Page 22 - KobiEfor_Haziran_2015
P. 22

KAPAK



            Ya büyüme ya cari aç›k
            Önerdi¤iniz bütünsel
            kalk›nman›n sanayileflme
            aya¤› için nas›l bir strateji
            önermektesiniz?
            (Avrasya’n›n üretim üssü
            olmak… Afro-Avrasya’n›n
            üretim üssü olmak…vb.)
            Erdal Bahç›van: Türkiye’de
          sanayinin son y›llarda geri plan-
          da kald›¤› bir gerçek. Sanayinin
          milli gelir içindeki pay› yüzde
          15’lere kadar geriledi. 2009 y›l›na  ERDAL BAHÇIVAN: “BUGÜN TÜRK‹YE KR‹T‹K B‹R Efi‹KTE
          kadar dünyadaki ucuz s›cak pa-  DURUYOR. UYGULANAGELEN DAHA ÇOK ‹NfiAATÇILI⁄A,
          ran›n yard›m›yla büyümüfltük.   TÜKET‹ME VE RANTA DAYALI VE DIfiKAYNAKLARA BA⁄IMLI
          Ancak bugün geldi¤imiz noktada
          cari aç›k ile büyüme aras›nda bir  BÜYÜME MODEL‹, POTANS‹YEL‹N‹ BÜYÜK ÖLÇÜDE Y‹T‹RM‹fi
          tercih yapmaya zorlan›yoruz.   BULUNUYOR. ÜLKE EKONOM‹S‹ ‘ORTA GEL‹R TUZA⁄I’NA
          2014’ün cari aç›k rakam› son y›l-  HAPSOLMUfi DURUMDA. DEMOKRAT‹K GEL‹fiME TOPLUMUN
          lar›n en iyi rakam› olarak ger-  BEKLENT‹LER‹N‹N GER‹S‹NDE KALMAYA DEVAM ED‹YOR.”
          çekleflti. Ancak büyüme yüz-
          de 3’ün alt›nda                  yarat›l›yor. ‹stanbul’un ihraca-
          seyretti.  Buna                     t›n›n da hemen hemen ta-
          karfl›n sanayinin                       mam› sanayi mamulle-
          ve üretimin sür-                         rinden olufluyor.
          dürülebilir bü-                             Bir süre önce ‹s-
          yümede    önemi                           tanbullu sanayicile-
          konusunun karar                           rimizin rekabet gü-
          alma mekanizmas›nda                      cünü art›racak görüfl,
          yer alan kiflilerce fark edildi¤ini  önlem ve çözüm önerilerini içe-
          görüyoruz. Bu umut verici bir ge-  ren “‹stanbul Sanayi Strateji Bel-  Yeni bir hikaye
          liflme. Hükümetimiz’ce aç›kla-   gesi”ni aç›klad›k. ‹stanbul’u yük-  yazmal›y›z
          nan yeni teflvik paketinin sanayi-  sek rekabetçi bir flehir seviyesi-
          cinin sorunlar›n›n ciddiye al›nd›¤›  ne ve 2023 ihracat hedeflerine  Önerdi¤iniz kalk›nma
          ve reel büyümenin öneminin far-  ulaflt›rmak için yap›lmas› gere-  modelinizde yerli üretime
          k›na var›ld›¤›n› gösteriyor.    ken ad›mlar› 18 bafll›k alt›nda 46  vurgu yap›l›yor. Bu vurgunun
            Öte yandan ‹stanbul sanayisi  strateji ve 85 eylem plan›nda be-  geçmiflteki ‘ithal ikameci’
          de Türkiye’nin sanayisinde ve ge-  lirttik.                       yaklafl›m›ndan fark› ne
          nel olarak Türkiye ekonomisinde   ‹stanbul Sanayi Strateji Belge-  olacakt›r?
          oldukça önemli bir yere sahip.  si’ne göre, ‹stanbul sanayisinde  Erdal Bahç›van: Türkiye’nin
          Türkiye’de sanayi sektöründe ya-  co¤rafi konum, sanayi giriflimci-  ekonomi alan›nda yeni bir hikaye
          rat›lan her 100 birimlik katmade-  lerinin varl›¤›, 50 üniversite, te-  yazmas› gerekti¤ini her f›rsatta
          ¤erin 27’si sadece ‹stanbul’da  darik zincirinin geliflmiflli¤i, d›fl  dile getiriyoruz. Bu yeni ekono-
                                          ve iç pazar, tüketicinin bilinç se-  mik hikaye ileri teknolojiyi, kat-
                                          viyesi, co¤rafi yo¤unlaflma, fir-  made¤eri yüksek ürünlere dayal›
                                          malar›n üretim yap›lar›, yabanc›  üretimi esas al›yor. Dolay›s›yla
                                          sermayeli firmalar›n varl›¤› bi-  üretim ve sanayi odakl› bir yakla-
                                          zim avantajl› oldu¤umuz konular  fl›m do¤al olarak yerli üreticinin
                                          olarak öne ç›kt›. Sanayi yerlefli-  ve yerli üretimin öne ç›kar›lmas›-
                                          mi, üniversite-sanayi iflbirli¤i,  n› zorunlu k›l›yor. Yerli üretimi
                                          mezunlar›n sanayiye yönelmesi,  vurgulamam›zdaki temel nokta
                                          Ar-Ge, hammadde ve yar› mamul   katmade¤eri yüksek ürünlere
                                          tedariki, lojistik altyap›, finansa  yönelerek küresel ekonomide
                                          eriflim, teflvikler, yerel yönetim-  rekabet gücümüzü art›rmakt›r.
                                          ler, markalaflma, firmalar›n ku-  Dolay›s›yla üreticimizi yüksek
                                          rumsallaflma seviyeleri konular›  duvarlarla korumaktan ziyade
                                          ise sanayi olarak gelifltirmemiz  üreticimizi güçlendirmeyi hedef-
                                          gereken alanlar.                liyoruz.

          22 KobiEfor Haziran 2015
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27