Page 94 - KobiEfor_Ekim_2011
P. 94
SEKTÖR/B‹L‹fi‹M
Biliflim pazar›m›z dinamik
Biliflim Sanayicileri
Derne¤i (TÜB‹SAD) Yö-
netim Kurulu Baflkan›
Turgut Gürsoy’un, üye-
si olduklar› EITO kay-
na¤›na dayanarak ver-
di¤i bilgiye göre dün-
ya biliflim pazar›n›n
büyüklü¤ü 3.3 trilyon
dolar, Avrupa biliflim
sektörünün ise 900
milyon dolar. Sektör
di¤er sektörlerde bu rakam 30 ila 50 bin dolar sevi- dünyada yüzde 4, Av-
yesinde. B‹T sektörümüzde ihracat›n henüz yo¤un
Turgut Gürsoy rupa’da yüzde 2 büyü-
bir faaliyet olarak göze çarpmad›¤›na dikkat çeken yor. Türkiye ise bam-
Mentefl, ancak Türkiye’nin co¤rafi konumu dolay›s›y- baflka, sektörün büyü-
la bu anlamda önemli bir avantaja sahip oldu¤unu mesi ortalama yüzde 10. Gürsoy’un sektör de¤erlen-
vurguluyor. dirmesi flöyle: “Türkiye, 2010 y›l›nda kaydetti¤i bü-
yüme h›z›yla B‹T sektörü aç›s›ndan önemli bir pazar
Yak›n çevre pazar hedeflerimiz haline geldi. Türkiye Avrupa'n›n en h›zl› büyüyen ül-
Turhan Mentefl’in, Biliflim’de ihracatç› olmam›z keleri aras›nda ve pazar hacmi aç›s›ndan Almanya,
yönünde çizdi¤i stratejik eksen flu flekilde: “Türki- ‹ngiltere, Fransa, ‹talya, ‹spanya, ve Hollanda'dan
ye’nin, özellikle yaz›l›m hizmeti ihracat›nda hak etti- sonra yedinci s›rada. Büyüme h›z› ve dünya biliflim
¤i yere gelmesi için genç nüfusunu, co¤rafi konumu- sektöründen ald›¤› pay aç›s›ndan Türkiye bu alanda
nu, güçlü ekonomisini, küresel pazarda mutlaka geliflmekte olan bir pazar.”
avantaja çevirmeli. Biliflim sektöründe her geçen y›l
daha fazla ihracat girdisi elde etmek için Türkiye, B‹T Sektörümüzün seyri
ciddi ölçüde artan nüfus potansiyelini kaliteli ifl gü- Turgut Gürsoy, 2011-2012 y›llar›nda Türkiye bili-
cüne dönüfltürmeli. Ar-Ge mühendislerine verilen flim pazar›na iliflkin flu de¤erlendirmeyi yap›yor:
teflvikler, teknik destek mühendislerini de kapsama- EITO 2010 y›l›nda Biliflim sektör pazar›m›z› 27.3
l›. Küresel çapta geliflmeler incelenip uzun vadeli milyar dolar olarak ölçmüfl. EITO verilerine göre 2011
stratejik planlar sürekli gözden geçirilmeli. Do¤ru y›l›nda pazar yüzde 8.1; 2012 y›l›nda ise yüzde 5.6
stratejilerle Türkiye’nin, biliflim ihracat› yapabilece¤i- büyüyecek. Donan›m, yaz›l›m ve biliflim hizmetleri
ne inan›yoruz. Özellikle hizmet ve yaz›l›mda Orta Do- 2011 y›l›nda yüzde 17, 2012 y›l›nda ise yüzde 11’lik
¤u, Orta Asya, Balkanlar ve Afrika ülkelerinde çok büyüme gösterecek. Pazarda en az pay yaz›l›m sek-
ilerideyiz. Komflu ülkeler baflta olmak üzere Orta Do- törümüzün. Gürsoy’a göre sebebi flu: “KOB‹'lerin bil-
¤u, Balkan ülkeleri ve Türk Cumhuriyetleri’nin bili- gi teknolojileri altyap›lar› yeterince geliflmemifl. Bu
flim ihtiyaçlar›n› karfl›layabiliriz. Yaz›l›m ve Call-Cen- alana yat›r›m yapm›yorlar. ‹n-house uygulamalar ve
ter hizmetleri, otomasyon (bilgisayar-yaz›l›m altyap›- korsan yaz›l›m kullan›m› yüksek.”
s› kurmak) bilgimizi ihraç edebiliriz.”
Yeni Ticaret Kanunu pazar› büyütecek
‹flbirli¤i ve inovasyon EITO tahminine göre 2011 y›l›nda PC pazar›m›z
Turhan Mentefl, B‹T Sektörümüzün yurtd›fl›na aç›l- yüzde 22.6 oran›nda büyüyecek. 2012 y›l›nda ise bü-
mas› ve uluslararas› arenada var olmas› aç›s›ndan ifl- yüme yavafllayarak yüzde 11.5’a düflecek. Turgut
birli¤ini çok önemli buluyor. “Ülkemizin bilgi ve ile- Gürsoy’un büyümeye iliflkin analizi ise çok somut:
tiflim teknolojilerini kullanarak kalk›nmas›na katk› “Yasalaflan Yeni Ticaret Kanunu, Türkiye biliflim
verecek uygulama, yat›r›m ve projelerin gelifltirilme- sektörü aç›s›ndan önemli. Kanunu’nun, ifl hayat›n›n
si için kamu-özel sektör-sivil toplum gerekleri dikkate al›narak, yönetim ku-
kurulufllar› (STK) ile üniversite-sana- rullar›n›n, genel kurullar›n elektronik
yi iflbirliklerinin önünün aç›lmas› ge- ortamda yap›lmas›na imkan tan›mas›,
rekir. Ar-Ge ve B‹T tabanl› uygu- fleffafl›k bafll›¤› alt›nda web sitesi
lamalara yönelik ortakl›k ve kurma zorunlulu¤u getirmesi,
iflbirlikleriyle gündeme getiri- teflebbüslerin ihbar, ihtar, fatu-
lecek yeni projeler, sektörde ra, teyit mektubu gibi yaz›flmala-
yeni sinerjiler yaratacakt›r” di- r›n› elektronik yolla yapmalar›n›
yen Mentefl, teknoloji gelifltir- sa¤lamas›, sektörün geliflimi ve
meye yönelik oluflturulan ifl- Dijital Türkiye dönüflümü aç›s›n-
birliklerinde uzmanlaflmaya gidil- dan reform niteli¤indedir. TÜB‹SAD
mesini öneriyor. olarak, flirketlerin, ifl süreçlerini
94 KobiEfor Ekim 2011