatç› de¤ilsiniz. Bu mode-  KobiEfor: Son olarak, ihracat dünyam›za ne
          lin operasyonel olarak kullan›fll› oldu¤unu neye  söylemek istersiniz?
          dayanarak söyleyebilirsiniz?                      Haluk Ünald›: Umar›m, ihracat ile ilgili sektörel
            Haluk Ünald›: Evet, ben bir ihracatç› de¤ilim  dernek, birlik ve kurumlar›m›z bu modeli kullana-
          ama sahip oldu¤um her iki master derecem de sis-  rak belirledikleri do¤ru hedef pazarlara yönelir,
          tem analiz ve MBA olarak, böyle bir modeli haz›rla-  pazarlama gayretlerini do¤ru yöne konsantre eder-
          yabilmeye yöneliktir. 90’l› y›llarda 10 y›l yurt d›fl›n-  ler ve ülke olarak ihracat›m›z› beklentilerimizin de
          daki bir araflt›rma merkezinde de analitik model  üzerinde ç›kartabilirler.
          gelifltirme üzerine çal›flt›m, proje yöneticilikleri  Di¤er taraftan marka tescilini de yapt›rd›¤›m›z
          üstlendim. Bu yapt›¤›m sadece ihracata yönelik bir  bu modelin ihracat imkanlar›n› da araflt›r›yoruz. ‹h-
          uygulama.                                       racat modeli ihraç etmek enteresan olsa gerek!
                                                                                    Kas›m 2019 KobiEfor 217
   212   213   214   215   216   217   218   219   220   221   222