Page 108 - KobiEfor_Haziran_2011
P. 108

SEKTÖR/DEM‹R ÇEL‹K VE ÜRÜNLER‹




                                    PASLANMAZ ‹THALATI ARTACAK

               Paslanmaz çelik ithalat› 2010 y›l›nda,                 önemli konunun ekonomik istikrar ol-
             2009 y›l›na göre yaklafl›k yüzde 30 art›fl                 du¤unun alt›n› çizen Öz, Türk Liras›’n›n
             gösterdi.  2008 ve 2009 y›l›nda daralan                  de¤erini korumas›n›n kendileri için
             sektör, 2010 y›l› ile eski seviyesine yük-               önemli oldu¤unu belirtiyor. Öz, görüflle-
             selmeye bafllad›. Paslanmaz Çelik Sana-                   rini flöyle aktar›yor: “Bunun yan› s›ra pi-
             yicileri ve ‹fladamlar› Derne¤i Baflkan›                   yasaya giren düflük kaliteli uzak do¤u
             Abdurrahman Öz, sektörün gelece¤ine                      menflei paslanmaz çeliklerin tüketiciye
             iliflkin beklentileri ortaya koymak için;                 vermifl oldu¤u zarar y›prat›c› olmakta-
             Türkiye’nin iç dinamiklerinin iyi irdelen-               d›r. ‹thalatç› firmalar›n düflük maliyet
             mesi gerekti¤ini söylüyor. Öz, “Paritele-                sebebi ile tercih etti¤i çelikler yurt içi fi-
             rin yüksek olmas› ve Türk Liras›’n›n ya-                 yat dengesini de olumsuz yönde etkile-
             banc› paralar karfl›s›nda de¤erini kaybet-  Abdurrahman Öz  mektedir. Emtia fiyatlar›ndaki art›fl k›sa
             mesi, al›m gücümüzü azaltt›¤› gibi EURO                  vadede paslanmaz çelik sektörünü de
             ve USD’ye ba¤l› iç piyasaya fiyatlar›m›zda büyük bir  etkilemektedir. Hammadde fiyatlar›ndaki art›fllar
             tutars›zl›k yaratmaktad›r” diyor. Öz, veriler ›fl›¤›nda;  hem üretim maliyetlerine hem de stoktaki ürünlere
             sektörün 2011 ve 2012 y›llar› içerisinde paslanmaz  fiyat art›fl› olarak yans›maktad›r. Piyasan›n daha iyi
             çelik ithalat›ndaki art›fl›n devam etmesini bekledikle-  takip edilmesi için mutlaka emtia fiyatlar› yak›ndan
             rini kaydediyor. Sektörün geliflmesi aç›s›ndan en  takip edilmelidir.”


              Kapasiteler artt›
              2010 y›l›nda yüzde 10 oran›nda art›fl gösteren
           Türkiye’nin ham çelik üretim kapasitesi ise haliha-
           z›rda 43 milyon ton seviyesinde. Ancak kriz önce-
           si seviyelere k›yasla, kapasite kullan›m oran› yüz-
           de 71 gibi düflük bir seviyede seyrediyor.
              Nihai mamul üretimi ve tüketimi
              Ham çelik üretimindeki yüzde 15.2 oran›ndaki
           art›fla ra¤men, Türkiye’nin nihai mamul üretimi an-
           cak yüzde 4.6 artt› ve 26.3 milyon tona yükseldi.
           ‹hracattaki yüzde 22 oran›ndaki azalman›n da et-
           kisiyle, uzun ürün üretimi yüzde 5.1 oran›nda dü-
           flüflle, 19.67 milyon tona gerilerken, yass› ürün
           üretimi yüzde 50 oran›nda art›flla, 6.63 milyon to-
           na ulaflt›.
              2010 y›l›nda, yüzde 30.6                      racat de¤eri yüzde 10.9 oran›nda art›flla, 13.32 mil-
           oran›nda art›flla 23.58 milyon                        yar dolara ç›kt›. ‹hracattaki daralmaya ra¤men,
           tona yükselen Türkiye’nin gö-                             Türk çelik sektörü, iç piyasadaki yüzde
           rünür çelik ürünleri tüketimi,                                31 oran›ndaki tüketim art›fl› saye-
           2007 y›l›ndaki tüketim miktar›-                                   sinde üretimini artt›rabilme ba-
           n›n bir miktar alt›nda, 2008 y›l›n-                              flar›s›n› gösterdi.
           daki tüketim miktar› ise, yüzde 10
           üzerinde gerçekleflti. Türkiye’nin nihai            AB’den ithalat artt›
           mamul tüketimindeki h›zl› art›flta en önemli rolü,  2010 y›l›nda iç piyasan›n canl› oluflu, yurtiçi üre-
           yüzde 43 art›fl oran›yla, 8.35 milyon tondan, 11.94  timdeki art›fla ra¤men, çelik ithalat›n› da destekle-
           milyon tona yükselen yass› ürünler oynad›.       yici bir fonksiyon icra etti. Toplam çelik ürünleri it-
                                                            halat›, yüzde 5.6 oran›nda art›fl gösterirken, Avru-
              ‹hracat yönelim de¤ifltirdi                    pa Birli¤i’nden yap›lan ithalat yüzde 23 oran›nda
              Kriz sonras›nda ihraç pazarlar›ndaki talep daral-  yükseldi. Ürünler itibar›yla, üretimdeki keskin art›-
           mas› nedeniyle, Türkiye’nin çelik ihracat›nda gele-  fla ra¤men, yass› ürün ithalat›, yüzde 22.5 oran›n-
           neksel pazarlardan, komflu ülkeler ile alternatif  da art›flla, 6.83 milyon tona yükselerek, toplam
           pazarlara yönelme e¤ilimi gözlendi. 2010 y›l›nda,  çelik ürünleri ithalat›n›n yüzde 62’sini oluflturdu.
           Türkiye’nin toplam çelik ürünleri ihracat› miktar  Yass› ürünlerin ard›ndan, yüzde 32 oran›nda dü-
           baz›nda yüzde 5.9 oran›nda düflüflle, 17.64 milyon  flüflle, 2.34 milyon tona gerileyen kütük ithalat›,
           tona gerilerken, 2009 y›l›na k›yasla, fiyat seviyele-  yüzde 21 oran›ndaki pay› ile ithalat› en fazla yap›-
           rinin yükselmifl olmas› nedeniyle, toplam çelik ih-  lan ikinci ürün grubu oldu.

           108 KobiEfor  Haziran 2011
   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113