Page 22 - KobiEfor_Haziran_2015
P. 22
KAPAK
Ya büyüme ya cari aç›k
Önerdi¤iniz bütünsel
kalk›nman›n sanayileflme
aya¤› için nas›l bir strateji
önermektesiniz?
(Avrasya’n›n üretim üssü
olmak… Afro-Avrasya’n›n
üretim üssü olmak…vb.)
Erdal Bahç›van: Türkiye’de
sanayinin son y›llarda geri plan-
da kald›¤› bir gerçek. Sanayinin
milli gelir içindeki pay› yüzde
15’lere kadar geriledi. 2009 y›l›na ERDAL BAHÇIVAN: “BUGÜN TÜRK‹YE KR‹T‹K B‹R Efi‹KTE
kadar dünyadaki ucuz s›cak pa- DURUYOR. UYGULANAGELEN DAHA ÇOK ‹NfiAATÇILI⁄A,
ran›n yard›m›yla büyümüfltük. TÜKET‹ME VE RANTA DAYALI VE DIfiKAYNAKLARA BA⁄IMLI
Ancak bugün geldi¤imiz noktada
cari aç›k ile büyüme aras›nda bir BÜYÜME MODEL‹, POTANS‹YEL‹N‹ BÜYÜK ÖLÇÜDE Y‹T‹RM‹fi
tercih yapmaya zorlan›yoruz. BULUNUYOR. ÜLKE EKONOM‹S‹ ‘ORTA GEL‹R TUZA⁄I’NA
2014’ün cari aç›k rakam› son y›l- HAPSOLMUfi DURUMDA. DEMOKRAT‹K GEL‹fiME TOPLUMUN
lar›n en iyi rakam› olarak ger- BEKLENT‹LER‹N‹N GER‹S‹NDE KALMAYA DEVAM ED‹YOR.”
çekleflti. Ancak büyüme yüz-
de 3’ün alt›nda yarat›l›yor. ‹stanbul’un ihraca-
seyretti. Buna t›n›n da hemen hemen ta-
karfl›n sanayinin mam› sanayi mamulle-
ve üretimin sür- rinden olufluyor.
dürülebilir bü- Bir süre önce ‹s-
yümede önemi tanbullu sanayicile-
konusunun karar rimizin rekabet gü-
alma mekanizmas›nda cünü art›racak görüfl,
yer alan kiflilerce fark edildi¤ini önlem ve çözüm önerilerini içe-
görüyoruz. Bu umut verici bir ge- ren “‹stanbul Sanayi Strateji Bel- Yeni bir hikaye
liflme. Hükümetimiz’ce aç›kla- gesi”ni aç›klad›k. ‹stanbul’u yük- yazmal›y›z
nan yeni teflvik paketinin sanayi- sek rekabetçi bir flehir seviyesi-
cinin sorunlar›n›n ciddiye al›nd›¤› ne ve 2023 ihracat hedeflerine Önerdi¤iniz kalk›nma
ve reel büyümenin öneminin far- ulaflt›rmak için yap›lmas› gere- modelinizde yerli üretime
k›na var›ld›¤›n› gösteriyor. ken ad›mlar› 18 bafll›k alt›nda 46 vurgu yap›l›yor. Bu vurgunun
Öte yandan ‹stanbul sanayisi strateji ve 85 eylem plan›nda be- geçmiflteki ‘ithal ikameci’
de Türkiye’nin sanayisinde ve ge- lirttik. yaklafl›m›ndan fark› ne
nel olarak Türkiye ekonomisinde ‹stanbul Sanayi Strateji Belge- olacakt›r?
oldukça önemli bir yere sahip. si’ne göre, ‹stanbul sanayisinde Erdal Bahç›van: Türkiye’nin
Türkiye’de sanayi sektöründe ya- co¤rafi konum, sanayi giriflimci- ekonomi alan›nda yeni bir hikaye
rat›lan her 100 birimlik katmade- lerinin varl›¤›, 50 üniversite, te- yazmas› gerekti¤ini her f›rsatta
¤erin 27’si sadece ‹stanbul’da darik zincirinin geliflmiflli¤i, d›fl dile getiriyoruz. Bu yeni ekono-
ve iç pazar, tüketicinin bilinç se- mik hikaye ileri teknolojiyi, kat-
viyesi, co¤rafi yo¤unlaflma, fir- made¤eri yüksek ürünlere dayal›
malar›n üretim yap›lar›, yabanc› üretimi esas al›yor. Dolay›s›yla
sermayeli firmalar›n varl›¤› bi- üretim ve sanayi odakl› bir yakla-
zim avantajl› oldu¤umuz konular fl›m do¤al olarak yerli üreticinin
olarak öne ç›kt›. Sanayi yerlefli- ve yerli üretimin öne ç›kar›lmas›-
mi, üniversite-sanayi iflbirli¤i, n› zorunlu k›l›yor. Yerli üretimi
mezunlar›n sanayiye yönelmesi, vurgulamam›zdaki temel nokta
Ar-Ge, hammadde ve yar› mamul katmade¤eri yüksek ürünlere
tedariki, lojistik altyap›, finansa yönelerek küresel ekonomide
eriflim, teflvikler, yerel yönetim- rekabet gücümüzü art›rmakt›r.
ler, markalaflma, firmalar›n ku- Dolay›s›yla üreticimizi yüksek
rumsallaflma seviyeleri konular› duvarlarla korumaktan ziyade
ise sanayi olarak gelifltirmemiz üreticimizi güçlendirmeyi hedef-
gereken alanlar. liyoruz.
22 KobiEfor Haziran 2015