Page 159 - KobiEfor_Ocak_2015
P. 159

UZMAN                              OkuMA YazMA üzerine…

                                       Y     az›n›n›n, Sümerler taraf›n-  Sigara vb. gibi sa¤l›ks›z olan fley-

                                             dan bulunmas›yla bafllayan
                                                                          lere harcanan para ile kitaba ay-
                                             uygarl›k süreci kuflaktan
                                                                          r›lan para k›yas edilemeyecek
                                             kufla¤a aktar›l›rken bu dö-
                                                                          ra¤men yine de kitap okuman›n
                                             nemlerde okuma ve yazma,     kadar arada uçurum olmas›na
                                        insanl›k tarihinin önemli de¤erleri  ve yazman›n bence bireylere tam
                                        olarak ele al›nm›fl ve yüceltilmifltir  olarak do¤ru anlat›lamad›¤›n› dü-
                                        do¤al olarak.                     flünüyorum. Kitap okuma bir ifl-
                                        Okuma ve yazma günümüzde de       kence haline geliyorsa o ö¤ret-
                                        cehaletten ayd›nl›¤a giden önemli  menler ve okullar dahil ifllerimizi
                                        süreçte yine önemli bir koflul ola-  do¤ru yapamad›k denilebilir.
                                        rak yerini almaktayd› k›sa bir za-  Okuma yazman›n içi bu kadar bo-
                                        man öncesine kadar. Hatta, ülke-  flalt›lm›flsa “Geliflmifl ve uygar bir
                                        lerin okuma yazman›n nüfusa ora-  ülke nas›l olunabilir?” bir düflün-
                                        n› ayn› zamanda bir geliflmifllik öl-  me gerekir?
                                        çüsü olarak da kabul edilmifl; oku-  Acaba okuma ve yazma deyince
                                        ma  yazma bilmeyenlere okuma ve   vurguyu –ma ekini fazla m› vur-
                                        yazmay› ö¤retmek için tüm ulus    gulad›k ve önemsizlefltirdik? Ya
             Prof. Dr.                  olarak seferber olunmufltur. As-   da okuma yazma ile u¤raflmay›
             TURGAY B‹ÇER               ker ocaklar›nda bile, Ali okullar›n-  “tu kaka” yaparak insanlar› oku-
                                        da, Anadolu’nun herhangi bir ye-  ma yazmadan m› uzaklaflt›rd›k?
             turgay@marmara.edu.tr
                                        rinden gelen ve okuma yazma bil-  Ne yapt›ysak yanl›fl yapm›fl›z belli
                                        meyenlere buralarda okuma yaz-    ki. B›rak okuma yazma bilmeyi,
                                        ma ö¤retildiklerini biliriz. Ayn› fle-  üniversite diplomalar›n›n bile de-
                                        kilde halk e¤itim merkezlerinde ve  ¤ersizleflti¤i bir ortamda “e¤itim”
                                        semt okullar›nda da okuma yazma   kavram›n› tart›flman›n anlam› bile
                                        ö¤retilmektedir hala bu eksikli¤i  kalm›yor do¤al olarak…
                                        olanlara.                         Görgüyü, erdemi ve sevgiyi paral›
                                        Okuma yazma bir zamanlar yü-      olmaya, zenginleflmeye ve mal
                                        celtilen de¤erler olmufltur ve     mülk sahibi olmaya de¤iflirsek
                Görgüyü,                okuma yazma ça¤dafl ve uygar bir   “Okuyacaks›n da ne olacak?” so-
                                        insan›n kendini ayd›nlatmas›n›n   rusu do¤al olarak insan› okurya-
               erdemi ve                en önemli olgusudur ve bu böyle   zar olmaktan çok ötelere f›rlata-
             sevgiyi paral›             olacakt›r ki okuma yazma yerine   cakt›r…
                                        beynine çip takana kadar ama      “Oku” diye bafllasa da kutsal kita-
                 olmaya,                günümüzün as›l sorunlar›ndan      b›m›z; okumad›ktan, deneyimleri
            zenginleflmeye               birisi, bu ak›ll› (!) denen telefon-  yazmad›ktan, bilgileri paylaflma-
                                        lar›n okuma yazman›n derin an-    d›ktan, yaz›l› kültürümüzü zengin-
              ve mal mülk               lamlar›n› bozmalar›d›r…           lefltirmedikten sonra okumak sa-
             sahibi olmaya              Sosyal medya ile birlikte kitap, der-  dece belirli az›nl›¤›n bir de¤eri
                                        gi, okuman›n azald›¤›, insanlar›n  olarak kalacakt›r…
               de¤iflirsek               art›k gazete bile almad›¤›, bilmek,  Okuma yazma ö¤rendik ama “oku-
           “Okuyacaks›n da              araflt›rmak, üretmek yerine, tüket-  maya” bir türlü bafllayamad›ktan;
                                        menin ve zaman› gereksizce ve     okumay› bir yaflam biçimine dö-
              ne olacak?”               önemsizce harcaman›n “de¤er” ol-  nüfltürmedikten sonra hangi dili
             sorusu do¤al               du¤u bir döneme geçmifl bulunuyo-  konufltu¤unuzun, e¤itiminizin; son
                                        ruz. Üniversitede ö¤rencilerime   günlerin tart›flmas› olan Osmanl›-
             olarak insan›              mesleki ve bireysel geliflimlerine  ca okuma yazman›n hiçbir önemi
               okuryazar                katk› sa¤lamas› için okunmas› ge-  kalmayacakt›r zira okumak flimdi-
                                        reken kitaplar› yaz›l› olarak olarak  lik moda de¤ildir ve gereksiz gibi
             olmaktan çok               verdi¤imde, birçok ö¤renci “oku-  görünmektedir…
                 ötelere                may› sevmedi¤ini, okusa bile kitap-  ‹nsanlar bilgili, erdemli ve de¤erli
                                        tan çabuk s›k›ld›¤›n› veya bir türlü  olmaktan çok tan›nm›fl, mal mülk
             f›rlatacakt›r…             bitiremediklerini” s›k s›k söyler ol-  sahibi olmak, güzel yerlerde ye-
                                        dular. Çevremde bu söylemlere     mek içmek, marka giyinmek gibi
                                        benzer çok fleye flahit olurum. Ki-  geçici ve doyurucu olmayan ikincil
                                        tap okuma oran› azald›, okumak ve  fleylere yönelince do¤al olarak ya-
                                        yazmak eskisi kadar de¤er de¤il ve  flamda daha çok ac›lar çekmeye
                                        önem de arz etmiyor…              devam edecektir…
                                                                                      Ocak 2015 KobiEfor 159
   154   155   156   157   158   159   160   161   162   163   164