Page 148 - KobiEfor_Temmuz_2012
P. 148

PAZAR ÜLKE



                                                              l A¤aç Ürünleri
                                                              l Ortak Üretim
                                                              l Müteahhitlik

                                                              Ortaklafla yap›lacak ifller:
                                                              ‹ki ülke aras›ndaki ticaretin önünü açacak flu dü-
                                                            zenlemeler için politikaya ihtiyaç vard›r:
                                                              l Suudi Arabistan’da yabanc› yat›r›mc›ya
                                                                ticaret hakk› verilmesi,
                                                              l Küçük yat›r›mc›ya imkan tan›nmas› için yat›r›m
                                                                teflviklerinin art›r›lmas›,
                                                              l Pazara girmek için Suudi birinin kefil olmas›
                                                                zaruretinin kald›r›lmas›,
                                                              l Bürokratik engellerin azalt›lmas›,
                                                              l Türk ürünlerine olan negatif önyarg›n›n
                                                                giderilmesi,
                                                              l Türk bankalar›n›n mektuplar›n›n kabul
                                                                görmesinin sa¤lanmas›,
                                                              l Çifte vergilendirmenin önlenmesi,
                                                              l Tafl›mac›l›k boyutunda iyileflme sa¤lanmas›,
                                                              l Genel finansman sorunlar›n›n afl›lmas›,
                                                              l Vize zorluklar›n›n giderilmesi.

                                                              Görüfller ve öneriler:
                                                              Yap›lacak ifller de gösteriyor ki Suudi Arabistan’a
                                                            olan ilgisizli¤imiz ikili iliflkilerin geliflmesine engel
                                                            teflkil etmifl. Dünya’da varolan Türkiye imaj›, taraf›-
                                                            m›zdan Suudi Arabistan’a sokulamam›fl. Bu refah ül-
              Suudi sermayesi geliyor                       kesine ihracat›m›z s›n›rl› kalm›fl. Pazara özel reka-
              Suudi sermayesi ‘s›cak’ kimlikli para ve özellefltir-  betçili¤imiz geliflmemifl. Türk ifl dünyas› bu ülke pa-
           me al›c›s› olarak geldi¤i gibi Türkiye’ye do¤rudan ya-  zar›n› yeterince tan›yamam›fl.
           t›r›mc› olarak da gelmektedir. Türkiye’de yerleflik  Suudi Arabistan’da ticaret sektöründe çal›flan
           Suudi Arabistan ortakl› firmalar›n say›s› 16o’tan faz-  profesyonellerin büyük ço¤unlu¤u baflka ülkelerin
           lad›r. Sözkonusu firmalar›n toplam sermaye tutar›  vatandafllar›d›r. Bu insanlar mal al›m tercihlerini
           1.6 milyar TL’yi geçmifltir. Bunlar›n bir k›sm› imalat  kendi ülkeleri veya aflina olduklar› ülkeler lehine
           sanayisinde faaliyet gösterirken di¤erleri elektrikli  yapmaktad›rlar. Suudi firmalar›nda karar mevkiinde-
           makine ve cihaz imalat›, tafl›mac›l›k ve ulaflt›rma fa-  ki Türkiye’ye aflina insan›n say›s› azd›r. Türkiye’ye
           aliyetleri, g›da ürünleri imalat›, tekstil imalat›, k⤛t  aflina insanlar›n Arap ülkelerinin ticaret sektöründe
           ve kimyasal madde imalat›, mali arac› kurulufl faali-  say›lar›n› artt›rmal›y›z. Arap ülkelerinin ticaret sektö-
           yetleri, inflaat, d›fl ticaret, perakende ticaret, gayri-  ründe mal al›m› kararlar›n› verecek seviyede görev
           menkul, otel ve lokanta isletmecili¤i ile tar›m gibi  yapabilecek olanlar› yetifltirmek görevimizken ve üs-
           alanlardad›r.                                    telik ülkemizde yeterince Arap yurttafl›m›z yaflarken
                                                            buna dönük programlar oluflturmak akl›m›zdan bile
              ‹flbirli¤i alanlar› genifltir                   geçmemifl. Bu konseptin güçlendirilmesi yan›nda bir
              Türk sermayesi aç›s›ndan Suudi Arabistan pazar›  de zengin Araplar›n Türkiye’de tatil yaparak kültürel
           yat›r›m için yeterince olgunlaflmam›flt›r ama iflbirli¤i  yak›nlaflma sa¤lamak, böylece Türk mallar› almaya
           fleklinde organize edilecek ticarete çok genifl f›rsat-  e¤ilimli hale gelmelerinin önünü açmak, pazar ara-
           lar sunmaktad›r. ‹flbirli¤i yap›lacak öncelikli alanlar›  y›fllar›n› h›zland›rd›¤›m›z bugünkü dönemde ihmal
           flöyle özetlemek mümkündür:                       edilmeyecek görevlerdir.
              l Madencilik ve Mermer ‹hracat›
              l ‹nflaat ve Taahhüt
              l Bay›nd›rl›k Hizmetleri                              YARARLI ADRESLER
              l Dan›flmanl›k – Mühendislik Hizmetleri
              l Çevre ve Enerji                              C‹DDE TÜRK T‹CARET MERKEZ‹
              l Turizm                                       ‹letiflim Adresi: Turkish Consulate General Office of the
              l Kimyasal ürünler                             Commercial Attache P.O.Box: 2338, Jeddah 21451 /
              l Petrol ürünleri                              SAUD‹ ARAB‹A
              l Tekstil ve haz›r giyim                       e-mail: Cidde@ekonomi.gov.tr
                                                             Tel:  00 966-2-610 60 11/ 00 966-2-610 60 22,
              l Elektronik ve Elektrikli Makine              Fax: 00 966-2-610 60 33
              l G›da ve ‹çecek
           148 KobiEfor Temmuz 2012
   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152   153