Page 150 - KobiEfor_Temmuz_2012
P. 150

UZMAN                               Stratejik Seçimlerimizde
                                                       Ne Denli Özgürüz?

                                       Y      apt›¤›m›z ifle göre, oynad›¤›-  gözlemlememiz, anlamam›z gerekir.
                                              m›z bir pazar ve koflullar söz
                                                                          ‘Pazar›n bizdeki etkisini, bizim bizi,
                                                                          bizim müflterimize etkimizi, kiminle
                                              konusu. Ekonomik ve politik
                                              dengeler, kanunlar, kurallar,
                                        pazar ve rekabet ortam›, oyuncular,  birlikte yola ç›kaca¤›m›z›, kiminle oy-
                                                                          nayaca¤›m›z›’ biliyorsak; art›k daha
                                        olas› oyuncular, sunulan ürünler/hiz-  etkili seçimler yapabiliriz. Evet oyun
                                        metler, ikame ürünler/hizmetler, ma-  saham›z› diledi¤imiz gibi çizemiyoruz
                                        liyetler, fiyatlar, arz-talep, müflteri  belki, ama ‘bilinçli seçimler yapabili-
                                        beklentileri ve ödemeye haz›r oldu-  yoruz’ demek, özgürlü¤ün bafllang›-
                                        ¤u bedel, al›flkanl›klar... Tüm bunlar›  c›. Belli bir sahaya m› odaklanmal›-
                                        bir tarafa atabilir miyiz? O halde, ‘pa-  y›z, yay›lmac› m› olmal›y›z? Farkl› bir-
                                        zar bilgisi’ kritik. Bu bilgiyi toplamak  fleyler mi sunmal›y›z, sundu¤umuzu
                                        kadar, iyi analiz edebilmemiz ve et-  en iyi kalite ve maliyetle mi sunma-
                                        kili biçimde kullanabilmemiz de   l›y›z? Biz mi yapmal›y›z, sat›n m› al-
                                        önemli.                           mal›y›z?... Asl›nda çoklarca stratejik
                                        Ya, biz nelere muktediriz; ne bilir,  seçenek de yok; ekleyin bu listeye
             IfiIK DEL‹ORMAN             neyi yapabiliriz? Ana flirketimiz (var-  bir, en çok iki elin parmaklar›n›, ve-
                                        sa) bizi ne kadar serbest b›rak›yor ve  rilecek kararlar bu uzay içinde. Son-
             AYDIN                      ne kadar b›rakmal›? Destek gerekin-  suz seçenekler dünyas›nda yaflama-
             isikaydin@novida.com.tr    ce destek, özgürlük gerekince özgür-  d›¤›m›z bir gerçek. Ba¤›ml›l›klar›m›z
             www.novida.com.tr          lük bulabiliyor muyuz? ‹nsan kayna-  ve çerçevemiz oldu¤u da kesin. Ko-
                                        ¤›m›z, finansal kaynaklar›m›z, altya-  nu ‘en do¤ru seçimi, en do¤ru za-
                                        p›m›z ve teknolojimiz, süreçlerimiz,  man ve flartlarda’ yapabilmek. Ki,
                                        iflleyiflimiz, ürün ve hizmetlerimiz, te-  as›l maharet de burada! Ehil, öngö-
                                        darikçilerimiz... Hepsi yeterli ve ve-  rülü, yetkin liderler; aç›k zihinli, kat›-
                                        rimli mi? Peki, liderlerin ve çal›flanla-  l›mc›, yapabilir çal›flanlar gerek.
                                        r›n zihinsel yap›s› ve tutumlar›, ilerle-  Seçimin esasl›s›, ‘hangi yoldan gide-
                                        meyi, de¤iflimi ne denli, (hem de  ce¤imiz’ ya da ‘ne yapaca¤›m›z’dan
             Her rüzgarda,              gerçek anlamda) desteklemekte? De-  ziyade; hemen dibinde, hatta içinde
                                        mek ki ‘kendini bilmek’ de kritik. Ye-
                                                                          gömülü, ‘Nas›l gidece¤imiz?’ sorusu-
            selde, f›rt›nada            teneklerimizi ve yetkinliklerimizi, en  na verilecek yan›tta gizli. Fiyatlar› an-
             dayanabilmek               önemlisi yapabilirliklerimizi iyi bilme-  lams›zca düflürmek, pazar› birbirine
                                        miz gerekir.                      katmak, di¤er oyuncular› haks›zca
                 gerekli!               Pazarla bizim aram›zda olmazsa ol-  bertaraf etmek, kurallar› esnetmek,
             Yeni bir fleyler            maz bir köprü var. Ürün ve hizmet  sa¤›ndan solundan dolanmak,… yo-
                                                                          luyla ‘evet belli bir süre kazanç elde
                                        da¤›t›m kanallar›m›z; gerek kendi
           söylemek gerek!              pazarlama ve sat›fl gücümüz, web si-  etmek ve hatta büyümek mümkün.’
                                        temiz, sosyal medyam›z, e-ticaret  Maalesef ki, ‘sürdürülebilirlik ve kal›-
              Yeni yepyeni              altyap›m›z, sosyal medya etkileflimi-  c› olma’ denklemi buralarda yatm›-
           de¤erler bekliyor            miz; gerekse toptanc›lar›m›z, flubele-  yor. ‘Nas›l gidece¤iz’de etik, prensip-
                                                                          li, tutarl›, iradeli ve dengeli davran›fl-
                                        rimiz, perakende kanal›m›z, ma¤aza-
               art›k pazar;             lar›m›z, acentelerimiz, ifl ortaklar›m›z  lar; çevik, esnek, yenilikçi yap›lar;
             dünyada insan              ve iflbirliklerimiz sözkonusu. “Bu  sa¤l›kl› büyümeler yat›yor. Zor, ama
                                        köprü yok; Müflteri yok, ifl yok.”  çok zor olan› da bu seçim iflte. An-
           say›s› ve tüketim            Müflterilere ve dolay›s›yla pazara do-  cak, basiretli, de¤erleri sa¤lam, den-
            artt›kça iyice de           kunan tüm bu etkileflim noktalar›na  geli liderler ve takipçileri bu seçim-
                                        ‘sinir uçlar›’ diyoruz. Dokundu¤u-
                                                                          lerde bulunur. En az ak›l kadar, duy-
               artacak bu               muzda b›rakt›¤›m›z etkiye de ‘dene-  gusal zeka ve duyarl›l›k gerektirir.
                                        yim’. Sinir uçlar›nda ne etki b›rak›yo-  Bilgiye dayal›, bilinçli seçimlerde bu-
                 beklenti.              ruz, Müflterilerimize ve son kullan›c›-  lunduk; zor ama sürdürülebilir bir
                                        lara ne deneyim yaflat›yoruz? Bilmez-  yol tuttuk...; yetmedi! Her rüzgarda,
                                        sek, bizi nas›l etkileyeceklerini de  selde, f›rt›nada dayanabilmek gerek-
                                        hissedemeyiz; övgü mü, flikayet mi  li! O da yetmedi! Yeni bir fleyler söy-
                                        alaca¤›z? Öyleyse ‘sinir uçlar›n› anla-  lemek gerek! Yeni yepyeni de¤erler
                                        mak’ kritik. Bizim markam›z›, ürünü-  bekliyor art›k pazar; dünyada insan
                                        müzü, hizmetimizi ne denli istekle,  say›s› ve tüketim artt›kça iyice de ar-
                                        keyifle kullan›yorlar, dinlememiz,  tacak bu beklenti.

           150 KobiEfor Temmuz 2012
   145   146   147   148   149   150   151   152   153   154   155