Page 97 - KobiEfor_Ekim_2014
P. 97

ulusu onun uzvu saymal›d›r. Bir vücutta parma-
           ¤›n ucundaki ac›dan di¤er uzuvlar da ac› duyar.
           Dünyan›n flu yerinde bir rahats›zl›k varsa bana ne
           dememeliyiz. Onunla ilgilenmeliyiz."
              Türkiye’nin tüm bu çabalar›ndan bekledi¤i ya-
           rar, “Yurtta Sulh, Cihanda Sulh” anlay›fl›n›n belir-
           ledi¤i çizgiden sapmadan, dünya çap›nda bar›fl›n
           sa¤lanmas› ve korunmas›ndan baflka bir fley ol-
           mam›flt›r.
              Bugün, dünya küreselleflmesinin sonucu olarak
           küçük bir köy haline gelmifltir. Art›k gerek ülke
           içinde, gerek ülkeler aras›nda karfl›l›kl› ba¤›ml›l›k  Bangladefl Eski Cumhurbaflkan› Hüseyin Muhammed Erflad,
           (interdependence) olgusu büyük önem kazanm›fl              Dr. Akkan Suver ve arkadafllar›yla.
           ve bu olgu insanlar› ve uluslar› birbirinden kopa-
           maz hale getirmifltir. Böylesi bir ortamda, en bü-  ce¤i fleklinde bir kan›ya
           yük risk; dünyan›n herhangi bir yerinde ç›kabile-  ulafl›r ve çat›flma konular›-
           cek siyasal, ekonomik, dinsel etnik vs. nedenlere  na nazaran, iflbirli¤i alan-
           dayal› bir çat›flma ya da anlaflmazl›¤›n (Bosna-   lar›na daha çok vurgu ya-
           Hersek, Afganistan, Irak, Suriye, Ifi‹D örnek olay›n-  parlarsa evrensel bir bar›-
           da oldu¤u gibi) k›sa bir süre içinde, dünyan›n geri  fl›n sa¤lanmas› hiç de uzak
           kalan›n› tehdit alt›nda b›rakma potansiyelinin eski-  bir ihtimal de¤ildir.
           sine göre çok daha yüksek olmas›d›r. Bu nedenle    ‹nsanl›k ancak  “Yurtta
           bugün, dünya uluslar›n›n küresel bar›fl› tehdit ede-  Sulh, Cihanda Sulh” gibi
           bilecek sorunlar karfl›s›nda iflbirli¤i yapmak için  eflsiz ve evrensel olan bir
           ortak bir bilince ihtiyaçlar› vard›r. Bu ortak bilinç  anlay›fl›n yaratt›¤› ortak bi-
           evrensel çapta kabul gören ve benimsenen bir ilke  linçle böyle bir noktaya ge-
           ile mümkün olabilir. ‹flte bana göre bu evrensel il-  lebilir. Bu ilke yard›m›yla
           ke; bir yandan ülke içindeki görüfl ayr›l›klar›n›n uz-  dünya uluslar› bireysel te-  Çin Halklar› Bar›fl ve
           laflmac› bir yaklafl›mla ortadan kald›r›larak, iç ba-  melde kendilerini ve kendi  Silahs›zlanma Teflkila-
           r›fl›n sa¤lanmas›, di¤er yandan bu iç bar›fl orta-  ç›karlar›n› ne kadar düflü-  t›'ndan Chen Huaifan,
                                                                                        Dr. Akkan Suver ile
           m›nda al›nan eflsiz destekle gereken çabay› göste-  nüyorsa (Yurtta Sulh), ayn›   birlikte.
           rerek, önce bölge, ard›ndan dünya bar›fl›n›n sa¤la-  flekilde farkl›, kültür, dil,
           n›p, korunmas› anlam›na gelen “Yurtta Sulh, Ci-  din ve ›rktan olan baflka uluslar› da düflünecek ve
           handa Sulh” anlay›fl›ndan baflka bir fley de¤ildir.  onlar› kendi varl›klar›n›n ayr›lmaz birer parças›
           Bu yaklafl›m, dünyan›n girift sorunlar› düflünüldü-  olarak görecektir (Cihanda Sulh). Sonuçta flunlar
           ¤ünde, ilk anda çok ütopik gibi görünse de söyle-  söylenebilir. Yaklafl›k 90 y›l önce Kemal Atatürk’ün
           nebilecek fley en az›ndan imkans›z olmad›¤›d›r. En  büyük bir uzak görüfllülükle ortaya att›¤› bu evren-
           imkans›z olana bile hayat kazand›ran fley, ona olan  sel anlay›fl, bugün insanl›¤›n varl›¤›n› bar›fl içinde
           inanç ve güvendir. Nitekim Türkiye y›llardan beri  sürdürmesi için ihtiyaç duydu¤u özel bir konumdur.
           “Yurtta Sulh, Cihanda Sulh” anlay›fl›na olan inanç  Gelece¤in dünyas›, varl›¤›n› büyük ölçüde savafltan,
           ve güveniyle, bölgesinde sürekli biçimde bir bar›fl  çat›flmadan ve anlaflmazl›ktan uzak, bar›fl ve istik-
           ve istikrar adas› olarak bu imkans›z› zorlam›flt›r.  rar ortam› içerisinde sürdürebilir. Bu ise ancak ön-
           K›saca Türkiye bu noktada yerine oturan güzel bir  ce ülke, sonra bölge ve dünya çap›nda bar›fl›n ku-
           örnektir. Dünya uluslar› birbirlerine muhtaç ol-  rulmas›yla mümkün olabilir. ‹nsanl›k sa¤duyulu bir
           duklar›n›n bilincine daha ileri seviyede var›p, di¤e-  flekilde, “Yurtta Sulh, Cihanda Sulh” anlay›fl› içeri-
           ri olmadan kendisinin de bir anlam ifade etmeye-  sinde baflka bir dünya olmad›¤›n› anlayacakt›r.
















               Dr. Akkan Suver, Xi'an flehrinde yap›lan toplant›da   Dr. Akkan Suver, moderatörlük yapt›¤› oturumda
                         konuflmas›n› yaparken.                                görülüyor.
                                                                                        Ekim 2014 KobiEfor 97
   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102