Page 97 - KobiEfor_Ekim_2014
P. 97
ulusu onun uzvu saymal›d›r. Bir vücutta parma-
¤›n ucundaki ac›dan di¤er uzuvlar da ac› duyar.
Dünyan›n flu yerinde bir rahats›zl›k varsa bana ne
dememeliyiz. Onunla ilgilenmeliyiz."
Türkiye’nin tüm bu çabalar›ndan bekledi¤i ya-
rar, “Yurtta Sulh, Cihanda Sulh” anlay›fl›n›n belir-
ledi¤i çizgiden sapmadan, dünya çap›nda bar›fl›n
sa¤lanmas› ve korunmas›ndan baflka bir fley ol-
mam›flt›r.
Bugün, dünya küreselleflmesinin sonucu olarak
küçük bir köy haline gelmifltir. Art›k gerek ülke
içinde, gerek ülkeler aras›nda karfl›l›kl› ba¤›ml›l›k Bangladefl Eski Cumhurbaflkan› Hüseyin Muhammed Erflad,
(interdependence) olgusu büyük önem kazanm›fl Dr. Akkan Suver ve arkadafllar›yla.
ve bu olgu insanlar› ve uluslar› birbirinden kopa-
maz hale getirmifltir. Böylesi bir ortamda, en bü- ce¤i fleklinde bir kan›ya
yük risk; dünyan›n herhangi bir yerinde ç›kabile- ulafl›r ve çat›flma konular›-
cek siyasal, ekonomik, dinsel etnik vs. nedenlere na nazaran, iflbirli¤i alan-
dayal› bir çat›flma ya da anlaflmazl›¤›n (Bosna- lar›na daha çok vurgu ya-
Hersek, Afganistan, Irak, Suriye, Ifi‹D örnek olay›n- parlarsa evrensel bir bar›-
da oldu¤u gibi) k›sa bir süre içinde, dünyan›n geri fl›n sa¤lanmas› hiç de uzak
kalan›n› tehdit alt›nda b›rakma potansiyelinin eski- bir ihtimal de¤ildir.
sine göre çok daha yüksek olmas›d›r. Bu nedenle ‹nsanl›k ancak “Yurtta
bugün, dünya uluslar›n›n küresel bar›fl› tehdit ede- Sulh, Cihanda Sulh” gibi
bilecek sorunlar karfl›s›nda iflbirli¤i yapmak için eflsiz ve evrensel olan bir
ortak bir bilince ihtiyaçlar› vard›r. Bu ortak bilinç anlay›fl›n yaratt›¤› ortak bi-
evrensel çapta kabul gören ve benimsenen bir ilke linçle böyle bir noktaya ge-
ile mümkün olabilir. ‹flte bana göre bu evrensel il- lebilir. Bu ilke yard›m›yla
ke; bir yandan ülke içindeki görüfl ayr›l›klar›n›n uz- dünya uluslar› bireysel te- Çin Halklar› Bar›fl ve
laflmac› bir yaklafl›mla ortadan kald›r›larak, iç ba- melde kendilerini ve kendi Silahs›zlanma Teflkila-
r›fl›n sa¤lanmas›, di¤er yandan bu iç bar›fl orta- ç›karlar›n› ne kadar düflü- t›'ndan Chen Huaifan,
Dr. Akkan Suver ile
m›nda al›nan eflsiz destekle gereken çabay› göste- nüyorsa (Yurtta Sulh), ayn› birlikte.
rerek, önce bölge, ard›ndan dünya bar›fl›n›n sa¤la- flekilde farkl›, kültür, dil,
n›p, korunmas› anlam›na gelen “Yurtta Sulh, Ci- din ve ›rktan olan baflka uluslar› da düflünecek ve
handa Sulh” anlay›fl›ndan baflka bir fley de¤ildir. onlar› kendi varl›klar›n›n ayr›lmaz birer parças›
Bu yaklafl›m, dünyan›n girift sorunlar› düflünüldü- olarak görecektir (Cihanda Sulh). Sonuçta flunlar
¤ünde, ilk anda çok ütopik gibi görünse de söyle- söylenebilir. Yaklafl›k 90 y›l önce Kemal Atatürk’ün
nebilecek fley en az›ndan imkans›z olmad›¤›d›r. En büyük bir uzak görüfllülükle ortaya att›¤› bu evren-
imkans›z olana bile hayat kazand›ran fley, ona olan sel anlay›fl, bugün insanl›¤›n varl›¤›n› bar›fl içinde
inanç ve güvendir. Nitekim Türkiye y›llardan beri sürdürmesi için ihtiyaç duydu¤u özel bir konumdur.
“Yurtta Sulh, Cihanda Sulh” anlay›fl›na olan inanç Gelece¤in dünyas›, varl›¤›n› büyük ölçüde savafltan,
ve güveniyle, bölgesinde sürekli biçimde bir bar›fl çat›flmadan ve anlaflmazl›ktan uzak, bar›fl ve istik-
ve istikrar adas› olarak bu imkans›z› zorlam›flt›r. rar ortam› içerisinde sürdürebilir. Bu ise ancak ön-
K›saca Türkiye bu noktada yerine oturan güzel bir ce ülke, sonra bölge ve dünya çap›nda bar›fl›n ku-
örnektir. Dünya uluslar› birbirlerine muhtaç ol- rulmas›yla mümkün olabilir. ‹nsanl›k sa¤duyulu bir
duklar›n›n bilincine daha ileri seviyede var›p, di¤e- flekilde, “Yurtta Sulh, Cihanda Sulh” anlay›fl› içeri-
ri olmadan kendisinin de bir anlam ifade etmeye- sinde baflka bir dünya olmad›¤›n› anlayacakt›r.
Dr. Akkan Suver, Xi'an flehrinde yap›lan toplant›da Dr. Akkan Suver, moderatörlük yapt›¤› oturumda
konuflmas›n› yaparken. görülüyor.
Ekim 2014 KobiEfor 97