Page 43 - KobiEfor_Ocak_2017
P. 43
l Teknoloji kullan›m›n›z yeterince uyuman›- ri buluflmalar yapmalar›n› destekleyin.
za, konforlu bir biçimde yemek yemenize engel l Çocu¤unuzu hangi bilgilerini paylaflabile-
oluyor mu? ce¤i ve hangilerinin özel kalmas› (adres, telefon
l Teknoloji kullan›m›n›z görevlerinizi yerine numaras›) gerekti¤i konusunda bilgilendirin. Bu
getirmenizi engelliyor mu? konularda bilgi verebilmek için son ç›kan uygula-
l Teknolojiyle meflgulken ailenizin gözleri- malar hakk›nda kendinizi gelifltirin.
ne bakarak konuflmad›¤›n›z günler olur mu? l Çocu¤unuzun neler yapt›¤›n›, hangi sitele-
Bu maddeleri kendiniz ve çocuklar›n›z aç›- ri ziyaret etti¤ini gözlemleyin. Bununla ilgili bilgisa-
s›ndan gözden geçirebilirsiniz. E¤er teknoloji iflle- yarlara filtre program› kurabilir ve/veya çocuklar›n
rinizi yapman›z› engelliyorsa ailenizle iliflkinizi bir- ziyaret etti¤i internet sayfalar›n› takip edebilirsiniz.
birinizin yaflam›nda olup biteni takip edemeyecek l Çocu¤unuzda görmek istedi¤iniz davra-
kadar kopma noktas›na getiriyorsa o zaman tekno- n›fllar› siz de yap›n. Böylece o da bu davran›fllar› da-
loji kullan›m›n›z› gözden geçirmekte fayda vard›r. ha kolay gelifltirecektir.
Bu noktada, teknolojik ürünlerin kullan›-
m›yla ilgili konuflun, kullan›m s›kl›¤› ve flekliyle ilgi-
li kararlar al›n. Teknoloji kullan›m›yla ilgili günlük
limitler belirleyin ve bu limite sad›k kal›n. Bu kifli
çocu¤unuzsa ona teknolojinin s›n›rland›r›lmas› ge-
re¤inin nedenlerini yafl›na uygun olacak flekilde
aç›klay›n.
Çocuklar›n teknoloji kullan›m›
nas›l düzenlenebilir?
l Çocu¤un teknoloji kullan›m›yla ilgili ko-
flullar belirleyin. Örne¤in; ödevlerini yap›p, dersle-
rine çal›flt›ktan sonra interneti kullanmak gibi.
l Çocuklar›n internet kullan›m›n› herkesin Sosyal medyada kiflisel güvenlik
kullan›m›na aç›k olan odalarda sa¤lay›n. nas›l sa¤lanabilir?
l E¤er çocuklar sosyal medya sitelerine üye Çocuklar ve gençler internette kendileriyle
olacaklarsa siber zorbal›¤a karfl› çocuklar›n›z›n ilgili birçok önemli bilgi paylaflabilirler. Çocuklar›n,
duygusal ve fiziksel güvenlikleri için sorumluluk bu bilgilerin paylafl›lmas›n›n baz› olumsuz sonuçla-
al›n. r› olabilece¤i yönünde bilinçlendirilmeleri önemli-
l Teknolojinin kullan›lmayaca¤› alan ve sa- dir.
atler belirleyin. Örne¤in; akflam yemekleri, mutfak l Yaz›lara, görüntü ve seslere dünyan›n her
gibi. Belirlenen zamanlar ve alanlarda teknolojik yerinden eriflmek mümkün olabilir. ‹nternete koyu-
aletleri sepete at›n! lan fleyler ebediyen orada kal›r.
l Teknolojinin çocu¤unuz için en önemli ifl- l Çocuk bir bilgi paylaflmak istedi¤inde
levini keflfedin. Bunu gerçek hayatta deneyimleye- durumu somutlaflt›rmay› sa¤lamak amac›yla flöy-
bilmesi için f›rsat yarat›n. Örne¤in; çocu¤unuz er- le denebilir: “Bunu yaz›p okulun bahçesine as-
gense arkadafllar›yla yüz yüze sohbet edebilecekle- mak ister miydin? Bunu herkesin görmesini isti-
yor musun?”
l ‹nternet ortam›na konulan bu bilgileri ki-
min görece¤i ve bunlar üzerinde herhangi bir de-
¤ifliklik yap›p yapamayacaklar› kontrol edileme-
yebilir.
Sonuç olarak, teknolojinin hayat›m›zda
önemli bir ifllevi var. Fakat kullan›m s›kl›¤› zaman
zaman aile iletiflimini olumsuz yönde etkiler. Çocu-
¤unuzun s›n›rlara ve sizinle geçirece¤i yüz yüze za-
mana daha çok ihtiyac› olabilir. Bu aç›dan, baz› za-
manlarda -günde en az yar›m saat- tüm fifllerin çe-
kilmesi ve teknolojik aletlerin rafa kald›r›lmas›,
teknolojisiz alanlar, zamanlar, yemek saatleri ya-
rat›lmas› aile iliflkilerinin güçlendirilmesi ad›na at›-
labilecek en önemli ad›mlardan olacakt›r.