Page 115 - KobiEfor_Nisan_2015
P. 115

UZMAN                  De¤iflmeyen Tek fiey De¤iflimdir…


                                  Ö     rgütler, ayn› insanlar gibi dinamik  De¤iflim istedi¤imizde bu de¤iflime kimin
                                        bir sisteme sahiptir. Canl›d›r; her
                                                                      karar verece¤i ve de¤iflimin hangi yönde
                                                                      olaca¤› sorular› örgütsel de¤iflimin kade-
                                        canl›n›n do¤as› gere¤i, do¤ar, bü-
                                        yür, geliflir, de¤iflir ve sonra da ya
                                                                      rini belirleyecektir. Evet, nas›l bir de¤i-
                                        yok olur veya baflka bir fleye dö-
                                                                      d›r? Bu resim örgüt çal›flanlar›n›, müflte-
                                        nüflerek varolmaya devam eder.  flim istiyoruz ve bu de¤iflimin resmi nas›l-
                                   Canl› kurulufllar olan örgütler içinde ba-  rilerini, ortaklar› ve sahiplerini nas›l etki-
                                   r›nd›rd›¤› çal›flanlar›n buna yöneticiler  ler? Oluflturulan bu büyük resim di¤er
                                   ve patronlar dahil;  tecrübeleri, bilgileri,  ad›yla örgütsel vizyon insanlara heyecan
                                   yetenekleri ve vizyonlar› kadar varl›k  veriyor mu yoksa çal›flanlar› gelecekten
                                   gösterirler.                       pek de umutsuzlu¤a m› sürüklüyor? Bu
                                   Örgüt veya kurum dendi¤inde çok insan  sorular›n yan›tlar›n›n aç›k ve net olarak
                                   olay› soyut biçimde alg›lar ve masalar,  belirlenmesi gerekmektedir.
                                   fabrikalar, bilgisayarlar, büyük devasa  Bu de¤iflimler belirlendikten sonra yap›la-
                                   binalar, kurumun ve örgütün yerine ge-  cak ad›mlar bu de¤iflimin kültürünü yarat-
                                   çer. Büyük binalar, bilgisayarlar, oturma  mak ve bunun da uygulay›c›s› olmakt›r.
                                   düzenleri, masalar, park yerleri insanlar-  Uygulamalarda oluflacak dirençler duru-
                                   dan daha önemli hale gelmeye bafllar ve  munda bu dirençleri do¤ru alg›lamak, bu
                                   buralardaki paylafl›m çal›flanlar için bir  dirençlerin nedenini bilmek, dirençlerin
                                   kabus haline gelir.                içindeki mesaj› do¤ru alg›lamak ve bu di-
                Prof.Dr.           Örgütsel de¤iflimde ayn› paralellik vard›r.  renci yönetmek de¤iflim yönetiminde ge-
            TURGAY B‹ÇER           Örgütün kendi kendine de¤iflti¤ine karar  rekli ve önemli bir unsurdur.
                                   verip bu de¤iflimi insans›z de¤ifltirmesi
                                                                      Dirençleri görmemezlikten gelmek, yok
           turgay@marmara.edu.tr   ve insanlar› da bu de¤iflime uymaya zor-  saymak tehlikeli olabilir. Etkili ve lider
                                   lamas› olarak alg›lan›r. Örgütsel de¤iflim  yöneticiler, “her davran›fl›n alt›nda bir
                                   dendi¤inde örgütün daha büyük, insan›n  olumlu neden oldu¤unu” bilmek zorun-
                                   daha küçük ve örgütün alt›nda kald›¤› an-  dad›rlar. Di¤er bir deyiflle “kimse kendi-
           De¤iflmeyen tek          lafl›l›r ki bu da insanlar›n örgütlerdeki  ne göre yanl›fl yapmaz, yanl›fl yapsa da-
              fley de¤iflimin        güç, statü, liderlik, hükmetme savaflla-  hi” kimse kendine göre yanl›fl yapt›¤›n›
                                   r›nda bilinçd›fl› rol oynamaktad›r. As›l  düflünmedi¤ine göre yöneticiler çal›flan-
          kendisi oldu¤una         amac› verimli olmak, büyümek, gelifl-  lar›n dirençlerini anlamaya azami özen
        göre, de¤iflmek ve          mek, kar elde etmek olan örgüt bireyleri  göstermeli ve bu durumu sisteme yeni
                                   enerjilerini farkl› yerlerde kullanmalar›-  bilgi ak›fl› sa¤layacak bir durum olarak
            de¤iflimi do¤ru         n›n nedeni de budur.               alg›lamal› ve bu direnci olumlu kullan-
                                   As›l de¤iflimi yaratan insan›n de¤iflimi-  mal›d›rlar. Belki de “dirençli çal›flan
               alg›lamak bu        dir. Sürekli kendini yenileyen, biyolojik  yoktur, esnek olmay› bilmeyen yönetici,
         konuda yap›lacak          ve sosyal olarak yenilenen insan kendi-  kurum vard›r” demek günümüzün yöne-
                                   ni de¤ifltirdikçe veya d›fl faktörlerden  tim anlay›fl›na daha uygun oldu¤unu
           en önemli ve en         etkilenip de¤iflime zorland›kça do¤al  söyleyebiliriz.
