Page 150 - KobiEfor_Temmuz_2012
P. 150
UZMAN Stratejik Seçimlerimizde
Ne Denli Özgürüz?
Y apt›¤›m›z ifle göre, oynad›¤›- gözlemlememiz, anlamam›z gerekir.
m›z bir pazar ve koflullar söz
‘Pazar›n bizdeki etkisini, bizim bizi,
bizim müflterimize etkimizi, kiminle
konusu. Ekonomik ve politik
dengeler, kanunlar, kurallar,
pazar ve rekabet ortam›, oyuncular, birlikte yola ç›kaca¤›m›z›, kiminle oy-
nayaca¤›m›z›’ biliyorsak; art›k daha
olas› oyuncular, sunulan ürünler/hiz- etkili seçimler yapabiliriz. Evet oyun
metler, ikame ürünler/hizmetler, ma- saham›z› diledi¤imiz gibi çizemiyoruz
liyetler, fiyatlar, arz-talep, müflteri belki, ama ‘bilinçli seçimler yapabili-
beklentileri ve ödemeye haz›r oldu- yoruz’ demek, özgürlü¤ün bafllang›-
¤u bedel, al›flkanl›klar... Tüm bunlar› c›. Belli bir sahaya m› odaklanmal›-
bir tarafa atabilir miyiz? O halde, ‘pa- y›z, yay›lmac› m› olmal›y›z? Farkl› bir-
zar bilgisi’ kritik. Bu bilgiyi toplamak fleyler mi sunmal›y›z, sundu¤umuzu
kadar, iyi analiz edebilmemiz ve et- en iyi kalite ve maliyetle mi sunma-
kili biçimde kullanabilmemiz de l›y›z? Biz mi yapmal›y›z, sat›n m› al-
önemli. mal›y›z?... Asl›nda çoklarca stratejik
Ya, biz nelere muktediriz; ne bilir, seçenek de yok; ekleyin bu listeye
IfiIK DEL‹ORMAN neyi yapabiliriz? Ana flirketimiz (var- bir, en çok iki elin parmaklar›n›, ve-
sa) bizi ne kadar serbest b›rak›yor ve rilecek kararlar bu uzay içinde. Son-
AYDIN ne kadar b›rakmal›? Destek gerekin- suz seçenekler dünyas›nda yaflama-
isikaydin@novida.com.tr ce destek, özgürlük gerekince özgür- d›¤›m›z bir gerçek. Ba¤›ml›l›klar›m›z
www.novida.com.tr lük bulabiliyor muyuz? ‹nsan kayna- ve çerçevemiz oldu¤u da kesin. Ko-
¤›m›z, finansal kaynaklar›m›z, altya- nu ‘en do¤ru seçimi, en do¤ru za-
p›m›z ve teknolojimiz, süreçlerimiz, man ve flartlarda’ yapabilmek. Ki,
iflleyiflimiz, ürün ve hizmetlerimiz, te- as›l maharet de burada! Ehil, öngö-
darikçilerimiz... Hepsi yeterli ve ve- rülü, yetkin liderler; aç›k zihinli, kat›-
rimli mi? Peki, liderlerin ve çal›flanla- l›mc›, yapabilir çal›flanlar gerek.
r›n zihinsel yap›s› ve tutumlar›, ilerle- Seçimin esasl›s›, ‘hangi yoldan gide-
meyi, de¤iflimi ne denli, (hem de ce¤imiz’ ya da ‘ne yapaca¤›m›z’dan
Her rüzgarda, gerçek anlamda) desteklemekte? De- ziyade; hemen dibinde, hatta içinde
mek ki ‘kendini bilmek’ de kritik. Ye-
gömülü, ‘Nas›l gidece¤imiz?’ sorusu-
selde, f›rt›nada teneklerimizi ve yetkinliklerimizi, en na verilecek yan›tta gizli. Fiyatlar› an-
dayanabilmek önemlisi yapabilirliklerimizi iyi bilme- lams›zca düflürmek, pazar› birbirine
miz gerekir. katmak, di¤er oyuncular› haks›zca
gerekli! Pazarla bizim aram›zda olmazsa ol- bertaraf etmek, kurallar› esnetmek,
Yeni bir fleyler maz bir köprü var. Ürün ve hizmet sa¤›ndan solundan dolanmak,… yo-
luyla ‘evet belli bir süre kazanç elde
da¤›t›m kanallar›m›z; gerek kendi
söylemek gerek! pazarlama ve sat›fl gücümüz, web si- etmek ve hatta büyümek mümkün.’
temiz, sosyal medyam›z, e-ticaret Maalesef ki, ‘sürdürülebilirlik ve kal›-
Yeni yepyeni altyap›m›z, sosyal medya etkileflimi- c› olma’ denklemi buralarda yatm›-
de¤erler bekliyor miz; gerekse toptanc›lar›m›z, flubele- yor. ‘Nas›l gidece¤iz’de etik, prensip-
li, tutarl›, iradeli ve dengeli davran›fl-
rimiz, perakende kanal›m›z, ma¤aza-
art›k pazar; lar›m›z, acentelerimiz, ifl ortaklar›m›z lar; çevik, esnek, yenilikçi yap›lar;
dünyada insan ve iflbirliklerimiz sözkonusu. “Bu sa¤l›kl› büyümeler yat›yor. Zor, ama
köprü yok; Müflteri yok, ifl yok.” çok zor olan› da bu seçim iflte. An-
say›s› ve tüketim Müflterilere ve dolay›s›yla pazara do- cak, basiretli, de¤erleri sa¤lam, den-
artt›kça iyice de kunan tüm bu etkileflim noktalar›na geli liderler ve takipçileri bu seçim-
‘sinir uçlar›’ diyoruz. Dokundu¤u-
lerde bulunur. En az ak›l kadar, duy-
artacak bu muzda b›rakt›¤›m›z etkiye de ‘dene- gusal zeka ve duyarl›l›k gerektirir.
yim’. Sinir uçlar›nda ne etki b›rak›yo- Bilgiye dayal›, bilinçli seçimlerde bu-
beklenti. ruz, Müflterilerimize ve son kullan›c›- lunduk; zor ama sürdürülebilir bir
lara ne deneyim yaflat›yoruz? Bilmez- yol tuttuk...; yetmedi! Her rüzgarda,
sek, bizi nas›l etkileyeceklerini de selde, f›rt›nada dayanabilmek gerek-
hissedemeyiz; övgü mü, flikayet mi li! O da yetmedi! Yeni bir fleyler söy-
alaca¤›z? Öyleyse ‘sinir uçlar›n› anla- lemek gerek! Yeni yepyeni de¤erler
mak’ kritik. Bizim markam›z›, ürünü- bekliyor art›k pazar; dünyada insan
müzü, hizmetimizi ne denli istekle, say›s› ve tüketim artt›kça iyice de ar-
keyifle kullan›yorlar, dinlememiz, tacak bu beklenti.
150 KobiEfor Temmuz 2012