Page 217 - KobiEfor_Kasım_2019
P. 217
KobiEfor: ‘Model HEDEF PAZAR (Tar-
MAR)’ ile ilgili olarak teknik detaylar›
anlat›r m›s›n›z?
Haluk Ünald›: Belirli bir ürün grubu
için en uygun hedef pazar, ayn› senaryo
içindeki di¤er pazarlardan daha cazip
(High Market Attractiveness) ve bizim o
pazarda rekabet gücümüzün (Competiti-
ve Strength) yüksek oldu¤u pazard›r.
Her iki parametrenin de birbirinden
farkl› birçok bilefleni vard›r. Örne¤in; pa-
zar cazibesinin baz› bileflenleri; pazar
büyüklü¤ü, k›sa ve uzun dönem pazar
büyüme h›z›, ekonomik ortam, ticari or-
tam, vergi rejimi, kurumsal yap› ve altya-
p›d›r. Benzer flekilde, hedef pazardaki
rekabet gücümüzün baz› parametreleri
ise; hedef pazardaki pazar pay›m›z, k›sa
ve uzun dönem büyüme h›z›m›z, pazar›n
ithalat›ndaki s›ralamam›z ve pazara
uzakl›¤›m›zd›r.
Burada sorun; bu farkl› parametreler
aras›ndaki say›sal ilgiyi kurabilmek ve
analitik modeli oluflturabilmektir. Ben
bu problemi, 1980’li y›llarda Thomas Saaty taraf›n- Operasyonel gerçeklili¤e gelince, bu konuda ça-
dan gelifltirilen ‘The Analytic Hierarchy Process l›flt›¤›m çok de¤erli bir çal›flma arkadafl›m var. Sa-
(AHP) ve Türkçemize ‘Analitik Hiyerarfli Modeli’ y›n H›fs› Soydemir, senelerce ihracat yapan bir flir-
olarak giren tekni¤i ‘Yön Belirleme Matrisi’ne (Di- ketin patronu ve CEO’su
rectional Policy Matrix) iki eksenli olarak uygulaya- olarak ihracat konusun-
rak çözdüm. Kulland›¤›m AHP tekni¤ini yurt d›fl›n- da çok deneyimli bir ifl
da e¤itim olarak da vermifltim. insan›. Kendisi ayr›ca bir
KobiEfor: Modelinizin uluslararas› camiada da sivil toplum kuruluflun-
kabul gördü¤ünü belirttiniz. K›saca bilgi verir mi- da yönetim kurulu üyeli-
siniz? ¤i yapmakta olup, ihra-
Haluk Ünald›: Modeli özet olarak iki bilimsel cat› gelifltirmekten so-
kongreye gönderdim. Her ikisinden de kabul ald›m. rumludur. De¤iflik ürün
Kas›m ay›n›n 14’ünde Prag’a gidip, bu ihracat mo- gruplar›na göre gelifltir-
delini orada uluslararas› bilim ortam›nda anlatma- di¤imiz model sonuçla-
ya haz›rlan›yorum. Bu kongre; ‘47th International r›n›n ‘operasyonel ger- H›fs› Soydemir
Scientific Conference on Economic and Social De- çekçili¤i (Operasyonel
velopment at Prague’. Kabul ald›¤›m di¤er konfe- Realizm)’, H›fs› Soyde-
rans ise; ‘International Academic Conference on mir taraf›ndan kontrol ediliyor ve onay al›yor. K›sa-
Economics, Business Management & Social Scien- ca; analitik bir model gelifltirmek ve uygulamak
ce, (IACEBMSS), 2019.’ üzere ideal bir ikili oluflturuyoruz.
KobiEfor: Siz bir ihracatç› de¤ilsiniz. Bu mode- KobiEfor: Son olarak, ihracat dünyam›za ne
lin operasyonel olarak kullan›fll› oldu¤unu neye söylemek istersiniz?
dayanarak söyleyebilirsiniz? Haluk Ünald›: Umar›m, ihracat ile ilgili sektörel
Haluk Ünald›: Evet, ben bir ihracatç› de¤ilim dernek, birlik ve kurumlar›m›z bu modeli kullana-
ama sahip oldu¤um her iki master derecem de sis- rak belirledikleri do¤ru hedef pazarlara yönelir,
tem analiz ve MBA olarak, böyle bir modeli haz›rla- pazarlama gayretlerini do¤ru yöne konsantre eder-
yabilmeye yöneliktir. 90’l› y›llarda 10 y›l yurt d›fl›n- ler ve ülke olarak ihracat›m›z› beklentilerimizin de
daki bir araflt›rma merkezinde de analitik model üzerinde ç›kartabilirler.
gelifltirme üzerine çal›flt›m, proje yöneticilikleri Di¤er taraftan marka tescilini de yapt›rd›¤›m›z
üstlendim. Bu yapt›¤›m sadece ihracata yönelik bir bu modelin ihracat imkanlar›n› da araflt›r›yoruz. ‹h-
uygulama. racat modeli ihraç etmek enteresan olsa gerek!
Kas›m 2019 KobiEfor 217