                                   olarak kendi yaflad›¤› kurumu, organi-  Sonuç ne olursa olsun de¤iflimler kaç›-
                 do¤ru ad›m        zasyonu ve örgütü de de¤iflmeye ve de-  n›lmazd›r ve de¤iflimi, yönetimin de ör-
                   olmal›d›r.      ¤ifltirmeye itecektir.              gütsel yönetim becerileri olarak kabul et-
                                   De¤iflim do¤al bir süreçtir ve de¤iflim  mek gerekir. De¤iflim yönetimi herkesle
          Bildi¤im ve emin         hiçbir canl› (birey–kurum) için farkl›l›k  birlikte yap›lmas› gereken, herkesin hem
           oldu¤um bir fley         göstermez. Varsan de¤iflecek, geliflecek  kalben hem de aklen kat›ld›¤› bir süreç
                                                                      olmas› gerekir.
                                   ve belki de farkl› bir fleye dönüfleceksin
                  var ki o da      sonunda.  De¤iflimin önünde durulama-  De¤iflim yönünü do¤ru alg›lamak, do¤ru
                                   yaca¤›na göre etkili ve verimli insan›n  sorular› sormak, büyük resmi do¤ru be-
               de¤iflimde ve        görevi bu de¤iflimi do¤ru alg›lamak, de-  lirleyebilmek, kaynaklar› bu do¤rultuda
               birçok fleyde        ¤iflimin yönünü belirlemek ve bu de¤ifli-  biraraya getirebilmek ve do¤ru kullan-
                                   mi do¤ru ve amaca yönelik olarak kul-  mak, ilham vererek ve alarak de¤iflimi
           do¤ru sorular›n         lanmakt›r.                         daha güzele, iyiye yap›lan bir yolculuk ola-
                                   De¤iflmeyen tek fley de¤iflimin kendisi ol-  rak kabul etmek, de¤iflimin önündeki tüm
               bizleri do¤ru       du¤una göre, de¤iflmek ve de¤iflimi do¤-  engelleri kald›rabilecek cesareti göster-
                    yan›tlara      ru alg›lamak bu konuda yap›lacak en  mek, de¤iflimdeki geliflmeyi ve mutlulu¤u
                                   önemli ve en do¤ru ad›m olmal›d›r.   birlikte paylaflmak, baflar›y› sindirmek ve
              götürece¤i ve        “Peki de¤iflimin yönünü nas›l belirleyece-  de¤iflime ulaflt›¤›m›z› anlayabilecek yeti
             do¤ru sorular›        ¤iz ve bu de¤iflime kim ve nas›l karar ve-  ve becerilere sahip olmak; de¤iflim süre-
                                                                      ci içinde kaybolmamak de¤iflim yönetimi-
                                   recek?” sorusu de¤iflimin belki de en
          sorabilmenin bir         önemli sorusudur. Bildi¤im ve emin ol-  nin temel unsurlar›d›r. De¤iflime aç›kl›k,
                                   du¤um bir fley var ki o da de¤iflimde ve  de¤iflime çevre veya baflkalar›n›n zoruyla
                uzmanl›k ve        birçok fleyde do¤ru sorular›n bizleri do¤-  de¤il de kifli veya kurumun kendisi tara-
               ustal›k yetisi      ru yan›tlara götürece¤i ve do¤ru sorular›  f›ndan verilmesi ve de¤iflim sürecini iyi
                                                                      sindirmek ve alg›lamak de¤iflimi kolay-
                                   sorabilmenin bir uzmanl›k ve ustal›k yeti-
                  oldu¤udur.       si oldu¤udur.                      laflt›racak önemli olgulard›r.
                                                                                    Nisan 2015 KobiEfor 115
   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120