Page 36 - KobiEfor_Haziran_2013
P. 36
HABER
Yat›r›mc› ç›ks›n; ‘Alt›n hisse’ devletin olabilir
‘Babayi¤it’ Türk otomobili
Ekonomi Bakan› Zafer Ça¤layan, 5. Otomotiv Kongresi’nde yerli otomobil için
‘alt›n hisse’ ile devlet olarak yat›r›m yapacaklar›n› aç›klad›. Kongrenin bir di¤er
önemli ismi ise Meksika Eski Devlet Baflkan› Felipe Calderon oldu.
O tomotiv Yetkili Sat›c›lar› Derne¤i’nin (OY-
DER) düzenledi¤i 5. Otomotiv Kongresi
Türkiye Cumhuriyeti Ekonomi Bakan› Zafer
Ça¤layan himayesinde ‹stanbul’da gerçek-
leflti. Ça¤layan ilk kez bu kongre ile duyur-
du¤u alt›n hisse konusuna iliflkin flöyle konufltu:
“‹çinizde ‘ben yerli bir araba üretmek istiyorum’ di-
yen bir babayi¤it varsa gelin sizlerle özel teflvikler
hakk›nda görüflelim. Haz›r›z. Gelin sizler için ne ya-
p›l›r tart›flal›m. Böyle bir yat›r›m için 'alt›n hisse' ile
devlet olarak yat›r›m yapaca¤›z. Özel sektörümüzün
yan›nda olmay› akl›m›za koydu¤umuzu bilmenizi is-
tiyorum.”
Yerli otomobil konusunu, Türkiye'nin d›flar›ya ba-
¤›ml›¤›n› azaltmak için ‘göbek ba¤›n› kesme’ye ben-
zeten Bakan Ça¤layan, yan sanayinin bir otomobilin
yüzde 85'ini yapabilecek yetkinli¤e, güce ve imkana
sahip oldu¤unu, Türkiye’nin otomobilini, uça¤›n›,
helikopterini ve jetini de üretece¤ini söyledi.
Kongrenin bu y›lki konsepti olan ‘Geliflim ve De-
¤iflim’ konusuna da de¤inen Ça¤layan, “Geliflim ve biliyoruz. Türkiye’nin de ayn› pozisyona sahip oldu-
de¤iflimin anlam›n› bilmek isteyenler Türkiye’nin son ¤unu söyleyebilirim” diye konufltu.
10 y›l›na bakabilirler” dedi. Ça¤layan, Türkiye'nin Bir sektörü gelifltirmek için o alanda meslek lise-
son 10 y›lda ekonomi, siyaset ve demokratik haya- leri ve üniversitelerin aç›lmas› tavsiyesinde bulunan
t›nda de¤iflim gösteren bir ülke oldu¤unu an›msata- Calderon, flu noktalara de¤indi: “Küresel ekonomik
rak, son y›llarda dünyadaki tüm rakiplerinden pozi- sars›nt›lara ra¤men, iki ülke de son y›llarda baflar›l›
tif ayr›flarak, küresel krizden baflar›yla ç›kan, krizi f›r- bir makroekonomik ve finansal istikrar sa¤lad›. Kri-
sata çeviren, krizden dersler ç›karan ve yeni bir yol zin yavafllatmas›na ra¤men, Türkiye son 5 y›lda çok
haritas› belirleyen bir ülke oldu¤unu kaydetti. yüksek oranlarda büyüme sa¤lad›. Hangi Avrupa ül-
kesine sorarsan›z sorun, Türkiye'nin elde etti¤i y›ll›k
“E¤itim kurumlar› aç›n” büyüme rakamlar›na sahip olmaktan mutlu olacakla-
Meksika Eski Devlet Baflkan› Felipe Calderon ko- r›n› söylerler."
nuflmas›nda Türkiye’nin ve Meksika’n›n 21’inci yüz-
y›lda yükselen ekonomik güçler oldu¤unu belirtirken “1 milyon hayaldi gerçek oldu”
"Her iki ülkede de yüksek rekabet bar›nd›ran oto- OYDER Yönetim Kurulu Baflkan› H. fiükrü Il›sal,
motiv endüstrisi, uzun vadede ekonomik ilerleme Türkiye’nin önünde, otomotiv sektöründe küresel
sa¤lamak için katma de¤er yaratan flirketlere yap›lan oyuncu olabilmek için hala baz› f›rsatlar oldu¤una
yat›r›mlar›n bir örne¤idir” dedi. Calderon ayr›ca inand›¤›n› söyledi. Il›sal, flöyle konufltu: “Dünya oto-
“BRIC Ülkeleri’nin yan›na çok önemli bir grup daha motiv sektöründe global marka yaratabilen s›n›rl›
eklendi; MIST ülkeleri, yani Meksika, Endonezya, say›da ülke var. Bunlar›n en önemli ve ortak özellik-
Güney Kore ve Türkiye. Bugün dünyan›n gözü art›k leri tart›fl›lmaz bir flekilde, geliflmifl iç pazarlar›d›r.
MIST ülkeleri üzerinde. Türkiye ve Meksika son de- Bu ülkeler ekonomik ölçeklerde ürün gelifltirmeye ve
rece stratejik öneme ve birçok yönden avantaja sa- üretim yapmaya önce iç pazarlar›n› büyüterek baflla-
hip” fleklinde konuflurken; “Meksika birçok önemli d›lar ve daha sonra ihracat f›rsatlar› yakalayarak glo-
otomotiv markas›n›n üretim sahalar›n›n oldu¤u bir bal pazarlara hakim oldular. Bizim de bu yoldan iler-
nokta oldu. Ayn› zamanda yan sanayimiz çok güçlü leyerek iç pazar›m›z› gelifltirecek de¤iflimi hayata ge-
ve Amerika’dan yüzde 30 daha ucuza üretim yapa- çirmeliyiz.”
36 KobiEfor Haziran 2013